اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

حوزه هنری در تولید اثر کم کار است/ متولیان، طفل بی‌گناه ادب و هنر را سر راه گذاشتند

کامران پارسی‌نژاد گفت: در طی سالیان قبل، ما شاهد کم کاری شدیدی در حوزه تولید اثر بودیم و با در صف ماندن نویسندگانی مواجه بودیم که می‌بایست حداقل سه سال صبر می‌کردند تا آثارشان منتشر می‌شد، آن هم با دریافتی‌های اندک.

حوزه هنری در تولید اثر کم کار است/ متولیان، طفل بی‌گناه ادب و هنر را سر راه گذاشتند

کامران پارسی نژاد از نویسندگان کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، درباره تغییر مدیریتی در حوزه هنری اظهار داشت: بی‌شک آقای «دادمان» در ابتدای راهی که پیش رو دارد با کارنامه حوزه هنری در سال‌های گذشته مواجه هستند و می‌طلبد جایگاه  و مرتبت کسب شده حوزه هنری در طی دو دهه گذشته را واکاوی کنند تا بتوانند بنیان و مبانی جدیدی را تبیین کنند.

* مقوله برچسب و انگ‌زنی مدت‌های مدیدی است که دامن‌گیر جامعه ادبی و فرهنگی کشور را گرفته است

وی ادامه داد: متاسفانه مقوله برچسب و انگ زنی مدتهای مدیدی است که دامن گیر جامعه ادبی و فرهنگی کشور را گرفته است. این آسیب فرهنگی شامل چه منتقدینی که از دور نظاره‌گر عملکرد متولیان امور فرهنگی هستند، می‌شود و چه خود متولیان امور فرهنگی که همواره رقبا و منتقدین دلسوز را با این حربه که در طلب سهم هستند و حالا که دستشان به جایی بند نیست را از میدان به در کردند و حتی توجهی به پیشنهادات و رهنمودهای مطرح شده نکردند.

پارسی نژاد با بیان اینکه طی سالیان قبل بنده به زعم خود چند باری در رسانه‌ها به افت تحصیلی حوزه هنری و قیاس آن با سالیان قبلی که بدون هیچ گونه امکانات و ساختمان‌های عریض و طویل توانستند جمع کثیری نویسنده و شاعر توانمند را به جامعه ادبی معرفی کنند اشاره کردم، گفت: گلایه کردم از انبوه اتاق‌ها، کارمندان، گروه‌ها و بخش‌های بی‌کرانی که در هزارتوی پیچیده و کلاف سر در گم حوزه هنری گم شده‌اند و به ظاهر هیچ ثمر و عایدی بزرگی نصیب حوزه هنری نکردند. اگر حوزه هنری در ابتدای راه نویسندگان توانمندی چون آقای زنوزی ، مومنی، حسن بیگی و... را به وادی ادبیات راه داد، در طی سالیان قبل ما شاهد کم کاری شدیدی در حوزه تولید اثر بودیم و با در صف ماندن نویسندگانی مواجه بودیم که می‌بایست حداقل سه سال صبر می‌کردند تا آثارشان منتشر می‌شد؛ آن هم با دریافتی‌های اندک و باز طولانی شدن زمان پرداخت‌ها.

* رسالت اصلی حوزه هنری فعالیت در امور ادبی و هنری و تولید اثر بود و به جای آن بر اتاق‌ها و کارمندان خود افزود

وی با تاکید بر اینکه رسالت اصلی حوزه هنری فعالیت در امور ادبی و هنری و تولید اثر بود و به جای آن بر اتاق‌ها و کارمندان خود افزود، عنوان کرد: تمامی مسائل مطرح شده از این دست با برچسب سهم خواهی منتقد مورد توجه قرار نگرفت. به گمان من آقای دادمان می‌بایست با تشکیل گروه‌های کارشناسی صاحب نام و زبده و دلسوز ابتدا دریابد که حوزه هنری دچار افت تحصیلی شده یا خیر؟ آیا می‌توان به انتقادهای پیشین افرادی چون اینجانب و احمد شاکری که مدعی بودیم حوزه دچار افت تحصیلی شده عنایتی کرد یا تمام نقدها بی‌مورد بوده است؟

* متولیان امور فرهنگی در تمامی نهادها و وزارتخانه‌ها، طفل بی‌گناه ادب و هنر را سر راه گذاشتند

 مولف کتاب «اسب بود و تانک» ضمن بیان اینکه در شرایط کنونی می‌طلبد تا گروه‌های گوناگون کارشناسی زبده و با سابقه تشکیل شود تا براساس پژوهش نه صرفا با بیان ایده‌های بی‌پشتوانه، اهداف جدید و بدیعی تدوین و واقعاً به اجرا در آورند، گفت: همه خوب می‌دانیم میان طراحی ایده و انجام آن، فرسنگ‌ها فاصله است. این افراد می‌بایست براساس آمار و تحقیق منطقی و اصولی خود، راهکارهای مناسب را مطرح سازند و این نباشد که تمام تصمیم‌ها  منوط به نظر معاونین و مشاوران باشد. این بدین معناست که گروه‌های کارشناسی می‌توانند چون ابزاری توانمند در اختیار معاونین قرار گیرند تا براساس مستندات علمی تصمیم‌های درست اتخاذ شود. در این راستا تشکیل شوراهای مشاوره نیز می‌تواند کمک حال رئیس حوزه هنری باشد، آنچنان که در صدر اسلام نیز پیامبر اکرم (ص) به واسطه شوراهایی که تشکیل می‌دادند، تصمیم می‌گرفتند و رأی شورا برایشان قابل اجرا بود؛ حتی شخصاً مخالفت‌هایی هم داشتند.

نویسنده کتاب «عروس جنوب» خاطرنشان کرد: متاسفانه در دهه گذشته هیچ توجهی به وادی ادب و هنر کشور نشده و متولیان امور فرهنگی در تمامی نهادها و وزارتخانه‌ها طفل بی گناه ادب و هنر را سر راه گذاشتند. باشد تا تحولی عظیم در عرصه ادبیات و هنر بار دیگر شکل بگیرد. ما کشور مستعد و توانمندی در عرصه ادب و هنر هستیم و در میان جوانان حافظ‌ها، هجویری‌ها و بیهقی‌های زیادی وجود دارند که بدون ایجاد جریان سازی سالم از سوی متولیان امور فرهنگی راه به جایی نخواهند برد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول