اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

تهدید اعتیاد؛ بیخ گوش خانواده‌های ایرانی

اعتیاد و گرایش به مصرف مواد مخدر این روزها خانواده‌های ایرانی را تهدید می‌کند؛ گرچه مسؤولان در بخش مقابله و مبارزه با قاچاق مواد افیونی حضوری تمام‌قد در صحنه دارند، اما مدیران فرهنگی نیز باید به نقش خود به‌خوبی عمل کنند.

تهدید اعتیاد؛ بیخ گوش خانواده‌های ایرانی

خبرگزاری فارس سمنان- گروه اجتماعی: همواره اعتیاد و گرایش به سمت مصرف مواد مخدر، یکی از دغدغه‌های خانواده‌های ایرانی بوده است و امروز باید بیش از هر زمانی به آثار مخرب و شرایط جدید استفاده از مواد افیونی در جامعه توجه شود.

مسؤولان می‌گویند که ایران اسلامی در کنار یکی از منابع بزرگ تولید مواد مخدر در جهان، یعنی کشور افغانستان قرار گرفته است و از این‌رو، تلاش‌های آمریکایی‌ها و سایر نیروهای استعمارگر که در این کشور حضور چندین ساله دارند، گسترش کشت مواد مخدر و توزیع آن بین کشورهای همسایه ازجمله ایران است.

این امر، شرایط را برای کنترل مصرف مواد مخدر، ترانزیت و قاچاق آن تا حدود زیادی خاص کرده است.

گسترش اعتیاد امروز بین نسل جوان و حتی نوجوانان و کاهش سن مصرف مواد مخدر به دوره دانش‌آموزی یکی از دغدغه‌های جدی اجتماعی در کشورمان به حساب می‌آید که مسؤولان باید برای آن به‌طور ویژه برنامه‌های پیشگیرانه بیندیشند.

مواد مخدر امروز بخش قابل‌توجهی از جمعیت بانوان کشور و دانشجویان را نیز تهدید می‌کند و از این‌رو، توجه به شرایط و وجوه مختلف پروژه دشمن برای گسترش توزیع و مصرف مواد مخدر در کشور امری است که باید همواره در دستور کار قرار داشته باشد.

لزوم اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه برای جلوگیری از مصرف مواد مخدر، فرهنگ‌سازی بین خانواده‌ها به‌ویژه نسل جوان، اتخاذ برنامه‌های مدیریتی برای مقابله، مبارزه و جلوگیری از مصرف مواد افیونی از موارد مهمی است که امروز در دستور کار مسؤولان عالی کشورمان قرار دارد.

مبارزه با مواد مخدر؛ نیازمند رویکرد عمومی و مردمی

علی‌رضا آشناگر، استاندار سمنان در همین زمینه گفت: کشور ما به‌واسطه همجواری با افغانستان، به‌عنوان یکی از کانون‌های اصلی تولید و ترانزیت مواد مخدر دارای شرایط ویژه و خاصی بوده که همین امر، مجموعه اقدامات ما را در این زمینه بسیار سخت و پیچیده کرده است. 

استاندار سمنان با اشاره به تقدیم هزاران شهید عرصه امنیت و مبارزه با مواد مخدر گفت: به برکت خون این شهیدان و جان‌فشانی نیروهای انتظامی، امنیتی و قضایی اقدامات بسیار خوب و ارزنده‌ای در راستای مبارزه با مواد مخدر در سطح کشور به انجام رسیده که اگر نبود این جان‌فشانی‌ها و اقدامات، بی‌شک وضعیت کشور ما بحرانی و خطرناک می‌شد.‌

آشناگر با تمجید از اقدام انجام‌شده در راستای تغییر نگرش به معتادان مواد مخدر از مجرم به بیمار گفت: باید ضمن انجام اقدامات سخت‌گیرانه و محکم با سوداگران مرگ و قاچاقچیان که بعضاً با انگیزه‌های سیاسی به انجام چنین تحرکاتی اقدام می‌کنند، نسبت به ارتقای فرهنگ پذیرش و درمان بیماران مواد مخدر و بازگرداندن این گروه به آغوش خانواده و جامعه تلاش و این نگاه را تقویت کرد. 

استاندار سمنان انجام اقدامات فرهنگی در راستای مبارزه با مواد مخدر را بسیار پراهمیت‌تر و پیچیده‌تر از انجام برنامه‌های قضایی و انتظامی دانست و عنوان کرد: باید مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر را با رویکرد عمومی و مردمی ارائه و قشرهای مختلف مردم را به همکاری در جهت مبارزه با این بلای خانمان‌سوز و سوداگران مرگ تشویق و ترغیب کرد. 

گسترش اعتیاد بین نسل جوان و نوجوانان و کاهش سن مصرف مواد مخدر به دوره دانش‌آموزی یکی از دغدغه‌های جدی اجتماعی در کشورمان به حساب می‌آید

آشناگر اضافه کرد: بی‌شک برخورد قضایی و سخت‌گیرانه انتظامی با قاچاقچیان و سوداگران مرگ، وظیفه دولت و نهادهای ذی‌صلاح و انجام اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای نیز از جمله اقداماتی است که می‌توان با حمایت و مشارکت مردم به انجام رساند. 

استاندار سمنان با قدردانی از تلاش دستگاه‌های مختلف در مبارزه با مواد مخدر، بر ضرورت آشنایی نسل جوان و نوجوان با انواع جدید مواد مخدر و لزوم انجام تلاش‌های پیشگیرانه در خصوص عدم اعتیاد و مصرف مواد مخدر تأکید کرد.

آشناگر اظهار کرد: مدارس، مراکز اشتغال، دانشگاه‌ها و محیط‌های عمومی و محلات باید بیش از پیش مورد توجه متولیان قرار گرفته و برنامه‌های جامع فرهنگی در راستای مصون‌سازی جامعه از مواد مخدر در این اماکن به انجام رسد. 

وی با انتقاد از کثرت مراکز پاتوق مصرف‌کنندگان مواد مخدر در استان سمنان گفت: باید با جدیت در جهت شناسایی و متلاشی ساختن این‌گونه مراکز تلاش شود و به‌ویژه اقدامات پاک‌سازی و مصون‌سازی پارک‌ها و اماکن عمومی که محل تجمع معتادان متجاهر و عرضه مواد مخدر است، هر چه سریع‌تر اجرا شود. 

شهرداران به میدان بیایند

استاندار سمنان از شهرداران استان به‌عنوان یکی از ارکان اصلی مصون‌سازی و پاک‌سازی شهرها از معضل مواد مخدر یادکرد و عنوان کرد: شهرداران وظیفه دارند تا در اجرای طرح‌های مصون‌سازی، ضمن انجام برنامه‌های پاک‌سازی پارک‌ها به‌صورت مستمر و تخریب پاتوق‌های معتادان، از اعتبارات شهرداری‌ها هزینه و با کمک فرمانداران و بهزیستی، نسبت به ایجاد مراکز مرتبط با تبصره ۲ ماده ۱۶ اقدام کنند. 

آشناگر همچنین با اشاره به استقرار یگان پهبادی و یگان تکاور نیروی انتظامی از این دو به‌عنوان ظرفیت ممتاز در جهت رصد اطلاعاتی، کنترل و انجام عملیات در استان یاد و از نیروی انتظامی به‌واسطه استقرار آن قدردانی کرد.‌

وی با ذکر اینکه هرگاه هماهنگی و همکاری بین بخشی در میان دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف به انجام رسید، چرخ توسعه و پیشرفت نیز با شتاب بیشتری می‌چرخد، از همکاری و مشارکت سازمان‌ها، ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف و به‌ویژه مشارکت فعال ائمه جمعه و جماعات استان در اجرای طرح‌های مبارزه با مواد مخدر تقدیر کرد.

در مقابله درخشیده‌ایم

حسن ارگی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان نیز اظهار کرد: استان سمنان در حوزه مقابله‌ای، فعالیت‌های مؤثر و ماندگاری را به انجام رسانده و با انجام اقدامات بیست‌وچهار ساعته و با همکاری دستگاه‌های مختلف امنیتی، انتظامی، قضایی و ... تلاش‌های بسیار خوبی را در انجام طرح‌های عملیاتی، دستگیری اتباع غیرمجاز، کشفیات مواد مخدر و ... از خود نشان داده است.

انجام اقدامات فرهنگی در راستای مبارزه با مواد مخدر را بسیار پراهمیت‌تر و پیچیده‌تر از انجام برنامه‌های قضایی و انتظامی است

وی بیان کرد: استان سمنان با انجام اقدامات مختلف و مؤثر، در حوزه درمان معتادان مواد مخدر عنوان نخست کشور را به خود اختصاص داده است.‌

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان اضافه کرد: ائمه جمعه و جماعات، پیشتازان عرصه پیشگیری و انجام اقدامات فرهنگی در سطح استان هستند که از همکاری و مساعدت آن‌ها قدرشناسی می‌شود.

از مهدکودک‌ها آغاز کنید

حجت‌الاسلام عباس امینی، امام جمعه شاهرود هم می‌گوید: در تمام دنیا این یک اصل انکار ناشدنی است که پیشگیری مقدم بر درمان است.‌

وی بیان کرد: چنانچه تلاش شود تا از وقت و هزینه در جهت پیشگیری از اعتیاد بهره‌مند شویم، بی‌شک نتایج مطلوب‌تری حاصل خواهد شد.

امام جمعه شاهرود گفت: آموزش‌های عمومی مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر را باید از خانواده و مهدکودک‌ها آغاز کرد.

امینی اضافه کرد:‌ اگر می‌خواهیم جامعه ما مصون از اعتیاد شود، باید نسل جوان و نوجوان به این اعتقاد برسند که اعتیاد یک سم است.

وی گفت:‌ باید دقت کرد که در راه مبارزه با اعتیاد گرفتار اعتیادهای ضد دین و معنویت نشویم؛ تجربه عمومی و مستندات نشانگر این واقعیت مهم است که بانوان آسیب‌پذیرترند و باید توجه کرد تا برنامه‌ها با جهت‌گیری مصون‌سازی جامعه به‌ویژه بانوان اجرا شود.

امام جمعه شاهرود افزود: ائمه جمعه و جماعات استان از هیچ کوششی جهت تبلیغ و اطلاع‌رسانی برنامه‌های دولت در جهت مبارزه با مواد مخدر دریغ نخواهند کرد.

مبارزه و پیشگیری با هم باشد

علی‌رضا ایزدپور، مدیرکل بهزیستی استان سمنان هم گفت: جامعه‌ای موفق است که هم مباحث مبارزه با سوداگران مرگ و مصرف مواد مخدر و هم اقدامات پیشگیرانه را با هم اجرا کند.

وی بیان کرد: بهزیستی استان سمنان با تشکیل تیم‌های مختلف و انجام برنامه‌های متعدد در محیط‌های مختلف روستایی، شهری، آموزشی و صنعتی، برنامه‌های پیشگیرانه خود را در راستای عدم مصرف مواد مخدر و مصون‌سازی جامعه به انجام رسانده است.‌

مدیرکل بهزیستی استان سمنان افزود: یکی از اقدامات بهزیستی استان سمنان در راستای مبارزه با مصرف مخدر، اجرای برنامه مصون‌سازی خانواده محور کودکان زیر سن دبستان است که در راستای انجام این طرح در ۱۲ مهدکودک، ۶ جلسه آموزشی دوساعته برای ۱۵ خانواده با اعتباری بالغ بر ۱۸۰ میلیون ریال به انجام رسید.

ایزدپور ادامه داد: مؤسسات و مراکز مختلفی در اجرای طرح‌های حمایتی با بهزیستی استان مشارکت دارند که در شهرستان سمنان ۱۵ مرکز، در شاهرود ۱۸ مرکز، دامغان ۱۹ مرکز، گرمسار ۱۱ مرکز و مهدی‌شهر ۶ مرکز، میامی پنج مرکز و در آرادان نیز چهار مرکز با بهزیستی استان همکاری دارند.

وی بیان کرد: اداره کل بهزیستی استان سمنان در معاونت توسعه و پیشگیری هم در بخش پیشگیری با تأکید بر اجتماع‌محور و هم در بخش درمان در زمینه‌های کاهش تقاضا فعالیت دارد.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: اقدامات اجتماع‌محور بر مبنای اجتماعات کوچک و با عنایت به مردم‌محوری، نیازسنجی خاص همراه با تربیت نیروی انسانی متخصص با کمک خود مردم به انجام می‌رسد.

ایزدپور بیان کرد: برنامه‌های اجتماع‌محور در سال ۱۳۷۶ در بهزیستی کشور و در سال ۱۳۸۲ در استان سمنان با هدف مشارکت مردم در رفاه و سلامت خود و از طریق تشکیل تیم‌های اجتماع‌محور و گروه‌های هدف در همه گروه‌های سنی به خصوص گروه‌های در معرض خطر تشکیل شد.

استان سمنان با انجام اقدامات مختلف و مؤثر، در حوزه درمان معتادان مواد مخدر عنوان نخست کشور را به خود اختصاص داده است

وی بیان کرد: بهزیستی استان سمنان مجموعاً در ۷۸ محیط تخصصی شامل ۱۶ محیط روستایی، ۳۲ محیط شهری، ۲۳ محیط آموزشی و ۷ محیط صنعتی اقدامات خود را در راستای مبارزه با مصرف مواد مخدر به انجام می‌رساند.‌

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: ۱۱ مرکز ترک اعتیاد غیردولتی در سطح استان فعالیت دارد که خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند. در مراکز خاص تحت نظارت بهزیستی، خدماتی مثل خدمات مراکز سرپایی درمان اعتیاد، مراکز اقامتی میان‌مدت درمان اعتیاد، کاهش آسیب (DIC)، مراکز سرپناه یا شبانه، اشتغال، تبصره ۲ ماده ۱۶ و کنترل و پیشگیری از ایدز ارائه می‌شود.‌

ایزدپور گفت: در ۱۱ مرکز غیردولتی ترک اعتیاد ۲۱ روز خدمات به معتادان در حال بهبودی و در ۱۴ مرکز بهبود اقامتی میان‌مدت، ۲۸ روز خدمات به معتادان در حال بهبودی ارائه می‌شود.‌

وی افزود: در مراکز جامع ترک اعتیاد به مدت یک سال خدمات مختلف به بهبودیافتگان ارائه می‌شود.‌ در استان سمنان ۱۱ مرکز سرپایی درمان اعتیاد، ۱۱ مرکز اقامتی میان‌مدت درمان اعتیاد، دو مرکز DIC و SHELTER و چهار تیم سیار فعالیت دارند.‌

مدیرکل بهزیستی استان سمنان افزود: در سال گذشته تعداد پنج هزار و 289 نفر معتاد از مراکز خاص بهزیستی استان خدمات گرفته‌اند و در سه ماهه اول سال جاری به علت شیوع کرونا و تعطیلی مراکز اقامتی، تعداد ۲۵۰ نفر پذیرش شده‌اند که نشان می‌دهد به علت وضعیت کرونا امکان افزایش آمار اعتیاد وجود دارد.

در مراکز جامع ترک اعتیاد، دو هفته سم‌زدایی، چهار ماه اقامت و تا یک سال ارائه خدمات بهبودیافتگان اعتیاد ارائه می‌شود

ایزدپور افزود: ۳۳۸ نفر در سال ۱۳۹۸ زیرپوشش خدمات کاهش آسیب بهزیستی استان بوده‌اند و در حال حاضر، مراکز اقامتی مرتبط با ماده ۱۵ با ۵۰ درصد ظرفیت، پذیرش دارند.

وی افزود: در مراکز جامع ترک اعتیاد، دو هفته سم‌زدایی، چهار ماه اقامت و تا یک سال ارائه خدمات بهبودیافتگان اعتیاد ارائه می‌شود.

برنامه‌ریزان فرهنگی نقش خود را ایفا کنند

به‌هرحال، عزم مسؤولان در برخورد با قاچاق مواد مخدر تا آنجاست که تعداد زیادی از شهدا و جانبازان کشورمان در این عرصه، جان خود را کف دستشان گرفته‌اند؛ اما برنامه‌ریزان فرهنگی نیز باید به همین میزان وارد میدان شده و برای پیشگیری و تبیین سوء مصرف مواد مخدر، برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری داشته باشند.

امروز آموزش خانواده‌ها و نسل نوجوان و جوان کشورمان در راستای توجه به مضرات مصرف مواد مخدر و تلاش‌های دشمنان ایران اسلامی برای گسترش مواد افیونی از موارد مهمی است که باید در دستور کار قرار داشته باشد و به‌طور جدی از سوی صداوسیما، رسانه‌ها و نهادهای مرجع آموزشی پیگیری شود.

فضای مجازی و رسانه‌های رسمی نیز در این بین مسؤولیت سنگینی بر عهده دارند و همواره باید نسبت به آگاه‌سازی جامعه از شرایط ناگوار این بخش تلاش کنند.

انتهای پیام/74044/م/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول