اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

رشاد: حوزه هنری دهه ۶۰ تجربه نگاری شود/ اهداء تندیس شهید دریاقلی به محسن مؤمنی

در مراسم تکریم محسن مؤمنی شریف تندیس شهید دریاقلی که هر سال از سوی مردم خوزستان به افراد مجاهد گمنام اعطا می‌شود به محسن مؤمنی شریف اهداء شد.

رشاد: حوزه هنری دهه ۶۰ تجربه نگاری شود/ اهداء تندیس شهید دریاقلی به محسن مؤمنی

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم تکریم محسن مؤمنی شریف و معارفه محمد مهدی دادمان رئیس جدید حوزه هنری صبح امروز یکشنبه ۸ تیرماه با حضور حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و شخصیت‌های مختلف در حوزه هنری برگزار شد.

حجت‌الاسلام رشاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم با بیان اینکه برای من حوزه هنری یکی از خاطره انگیزترین نهادها و شبکه فکری و عملی انقلاب اسلامی است گفت: انقلاب در همه چیز تحول ایجاد کرد اما در برخی ساحت‌ها، تحولی عمیق، پیش‌رونده و کمالی داشت و در برخی زمینه‌ها به طور اساسی وضعیت‌اش تغییر کرد و برخی عرصه‌ها موجب پدید آمدن مکتب‌هایی شدند و امروز می‌توانیم بگوییم در حوزه حکمت و فلسفه، مکتبی پدید آمده است. گفتمان فلسفه صدرایی که حکمت و مبانی استوار و مبانی محکم حکمت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ امتداد بخشیده است، به ساحت مناسبات و عمل وارد شده و ده‌ها فلسفه مضاعف تولید کرده است.

وی به حوزه الهیات،کلام و فقه هم اشاره کرد و با بیان اینکه موسس این رگه از تحولات فکری حضرت امام هستند گفت: نگاه حضرت امام به فقه آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دگرگون کرد و قلمروهای جدیدی وارد مباحث فقهی شد. آنچه امام بنا نهاد هر چند از اخلاق و عرفان آغاز کرد، اما در دهه ۴۰ همه آثار عرفانی‌اش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نگریستند و اولین شاگردان ایشان، شاگردان عرفانی بودند.

رشاد به حوزه علوم انسانی که موجب تاسیس برخی شاخه‌ها هم شد،‌اشاره کرد و با ورود به مسأله نظامی گفت: در حوزه نظامی هم انقلاب پایه‌گذار مکتب نظامی جدیدی بود. ما در حوزه نظامی‌گری مکتبی بنا نهادیم، اما باید اذعان کنیم در حوزه هنر چندان که باید موفق نبوده‌ایم، هر چند در حوزه ادبیات خصوصا ادبیات داستانی و شعر پیشرو بوده‌ایم و می‌توان گفت، شعر در این ۴۰ سال از همه ادوار ممتازتر بوده است.

وی ضمن بیان اینکه قطعاً در شعر تحول بزرگی رخ داده و بزرگان ظهور کردند و هرگز تاریخ ادبیات ایران علی معلم دامغانی و حمید سبزواری و همچنین قیصر امین‌پور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراموش نمی‌کند، گفت: در حوزه ادبیات هم کارهای خوبی انجام شده است، گرچه در خور عظمت انقلاب نبوده، اما همچنان بالنده پیش می‌رویم ولی باید اذعان کرد در بسیاری از شاخه‌های هنر، مبتدی هستیم.

عضو شورای انقلاب فرهنگی اظهار داشت: حوزه هنری سازمان تبلیغات باید موسس مکتب هنری انقلاب باشد و بشود. هر چند نقش فوق‌العاده ارزشمند و ماندگاری در گونه‌های هنر داشته است.

رشاد ادامه داد: از سال ۱۳۶۰ که حوزه هنری تاسیس شد، متأسفانه نامش تغییر یافت. در ابتدای مسیر نامش حوزه اندیشه و هنر بود. ای کاش عنوانش تغییر نمی‌کرد زیرا تاسیس مکتب هنری نیازمند الهیات، اخلاق و هنر است. نیازمند فقه هنر و علم آن است.

به گفته وی حوزه هنری تنها بنایی نبوده و نباید باشد که آثار هنری خلق می‌کند بلکه باید به مکتب هنری انقلاب بپردازد. اگر آنچه در دهه ۶۰ در اینجا بود، دوام می‌یافت، اتفاقات بزرگی رخ می‌داد.

وی با بیان این که گاهی در حوزه هنری شاهد رویش و ریزش بوده‌ایم، افزود: از ویژگی‌های آقای دادمان این است که او نیز به مانند آقای مومنی طلبه است. او متعلق به نسل سوم انقلاب است و جزو رویش‌های انقلاب شمرده می‌شود. دادمان می‌تواند از عهده این مسؤولیت به خوبی برآید چراکه جوان و خوش‌فکر است و بسیار عنصر پرجرأتی شمرده می‌شود و در جذب نیرو و سازماندهی موفق بوده و تجربه خوبی دارد. می‌تواند به کمک حوزه هنری بیاید، البته حوزه‌های علمیه هم می‌توانند به کمک حوزه هنری بیایند. من دستم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان بیعت در این راستا بالا آوردم و حاضرم در حد مشاور کمک کنم، اما باید از پیشینه حوزه هنری در دهه ۶۰ تجربه نگاری شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: شهادت می‌دهم آقای محسن مومنی شریف، محسن، مؤمن و شریف هستند. خلوص، ‌تواضع و محبت همه وجودش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فرا گرفته است.

در ادامه این مراسم پیامی ویدئویی پرویز پرستویی از بازیگران کشورمان ‌‌‌‌به پاس قدردانی از تلاش‌های محسن مومنی شریف،‌ برای حاضران پخش شد. او از سردار مکی خواست تا به روی سن بیاید و از طرف بچه‌های جشنواره فیلم دانش‌آموزی دفاع مقدس، تندیسی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که هر سال به افراد مجاهد و فداکار اعطا می‌شود، به محسن مومنی شریف اهداء‌ کند.

گفتنی است تندیس شهید دریاقلی که یک شهر و جامعه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نجات داد، هر سال از سوی مردم خوزستان به مجاهدان گمنام اهداء می‌شود که امسال این تندیس به مؤمنی شریف رسید.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول