اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

افزایش 70 تا 100 درصدی بستری‌ها و فوتی های ناشی از کرونا در کرمان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: نسبت به یک ماه قبل در استان تعداد بستری‌ها و همچنین تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا بین 70 تا 100 درصد افزایش یافته است.

افزایش 70 تا 100 درصدی بستری‌ها و فوتی های ناشی از کرونا در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سیدمصطفی آیت‌اللهی‌موسوی معاون استاندار کرمان امروز در ستاد استانی مدیریت کرونا با اشاره به مصوبات ستاد ملی کرونا اظهار داشت: بیشترین و موثرترین راه برای مقابله با کرونا ویروس و جلوگیری از افزایش مبتلایان و کاهش مراجعات به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، رعایت فاصله‌گذاری یک و نیم متر و استفاده از ماسک است.

استفاده اجباری از ماسک در فضاهای عمومی از 15 تیرماه

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان به اجباری شدن استفاده از ماسک در فضاهای عمومی از 15 تیر ماه اشاره و عنوان کرد: استفاده از ماسک برای طرفین مورد تاکید است که تا 95 درصد احتمال ابتلا را کاهش می‌دهد، حتی اگر این ماسک در منزل و به طریق بهداشتی تهیه شده باشد.

وی تصریح کرد: نظارت، قطعا نقش مهمی را ایفا می‌کند، مصوبه استانی بر 5 گروه نظارتی در استان داریم که گزارش‌های خود را از عملکرد ارائه دهند و این مسئله جدی گرفته شود.

آیت‌اللهی‌موسوی ادامه داد: طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، حداکثر افزایش اجاره بهای واحدهای مسکونی برای تهران 25 درصد، کلان‌شهرها 20 درصد و مابقی شهرستان‌ها 15 درصد تعیین شده ست.

موسوی کاهش حساسیت عموم نسبت به بیماری را یادآور شد و استفاده از ماسک در مراکز تجمع به ویژه ادارات، شهرداری‌ها، بانک‌ها و  پیشنهاد اجباری شدن استفاده از ماسک را در فضاهای عمومی و ادارات داد و گفت: تبلیغات و هشدارها را همانند روزهای اول بیشتر کنیم تا حساسیت‌هایی که بعضا فراموش شده ایجاد شود و نیازهای لازم را هم از جمله ماسک فراهم کنیم تا بیشتر در اختیار مردم گذاشته شود.

نسبت بستری‌ها به ترخیصی افزایش یافته است

حمیدرضا رشیدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: 220 هزار نفر مبتلا و 10 هزار و 34 نفر مرگ و میر در ایران ناشی از کرونا در این داریم.

وی بیان کرد: بعد از بازگشایی‌ها، موج دومی از بیماری پیش‌بینی می‌شود که به دلیل عدم رعایت فاصله‌ها صورت می‌گیرد و هر تجمعی رخ می‌دهد در هفته بعد آن منتظر افزایش آمار مبتلایان هستیم.

رشیدی‌نژاد تصریح کرد: قبلا رعایت‌ها تا 80 درصد صورت می‌گرفت، اما الان به کمتر از 20 درصد رسیده است و انتظار می‌رود با موج دوم همراه باشیم.

وی ادامه داد: فاصله‌گذاری حداقل یک متر و استفاده از ماسک دو عامل مهم در کاهش ابتلا به بیماری را به همراه دارد و تاکید جدی بر آن است، شست و شوی دست و دست نزدن به صورت از نکات مهم و کلیدی در کاهش ابتلا به بیماری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: الزامات و دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای داریم که باید در مراکز عمومی و تجمعی و سرپوشیده رعایت شود ضمن اینکه مهمترین نظارت، نظارت مردمی است.

وی در ادامه گفت: هفت هزار نیروی نظارتی در حوزه بهداشت کشور داریم، بنابراین از عهده حوزه بهداشت و درمان به تنهایی ساخته نیست و نظارت مردمی، نظارت صنف اهمیت می‌یابد.

رشیدی‌نژاد خاطرنشان کرد: نظارت بر محل ارائه خدمت، نظارت بر چگونگی ارائه خدمت و نظارت بر مراجعه‌کنندگان سه مسئله‌ای که نظارت اصناف باید مورد توجه باشد. اگر بخواهیم صنعت و صنف و اداره‌ای تعطیل نشود، قطعا باید پیشگیری کند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدا در استان کرمان یک صعود همگیری جدی نداشتیم که خوب بود، اما شانس ابتلا همچنان وجود دارد و کم کم همه می‌گیرند، افزود: باید سیر درگیری را کمتر کنیم که سرویس‌های درمانی ما بهتر بتوانند به مبتلایان پاسخگو باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با ذکر این موضوع که هم‌ مرزی با دو استان پرخطر و شیوع بالای سیستان و هرمزگان را داریم، افزود: نسبت به یک ماه قبل در استان تعداد بستری‌ها و همچنین تعداد مرگ و میر ما بین 70 تا 100 درصد افزایش یافته است.

وی عنوان داشت: نسبت بستری‌ها به ترخیصی‌ها بیشتر شده است، ما هنوز ظرفیت تخت بستری استان به اندازه‌ای که بتوانیم جواب مراجعه‌کنندگان بدهیم را داریم، ظرفیت تخت‌های پیش‌بینی شده در استان هنوز خالی است، اما دلیل نمی‌شود و انتظار داریم کمتر تخت‌های پیش‌بینی شده استفاده شوند.

رشیدی‌نژاد اظهار کرد: تا یک و نیم ماه قبل، متوسط تعداد مرگ و میر در استان یک تا دو نفر بود، اما هفته گذشته متوسط مرگ و میر روزانه استان 4 نفر بوده است و این هشداری است که باید جدی بگیریم و انتظار داریم تا دو هفته دیگر این روند را طی کنیم و از آن به بعد سیر نزولی در استان داشته باشیم.

انتهای پیام/80017/ب/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول