اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

افراد فرهنگی توانمند به کمیسیون فرهنگی نیامدند/ تولید ملی و خانواده اولویت‌های کمیسیون ویژه

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس شورای اسلامی اعضای فرهنگی بسیار قوی حضور دارند اما این افراد به دلیل اهمیت و اولویتشان نسبت به کمیسیون‌های دیگر، به کمیسیون فرهنگی نیامدند.

افراد فرهنگی توانمند به کمیسیون فرهنگی نیامدند/ تولید ملی و خانواده اولویت‌های کمیسیون ویژه

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امیرحسین بانکی پور، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در حاشیه حضور در دفتر خبرگزاری فارس اصفهان با تاکید بر اهمیت کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: زمانی که وارد کمیسیون فرهنگی مجلس می‌شویم، شاهد آن هستیم که مهم‌ترین مسائل فرهنگی کشور در این کمیسیون مطرح می‌شود، فضای مجازی، موضوع جمعیت، خانواده، صداوسیما و... از مباحث این کمیسیون به شمار می‌روند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چندین دوره است که شیوه اداره صدا و سیما وارد مجلس شورای اسلامی می‌شود اما خروجی پیدا نمی‌کند در حالی که این امر از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از ایرادات این مرکز این است که شیوه اداره آن را از بالا به رهبری وصل کرده‌ایم اما سیستم نظارتی و بدنه درستی تعریف نشده است، این موضوع کمیسیون فرهنگی برای چند دوره بوده است اما به نتیجه نرسیده است همان‌گونه که بحث خانواده، جمعیت و فضای مجازی هم به نتیجه نرسیده است.

 

افراد فرهنگی قوی که به کمیسیون فرهنگی نیامدند

وی در ادامه صحبت‌های خود تأکید کرد: در مجلس شورای اسلامی اعضای فرهنگی بسیار قوی حضور دارند اما این افراد به دلیل اهمیت و اولویتشان نسبت به کمیسیون‌های دیگر، به کمیسیون فرهنگی نیامدند، برای حل این مشکل و استفاده از ظرفیت این افراد پیشنهاد می‌کنم، کمیسیون فرهنگی بخش زیادی از کارهای خود را به‌جای درگیری مستقیم، درگیری راهبردی کرده و ساختار سازی کنند.

بانکی اضافه کرد: در مجلس شورای اسلامی یک ظرفیتی وجود دارد به نام کمیسیون ویژه که این کمیسیون نسبت به کمیسیون‌های تخصصی دیگر دو امتیاز ویژه دارد، نخست آن که می‌تواند دو مشاور تخصصی داشته باشید.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: دومین نکته پیرامون کمیسیون مذکور این است که اعضا کمیسیون‌های دیگر می‌توانند در این کمیسیون هم باشند برای مثال می‌توان در بحث فضای مجازی ۱۵ نفر از نمایندگان مجلس که در این موضوع تبحر دارند را از کمیسیون‌های مختلف در این کمیسیون ویژه جمع کنیم.

 

وی همچنین در ادامه اذعان داشت: سه مسأله به عنوان مسائل جمعیت و خانواده، صدا و سیما و فضای مجازی در کمیسیون فرهنگی مطرح شد که بزرگ‌تر از این کمیسیون هستند، از همین رو باید وارد کمیسیون راهبردی شده تا چهارچوب‌های آن ساخته شود و از آن ظرفیت مجلس استفاده کند.

بانکی با اشاره به موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای شکل‌گیری کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده تصریح کرد: با توجه به آن‌که کمیسیون ویژه تولید ملی هم در دستور کار مجلس قرار دارد، اولویت با کمیسیون ویژه تولید ملی است و یا تشکیل این دو کمیسیون باید به صورت هم‌زمان اتفاق بیافتد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان کارکرد کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده گفت: بنا هست در این کمیسیون ۴ کار انجام شود، طرح جمعیت و خانواده دو دوره است که وارد مجلس می‌شود و اقداماتی در راستا آن صورت نمی‌گیرد و این سومین دوره حضور این طرح در مجلس است، که این امر ناشی از پرکاری کمیسیون فرهنگی و وجود ابعاد مختلف غیرفرهنگی در این طرح است، از همین رو نخستین کار کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده اجرایی کردن چند لایحه است که می‌تواند راهگشا باشد اما در این سال‌ها در مجلس مورد بی‌توجهی واقع‌شده است.

 

مهجوریت خانواده در قوانین

وی با اشاره تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر مسأله جمعیت و خانواده از ۹ سال گذشته تاکنون ابراز داشت: پس از بیان رهبر انقلاب، شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرف مدت یک سال به یک مصوبه منسجمی رسید که این مصوبه نزد رهبر انقلاب ارائه و مورد تأیید ایشان واقع شد و ایشان تأکید کردند که برای مباحث اجرایی این طرح به تصویب مجلس هم برسد و از آن سال تاکنون دو دوره است که طرح مذکور به مجلس ارائه می‌شود اما اتفاقی صورت نگرفته، دومین اقدام گزارش نظارتی است که بیانگر علت کاهش جمعیت در این سال‌ها، به‌خصوص ۹ سال گذشته باید باشد.

 

بانکی در پایان صحبت‌های خود با بیان آن‌که نهاد متولی جوان و خانواده نداریم به عنوان سومین کار این کمیسیون ویژه، بیان داشت: بنابر اصل ۱۰ قانون اساسی همه قوانین کشور باید در جهت تسهیل ازدواج و تحکیم خانواده باشد که به این اصل توجه لازم نشده است و کمیسیون ویژه می‌تواند در راستای چهارمین اقدام خود، کمیسیون فرعی همه قوانین مجلس و لوایح آن باشد، برای مثال در بحث مالیات، مالیات یک فرد مجرد با یک فرد متأهل که دارای ۴ سر عائله است برابر در نظر گرفته شده، پس قانون مالیات ما خانواده محور نیست و همین‌طور اگر تک‌تک قوانین را از زاویه خانواده بررسی کنیم خواهیم دید این مشکل گسترده است.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول