اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نظر دانشجویان اصفهانی در مورد آموزش مجازی/ مشارکتی که بود و کیفیتی که نبود

نتایج یک نظرسنجی از دانشجویان دانشگاه‌های استان اصفهان که در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته نشان می‌دهد بیشتر دانشجویان پیگیر آموزش مجازی بوده‌اند اما از عملکرد سامانه و سرعت آن رضایت نداشته‌اند.

نظر دانشجویان اصفهانی در مورد آموزش مجازی/ مشارکتی که بود و کیفیتی که نبود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و تغییر رویکرد آموزشی دانشگاهی از حضوری به مجازی، قرارگاه احمدی روشن استان اصفهان اردیبهشت و خرداد امسال در راستای چالش‌ها و مسائل آموزش مجازی در دانشگاه‌های استان در ایام کرونا اقدام به انجام یک نظرسنجی کرد.

در این نظرسنجی که نتایج آن در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته، بیش از ۱۰۰۰ نفر از دانشجویان استان و فعال در شبکه‌های مجازی شرکت کرده‌اند که از این تعداد، بیش از ۵۰ درصد دانشجویان از دانشگاه‌های سراسری، بیش از ۲۰ درصد دانشجویان از دانشگاه‌های آزاد و کمترین مقدار مشارکت از دانشگاه‌های پیام نور و علمی و کاربردی بوده است.

۸۵ درصد شرکت‌کننده‌ها از مقطع کارشناسی،۱۰ درصد شرکت‌کننده‌ها از مقاطع دکتری و کمترین تعداد شرکت‌کننده‌ها از مقاطع کاردانی و کارشناسی ارشد با ۴ و ۸ درصد است؛ بیش از ۸۰ درصد دانشجویان شرکت‌کننده دانشجویان غیر خوابگاهی (اکثراً ساکن شهر اصفهان و حومه) بوده و حدود ۲۰ درصد از دانشجویان مشارکت‌کننده نیز خوابگاهی بودند.

نخستین سؤال این نظرسنجی در خصوص «میزان پیگیری دانشجویان نسبت به آموزش مجازی» بود؛ بر اساس پاسخ‌ها، ۷۰ درصد دانشجویان «خیلی زیاد» و «زیاد» آموزش‌های مجازی را پیگیری کرده بودند، همچنین ۲۰ درصد «متوسط» و ۱۰ درصد مابقی گزینه «کم» و «خیلی کم» را در پاسخ به این سؤال انتخاب کردند.

سؤال بعدی این نظرسنجی در رابطه با «میزان رضایت از عملکرد سامانه آموزشی» بود؛ بیشتر دانشجویان در واکنش به این سؤال اعلام نارضایتی کردند به طوری که تنها ۸ درصد از پاسخ دهندگان گزینه «خیلی زیاد» و «زیاد» را در این سؤال انتخاب کرده بودند و در مقابل ۷۰ درصد رضایت از عملکرد سامانه آموزشی را «کم» و «خیلی کم» ارزیابی کردند.

سومین سؤال از «موافقت دانشجویان با آموزش مجازی» پرسیده بود؛ در این پرسش هم بیشتر دانشجویان نظر مساعدی نداشتند به طوری که ۶۰ درصد از پاسخ دهنده‌ها در جواب این سؤال گزینه‌های «کم» و «خیلی کم» را انتخاب کردند.

«تا چه اندازه هم‌دانشگاهی‌های شما به اینترنت، موبایل هوشمند و... جهت آموزش مجازی دسترسی دارند؟» سؤال دیگر این نظرسنجی بود؛ بیش از ۸۰ درصد مشارکت‌کنندگان گزینه‌های «متوسط»، «خیلی زیاد» و «زیاد» را در پاسخ به این سؤال انتخاب کردند که نشان‌دهنده دسترسی بیشتر دانشجویان به ابزارهای لازم برای استفاده از آموزش مجازی است.

سؤال پنجم نظرسنجی در خصوص «میزان ارائه دروس به صورت مجازی» بود؛ از پاسخ به این سؤال می‌توان گفت بیشتر درس‌ها در این ترم از دانشگاه‌ها به صورت مجازی ارائه شدند به طوری که 70 درصد مشارکت‌کنندگان گزینه‌های «متوسط»، «خیلی زیاد» و «زیاد» را در پاسخ به این سؤال انتخاب کردند.

سؤال بعدی در مورد «میزان موفقیت برای برقراری ارتباط با اساتید جهت پرسش و پاسخ» طرح شده بود؛ یک‌سوم دانشجویان گزینه «متوسط» و نیم از آن‌ها هم گزینه‌های «کم» و «خیلی کم» را انتخاب کردند که نشان از عدم موفقیت اکثریت دانشجویان برای برقراری ارتباط با اساتید داشت.

سؤال هفتم نظرسنجی قرارگاه احمدی روشن استان اصفهان از «میزان پاسخگو بودن سرعت سایت سامانه آموزشی» نظرخواهی کرده بود؛ مشارکت‌کنندگان در این سؤال هم به گزینه‌های «کم» و «خیلی کم» روی آوردند و تنها ۱۰ درصد از دانشجویان از سرعت سامانه آموزشی به میزان «خیلی زیاد» و «زیاد» راضی بودند.

«میزان پاسخگویی مسؤولان دانشگاه» در خصوص موضوعاتی همچون هزینه خوابگاه، اینترنت رایگان، حذف اختیاری ترم و... در سؤال بعدی پرسیده شده بود که بالای ۸۵ درصد مشارکت‌کننده‌ها از پاسخگویی مسئولین دانشگاه در رسیدگی به مشکلاتشان ناراضی بوده‌اند و گزینه‌های خیلی کم و کم بیشترین انتخاب دانشجویان بوده است.

طی سؤال دیگری پرسیده شده بود «اساتید شما بیشتر از چه روشی برای آموزش مجازی استفاده می‌کنند؟» که پاسخ‌ها از بین گزینه‌های پی‌دی‌اف، وایت برد مجازی، صوت، ویدئو و پاورپوینت نشان داد «ویدئو» با ۳۵ درصد بیشترین میزان استفاده را در بین اساتید داشته و صوت، پاورپوینت و پی‌دی‌اف در رتبه‌های بعدی بوده‌اند، وایت برد مجازی با انتخاب ۸ درصدی کمترین فراوانی را در بین گزینه‌های این سؤال داشت.

در آخرین سؤال که ادامه سؤال قبلی طرح شده بود، آمده «میزان یادگیری و درک مطلب شما در آموزش مجازی از طریق کدام روش بیشتر است؟»؛ حدود ۳۲ درصد دانشجویان، ویدئو و فایل صوتی را بهترین روش برای آموزش مجازی می‌دانند؛ آموزش مجازی به صورت پاور پوینت، پی‌دی‌اف و وایت برد مجازی کمترین میزان استقبال از طرف دانشجویان داشته است.

در جمع‌بندی نظرسنجی صورت گرفته می‌توان گفت:

سرعت سامانه آموزش مجازی دانشگاه رضایت درصد خیلی کمی از دانشجویان را جلب کرده است اگر چه اکثر دانشجویان قادر به استفاده از این سامانه هستند، این سامانه نیاز به ارتقاء زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارد.

علی‌رغم وجود مشکلات در زمینه آموزش مجازی اکثر دانشجویان پیگیر دروس خود از طریق آموزش‌های مجازی بوده‌اند.

درخواست اکثر دانشجویان از مسؤولان دانشگاه این بوده که علی‌رغم عدم یادگیری حداکثری دانشجویان از دروس درسی به‌صورت مجازی حداقل شهریه‌ها را متناسب با آموزش مجازی اخذ کنند و تخفیفات ویژه‌ای را نیز در این ایام به دانشجویان ارائه دهند.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول