اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

اجحاف سازمان محیط زیست به مردم دلگان+فیلم و عکس

این روزها تالاب جازموریان در جنوب سیستان و بلوچستان به لطف بی‌تدبیری مسؤولان جان می‌دهد! قابل تأمل اینکه سازمان محیط زیست، در تخصیص اعتبار «طرح احیای تالاب جازموریان» سهمی برای این استان قائل نشده است.

اجحاف سازمان محیط زیست به مردم دلگان+فیلم و عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، این روزها که تالاب هامون در شمال سیستان و بلوچستان به لطف خدا نشاط ایجاد کرده و به مردم آب می‌دهد، جازموریان در جنوب سیستان و بلوچستان به لطف بی‌تدبیری مسؤولان، جان می‌دهد.

قابل تامل تر اینکه سازمان محیط زیست هیچ حقی برای مردم سیستان و بلوچستان قائل نشده و تمام اعتبار احیای تالاب جازموریان را به استان کرمان تقدیم کرده است.

تالاب «هامون جازموریان» به عنوان مرکز تنظیم اکوسیستم های شرق کرمان و غرب سیستان و بلوچستان که در گذشته آب آن شیرین بود، بر اثر یکجانبه گرایی استان کرمان و عدم ‌حساسیت مسئولان سیستان و بلوچستان در گذشته و احداث سدهای متعدد بر روی رودخانه هایی از جمله هلیل رود خشک شده است.

خشک شدن بخش اعظمی از این دریاچه و مراتع اطراف آن‌ آسیب های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی زیادی را برای مردم ساکن در حاشیه این تالاب ایجاد کرده است.

 50 درصد مساحت تالاب هامون جازموریان در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است، سد جیرفت از عوامل مهم مشکلات زیست محیطی هامون جازموریان است.

مردم سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان دلگان از بی تدبیری مسؤولان دلگیر هستند، چرا که آب رودخانه هلیل رود که باید پس از پیوستن رودخانه ها، سیلابها و روان آبهای دیگر علاوه بر آبیاری جیرفت و کهنوج، وارد تالاب جازموریان شده و مناطقی از سیستان و بلوچستان را بهره مند کند، پشت سد جیرفت ذخیره می‌شود و حیات تالاب را به خطر انداخته است به طوری که بیشترین ضرر را مردم کشاورز و دامدار شهرستان دلگان متحمل می شوند.

 

اگر در حوزه سیستان نیز در طول این سالها حساسیت لازم ایجاد می شد، مشکلات کنونی کمتر بود، اگر عزم عمومی برای نجات تالاب جازموریان از هم اکنون شکل بگیرد می توان از بروز خسارتهای آتی جلوگیری کرد چرا که کل تالاب در داخل کشور قرار گرفته و بر خلاف تالاب هامون در سیستان متاثر از خارج مرز نیست.

در این شرایط اینکه تمام اعتبارات طرح احیای تالاب جازموریان به استان کرمان تخصیص یافته است گلایه مردم و مسؤولان سیستان و بلوچستان تا نماینده مجلس در ایرانشهر را به دنبال داشته است.

فرماندار دلگان در این زمینه می‌گوید: با چه استدلال و منطقی، سازمان‌محیط زیست سال گذشته تمام اعتبار مربوط به احیا تالاب جازموریان ( طرح ملی حفاظت پایش و احیای تالابها و رودخانه های در معرض خطر و تهدید کشور ) را به صورت متمرکز به استان کرمان تخصیص داده در حالی که نیمی از تالاب در استان سیستان و بلوچستان واقع شده و از طرفی تمام مصیبت های تالاب از سو مدیریت زیست محیطی، آبی و احداث کلکسیون سدها در مسیر هلیل رود استان کرمان است.

فرماندار دلگان گفت: در دوره ای که توجهات ملی نظام و دولت معطوف به محرومیت زدایی و توسعه و پیشرفت استان است،  این اقدام سازمان محیط زیست در قبال تخصیص متمرکز  اعتبارات جازموریان به استان کرمان مورد قبول نیست.

 

مجتبی شجاعی گفت: به نظر میرسد به رغم گرد و خاک و آسیب های زیست محیطی و تنفسی در دلگان ناشی از غبار جازموریان، تنها عاید ما حسرت اعتبارات مذکور است و آب جازموریان و هم اعتبار مربوط به جازموریان ، نصیب استان کرمان می‌شود در حالی که روستاهای دلگان عمدتا در منطقه جلگه در معرض تهدید شن ریزه ها قرار گرفته اند.

وی افزود: در دوره ای که توجهات ملی نظام و دولت معطوف به محرومیت زدایی و توسعه و پیشرفت استان است، این اقدام سازمان محیط زیست در قبال تخصیص متمرکز  اعتبارات جازموریان به استان کرمان مورد قبول نیست.

شجاعی ادامه داد: جازموریان هم نیاز به درمان  و هم  پیشگیری دارد تا به سرنوشت تالاب های مشابه تبدیل نشود و به مساله سخت تری با متغیرهای مجهول دیگری تبدیل نشود.

 

این مسؤول بیان کرد: اقدامات نسنجیده و سدسازی در حوضه آبریز تالاب جازموریان در کرمان حاشیه این تالاب در سیستان و بلوچستان را به منطقه ای پرمخاطره تبدیل کرده که هر ساعت تاخیر در چاره اندیشی جازموریان را به سرنوشت هامون دچار می کند.

شجاعی تصریح کرد: سدهای استقلال و عروس در جیرفت و برخی سدهای کوچک و بزرگ آبخیزداری در استان کرمان که تعداد آنها به بیش از 30 سد می رسد، منشأ اصلی آسیب تالاب هامون جازموریان برای سیستان و بلوچستان است.

وی گفت: وجود این سدها اجازه ورود اندک سیلابهای ناشی از بارندگی را به جازموریان نمی دهد که این‌ موضوع تالاب را خشکانده و به منشا ریزگردها تبدیل کرده است.

کرمانی‌ها گزارشی از اقدامات خود در حوزه دلگان را ارائه نداده‌اند

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز اظهار کرد: اعتبار تالاب جازموریان به دلیل پدید برنامه جامعی که برای مدیریت یکپارچه وجود دارد به استان کرمان تخصیص داده شده اما تجربه نشان داده که عملکرد کرمان در حوزه سیستان و بلوچستان نمود کافی نداشته است.

 وحید پورمردان افزود: در خواست کرده ایم که گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه جنوبی تالاب که در سیستان و بلوچستان است ارائه کنند که همکاران کرمان هنوز ارسال نکره اند.

پورمردان با تاکید بر اینکه تجربه نشان داده است اگر اعتبار به صورت متمرکز به استانی تخصیص داده شود، کار درست پیش نمی‌رود، گفت: باید اعتبار هر بخش از تالاب جدا به هر استان اختصاص یابد تا استان‌ها نسبت به احیای تالاب در حوزه خود احساس مسؤولیت کنند.

 

وی ادامه داد: ما اقدامات لازم را به عنوان سازمان محیط زیست از اعتبارات خود انجام داده ایم اما لازم است از اعتباراتی که خاص احیای تالاب تخصیص می یابد نیز سهی برای سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شود و یا حداقل استان کرمان گزارشی از اقدامات خود را ارائه کند تا مردم سیستان و بلوچستان در جریان عملکردشان در حوزه جنوبی تالاب که در دلگان قرار دارد، قرار بگیرند.

این مسؤول بیان کرد: خود استان کرمان هم درگیر گرد و غبار تالاب جازموریان است اما در سیستان و بلوچستان بیشتر درگیریم، برنامه جامع مدیریت یکپارچه تالاب جازموریان را در دست تهیه داریم و سازمان مدیریت مرکز اعتباری را به این موضوع اختصاص میدهد.

پورمردان نیز با تاکید بر اینکه تجربه نشان داده که اگر اعتبار به صورت متمرکز به استانی تخصیص داده شود، کار درست پیش نمی‌رود، گفت: باید اعتبار هر بخش جدا به هر استان اختصاص یابد تا هر استان اقدامات لازم را انجام و نسبت به احیای تالاب در حوزه خود احساس مسؤولیت کند، در این زمینه مکاتبات متعدد داریم که باید اعتبار جدا به هر استان تخصیص یابد و امیدواریم امسال شاهد احقاق حق سیستان و بلوچستان از اعتبار احیای تالاب جازموریان باشیم.

 

 

انتطار می رفت حداقل نصف اعتبارات به سیستان و بلوچستان تخصیص می‌یافت

نماینده مردم شهرستان ایرانشهر در مجلس نیز تاکید کرد از طریق نمایندگان استان کرمان پیگیر این موضوع هستم چرا که سدهایی در استان کرمان احداث شده که مانع ورود آب به سیستان و بلوچستان و این جفا در حق مردم است.

درخشان با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست باید پاسخگو باشد که چرا اعتباری را به سیستان و بلوچستان برای احیا حوزه جنوبی تالاب جازموریان تخصیص نداده است، گفت: تقریبا نصف جازموریان در این استان است و انتظار می رفت حداقل نصف اعتبارات به استان ما تخصیص یابد تا مسؤولان محیط زیست استان نیز با کار کارشناسی اقدامات لازم را انجام دهند چرا که مسؤولان کرمان در بخش جنوبی تالاب که در دلگان قرار دارد، هیچ نمودی ندارد.

خبرنگار فارس در سیستان و بلوچستان پیگیر مصاحبه با معاون سازمان محیط زیست است تا توضیح بدهند چرا سال گذشته تمام اعتبارات طرح احیای تالاب جازموریان به استان کرمان تخصیص یافته در  حالیکه حدودا نصف تالاب در سیستان و بلوچستان قرار دارد.

حق آبه تالاب هامون جازموریان واقع در شهرستان دلگان باید حداقل در بخش زیست محیطی تعیین شود تا خطراتی که متوجه اکوسیستم منطقه و ناشی از تاثیر خشکی این تالاب است به کمترین میزان برسد.

انتهای پیام/3139/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول