اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

صلح افغانستان محور دیدار مقامات ازبکستان و نماینده آمریکا

«عبدالعزیز کامل اف» وزیر امور خارجه ازبکستان و «زلمی خلیل‌زاد» نماینده ویژه وزیر امور خارجه آمریکا در افغانستان در شهر تاشکند دیدار و موضوع برقراری صلح در افغانستان را بررسی کردند.

صلح افغانستان محور دیدار مقامات ازبکستان و نماینده آمریکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «عبدالعزیز کامل اف» وزیر امور خارجه ازبکستان و «زلمی خلیل‌زاد» نماینده ویژه وزیر امور خارجه آمریکا در افغانستان، «آدام بولر» رئیس کرپراسیون مالی توسعه بین المللی آمریکا(DFC)  در شهر تاشکند با یکدیگر دیدار و موضوع برقراری صلح در افغانستان را بررسی کردند.

طرفین در این دیدار بر برقراری و تحکیم روابط نزدیک سیاسی، اقتصادی و بازرگانی، فرهنگی و انسانی، نظامی – فنی تاکید کردند.

ازبکستان نیز برقراری سریع صلح در افغانستان را بسیار مهم و عامل ثبات در آسیای مرکزی دانست.

طرفین نیز از امضای قرارداد بین رهبران سیاسی افغانستان حمایت کردند و ایجاد دولت فراگیر، شورای عالی آشتی ملی و اتحاد تمامی نیروهای سیاسی کشور  را کمکی به آینده روشن افغانستان دانستند.

نخستین دیدار 3 جانبه «ازبکستان- آمریکا- افغانستان» در 27 می برگزار شد که شرکت‌کنندگان بر اهمیت این ساز و کار در تنظیم پیشنهادات عملی مبنی بر بازسازی افغانستان و جلب آن به پروسه‌های اقتصادی منطقه‌ای اشاره کردند.

طرف آمریکایی برای تلاش های ازبکستان مبنی بر حل و فصل صلح آمیز اوضاع افغانستان ارزشمند دانست و آمادگی خود را برای تداوم همکاری‌های نزدیک در این زمینه را اعلام کرد.

همچنین در مورد جذب سرمایه‌های کرپراسیون مالی توسعه بین المللی آمریکا(DFC)  برای تامین مالی طرح‌های توسعه ارتباطات اقتصادی و حمل و نقلی بین افغانستان و کشورهای منطقه تبادل نظر شد.  

آدام بولر آمادگی کرپراسیون مالی توسعه بین المللی آمریکا را برای اجرایی طرح‌هایی در زمینه انرژی، زیربنا، بهداشت و آموزش در ازبکستان اعلام کرد.  
انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول