اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

اینجا هر محیط‌بان جای ۳۰ نفر را پر می‌کند!

استان سمنان با وسعت بالای مناطق حفاظت‌شده، دارای کمبود شدید محیط‌بان است و اینجا هر محیط‌بان، جای ۳۰ نفر را پر می‌کند!

اینجا هر محیط‌بان جای ۳۰ نفر را پر می‌کند!

خبرگزاری فارس سمنان- گروه اجتماعی: در تقویم جمهوری اسلامی ایران، سالروز ولادت امام رضا (ع) به‌عنوان «روز محیط‌بان» نام‌گذاری شده است.

استان سمنان پنج شهید محیط‌بان دارد که یکی از این عزیزان به نام شهید «غلامرضا جعفری» در سال ۱۳۸۴ در حالی که نوزاد یک ماهه او به‌تازگی چراغ خانه‌اش را روشن کرده بود، به بدترین شکل ممکن در مناطق حفاظت‌شده پرور به دست شکارچی یا شکارچیان ناشناس به شهادت رسید.

تاکنون و علی‌رغم گذشت ۱۵ سال از شهادت این محیط‌بان غیور، همچنان قاتل یا قاتلان وی شناسایی نشده‌اند.

وجود شهدای بزرگواری چون شهید جعفری، عمق عشق به کار محیط‌بانانی را نشان می‌دهد که امروز درگیر ده‌ها مشکل حقوقی و معیشتی هستند و البته تعداد آن‌ها نیز آن‌قدر اندک است که کفاف حفاظت از محیط‌زیست را نمی‌دهد.

بیش از ۱۲ درصد مناطق حفاظت‌شده کشور در استان سمنان قرار دارد؛ اما امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی شاغل در این مجموعه به‌هیچ‌وجه متناسب با حجم کار و وسعت این مناطق نیست.

لازم است مسؤولان سازمان حفاظت محیط‌زیست راهکاری مناسب برای رفع مشکلات و کمبودهای موجود ارائه دهند و مسؤولان باید تدابیری بیندیشند تا مشکلات محیط‌بانان رسیدگی شود.

امکانات تخصصی مهار آتش نداریم!

عبدالرضا میقانی، فرماندار شهرستان مهدی‌شهر در این زمینه اظهار کرد: منطقه حفاظت‌شده پرور با وسعتی معادل 63 هزار هکتار جزو پنج منطقه برتر حفاظت‌شده محیط‌زیست کشور است.‌

وی با بیان اینکه تعداد نسبتاً قابل‌توجهی از کل و قوچ در منطقه حفاظت‌شده پرور محافظت می‌شوند، گفت: بیشترین حجم انواع درختان هیرکانی، خزری و پهن‌برگ در استان سمنان در منطقه رودبارک در شهرستان مهدی‌شهر وجود دارد.‌

شهید «غلامرضا جعفری» در سال ۱۳۸۴ در حالی که نوزاد یک ماهه او به‌تازگی چراغ خانه‌اش را روشن کرده بود، به شهادت رسید

فرماندار شهرستان مهدی‌شهر اضافه کرد: در صورت وقوع آتش‌سوزی در مراتع منطقه پرور، امکانات تخصصی برای مهار آتش وجود ندارد که این مسأله موجب نگرانی مسؤولان شهرستان مهدی‌شهر شده است.

میقانی افزود: از استاندار سمنان تقاضا داریم تا با عنایت به ماده ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران، نسبت به تأمین تجهیزات اطفای حریق، دستور مساعدت صادر کند.

وی بیان کرد:‌ روز گذشته یک مورد آتش‌سوزی در مراتع چاشم به وقوع پیوست که تا پیش از رسیدن نیروهای آتش‌نشانی، توسط اهالی منطقه خاموش شد.

محیط‌بانانی که جای ۳۰ نفر را پر می‌کنند!

امیر عبدوس، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان هم می‌گوید: در کل کشور، ۱۸.۵ میلیون هکتار مناطق حفاظت‌شده وجود دارد که استان سمنان با دارا بودن ۲.۱ میلیون هکتار، ۱۲ درصد از کل مناطق حفاظت‌شده کشور را به خود اختصاص داده است.‌

وی بیان کرد: بر اساس استانداردهای بین‌المللی، باید به ازای هر 10 هزار هکتار مناطق حفاظت‌شده، یک تیم تخصصی شامل چهار نفر محیط‌بان (دو محیط‌بان حاضر در شیفت و دو محیط‌بان غیرشیفت) وجود داشته باشد؛ اما در کل کشور، سه هزار و 500 نفر محیط‌بان، وظیفه حفاظت از ۱۸.۵ میلیون هکتار مناطق حفاظت‌شده را به انجام می‌رسانند.‌

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان ادامه داد: بر اساس استانداردهای بین‌المللی، در زیست‌کره توران در شهرستان شاهرود با ۱.۵ میلیون هکتار منطقه حفاظت‌شده، باید ۶۰۰ محیط‌بان وجود داشته باشد؛ اما در حال حاضر، تنها ۲۰ نفر از مجموع ۱۱۶ محیط‌بان استان، این وظیفه خطیر را در منطقه توران به انجام می‌رسانند که نشان از مسؤولیت بسیار سنگین و بالاتر از توان آن‌هاست.

عبدوس گفت: مناطق حفاظت‌شده استان در مقایسه با مناطق غیر حفاظت‌شده از نظر پوشش گیاهی و جمعیت جانوری بسیار متفاوت و مشهود هستند.

وی بیان کرد: در سال ۱۳۹۸ مجموعاً ۲۸۱ مورد پرونده تخلف و شکار غیرمجاز در استان سمنان تشکیل شد که از این تعداد، ۱۱۱ مورد قبل از شکار و مابقی بعد از شکار بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان افزود: در سال ۱۳۹۸ مجموعاً ۳۱ قبضه سلاح غیرمجاز از شکارچیان کشف شد که یک قبضه سلاح جنگی کلاشینکف نیز جزو کشفیات این سال بود.‌

علی‌رغم گذشت ۱۵ سال از شهادت این محیط‌بان غیور، همچنان قاتل یا قاتلان وی شناسایی نشده‌اند

عبدوس ادامه داد: از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون مجموعاً ۴۷ مورد پرونده تخلف و شکار غیرمجاز تشکیل شده که ۲۵ مورد قبل از شروع به شکار و مابقی بعد از شکار بوده است.

وی عنوان کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون مجموعاً ۱۱ قبضه سلاح غیرمجاز از شکارچیان کشف شد که یک قبضه سلاح کلت کمری نیز جزو کشفیات است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: یک نفر از شکارچیان دستگیرشده در امسال، به جرم قتل، به مدت سه سال تحت تعقیب بوده است.‌

عبدوس گفت: از استاندار سمنان درخواست داریم تا با توجه به نیازهای شدید این اداره کل و لزوم خریداری تجهیزات موردنیاز، مساعدت لازم را به این مجموعه انجام دهد.

یوزپلنگ آسیایی فقط اینجا زادآوری می‌کند

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: اگر امروز به حفاظت از انفال و محیط‌زیست توجه نشود، میراث محافظت‌شده ۶۰ ساله سازمان حفاظت از محیط‌زیست از ابتدای تأسیس تاکنون، در مدت کوتاهی از دست خواهد رفت.‌

عبدوس افزود: استان سمنان از دیرباز تاکنون یکی از استان‌های سرآمد کشور در حوزه حفاظت از محیط‌زیست بوده و تنها استان کشور بوده که توانسته است یوزپلنگ آسیایی را نگهداری کند.‌

یک نفر از شکارچیان دستگیرشده در امسال، به جرم قتل، به مدت سه سال تحت تعقیب بوده است

وی ادامه داد: یزد، خراسان شمالی و اصفهان جزو استان‌های میزبان یوزپلنگ آسیایی بوده‌اند که متأسفانه هیچ‌کدام از این استان‌ها توانسته‌اند زادآوری این‌گونه نادر را حفظ کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان افزود: در حال حاضر، تمام اعتبارات سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در مقوله حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، به استان سمنان اختصاص یافته است.‌

عبدوس گفت: به علت اقدامات خوب و ارزشمند اداره کل حفاظت از محیط‌زیست استان سمنان، سه یوزپلنگ در حصار، به استان سمنان تحویل شد که در حال حاضر در ایستگاه دلبر در بیارجمند نگهداری می‌شوند.‌

محیط‌بانی؛ در شمار سخت‌ترین مشاغل

استاندار سمنان با اشاره به اهمیت حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست با توجه به گستردگی مناطق حفاظت‌شده و کمبود نیروی انسانی، از توانمندی نیروهای مردمی و تشکل‌های اجتماعی مردم محور استفاده کند.

آشناگر ضمن اعلام آمادگی جهت اجرایی شدن این پیشنهاد در استان سمنان اظهار کرد: به‌کارگیری تشکل‌های مردمی و فعالان محیط‌زیستی دارای ظرافت و دقتی خاص است که سازمان محیط‌زیست با بهره‌مندی از تجارب موفق کسب‌شده در برخی استان‌های کشور می‌تواند نسبت به فعال‌سازی این راهبرد مؤثر و کم‌هزینه اقدام کند.‌

آشناگر با اظهار تأسف از شهادت محیط‌بان شهید غلامرضا جعفری در سال ۱۳۸۴ بر ضرورت پیگیری مجدد این پرونده تا حصول نتیجه و شناسایی و مجازات قاتل یا قاتلان این شهید بزرگوار تأکید کرد.

وی اظهار کرد: تقدیم پنج شهید محیط‌بان در استان سمنان نشان از تهدید و خطرات بسیار زیاد این شغل دارد و به‌منظور اطمینان خاطر و حمایت از این قشر پرتلاش، موضوع بررسی و فعال شدن مجدد این پرونده را تا حصول نتیجه به مراجع قضایی منعکس و پیگیری خواهم کرد. 

سمنان، تنها استان کشور بوده که توانسته است یوزپلنگ آسیایی را نگهداری کند

استاندار سمنان همچنین با قدردانی از تلاش تمام کارکنان زحمتکش محیط‌بانی و ادارات حفاظت محیط‌زیست استان، خواستار ارائه حمایت‌های انگیزشی از سوی دولت برای این عزیزان شد و عنوان کرد: محیط‌بانی یکی از سخت‌ترین مشاغل انسان‌هاست و سختی و مشکلات فعالیت محیط‌بانان امری واضح و روشن است.

وی بیان کرد: باید میان فعالیت کارمندان در سطوح مختلف با درجات متفاوت خطر، تفاوت وجود داشته باشد و در این راستا امیدوارم با ارائه حمایت‌های انگیزشی از سوی دولت برای محیط‌بانان شاهد افزایش انگیزه و رغبت بیشتر این عزیزان در حفاظت از انفال و محیط‌زیست کشور باشیم. 

استاندار سمنان با اشاره به گستردگی مناطق حفاظت‌شده استان، خواستار همکاری بین بخشی در میان دستگاه‌های همکار با اداره کل محیط‌زیست استان همچون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت شد.

پهبادها به پرواز درآیند

استاندار سمنان هم از محیط‌بانان به‌عنوان افرادی خالص، کم‌توقع و عاشق طبیعت نام می‌برد و می‌گوید: این قشر پرتلاش و زحمتکش کشور علاوه بر حفاظت از محیط‌زیست انسان، وظیفه حفاظت از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری را نیز بر عهده دارند که بسیار ارزشمند و درخور توجه است.

علی‌رضا آشناگر گفت: به دلیل اهمیت بسیار زیاد و سرنوشت‌ساز محیط‌زیست و به‌منظور قدردانی از حافظان انفال و محیط‌بانان، باید کارهای زیادی انجام گیرد تا ضمن تأکید بر ضرورت حفظ محیط‌زیست، قدرشناسی خود را از تلاش محیط‌بانان ابراز کنیم. 
وی افزود: خدمات ارائه‌شده توسط محیط‌بانان و ارزش مسؤولیت این عزیزان به‌هیچ‌وجه قابل‌محاسبه و جبران نیست.

استاندار سمنان گفت: با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای مشترک میان نیروی انتظامی و سازمان حفاظت از محیط‌زیست می‌توان از تجهیزات پهبادی مستقر در استان در رصد و کنترل برخط مناطق حفاظت‌شده استفاده کرد.

آشناگر با اشاره به تنوع زیست‌محیطی و اقلیمی استان سمنان گفت: استان سمنان سرشار از جاذبه‌های زیست‌محیطی و تنوع اقلیمی است که به‌عنوان مثال، شهرستان شاهرود که به‌عنوان قاره کوچک از آن یاد می‌شود، دارای متنوع‌ترین گونه‌های اقلیمی از کویر و کوهستان تا جنگل بوده و می‌توان انواع محصولات کشاورزی و باغی مناطق سردسیر و گرمسیر را در این شهرستان برداشت کرد.‌

در توران شاهرود باید ۶۰۰ محیط‌بان وجود داشته باشد؛ اما در حال حاضر، تنها ۲۰ نفر فعالیت دارند

استاندار سمنان وجود گونه‌های متنوع جانوری همچون یوزپلنگ آسیایی، گورخر آسیایی و زاغ بور را از جاذبه‌های منحصربه‌فرد منطقه توران در شهرستان شاهرود عنوان کرد و افزود: امیدوارم با حمایت مردم و تلاش محیط‌بانان شاهد حفظ گونه‌های اقلیمی و زیست‌محیطی استان باشیم. 

وی همچنین اظهار کرد: بیش از ۱۲ درصد از مناطق حفاظت‌شده کشور در استان سمنان است؛ اما امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی شاغل در این مجموعه به‌هیچ‌وجه متناسب با حجم کار و وسعت این مناطق نبوده و لازم است مسؤولان سازمان حفاظت محیط‌زیست باید راهکاری مناسب برای رفع مشکلات و کمبودهای موجود ارائه دهند. 

استاندار سمنان همچنین با اشاره به استقرار و وجود یگان پهبادی نیروی انتظامی در استان خواستار انعقاد تفاهم‌نامه مشترک به‌منظور بهره‌مندی از این امکانات در جهت رصد و کنترل برخط مناطق حفاظت‌شده استان شد.

به‌هر حال، چنانچه مسؤولان استانی اذعان دارند امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی شاغل در اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان به‌هیچ‌وجه متناسب با حجم کار و وسعت مناطق حفاظت‌شده این استان نیست و باید فکری برای این مسأله شود.

انتهای پیام/74005/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول