اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

توصیه‌های حقوق‌دانان به رئیس کل دادگستری استان اصفهان

جلسه دیدار رئیس کل دادگستری استان اصفهان و دادستان عمومی و انقلاب اصفهان با نخبگان حقوقی استان به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد.

توصیه‌های حقوق‌دانان به رئیس کل دادگستری استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پیش از ظهر امروز طبق رسم هرساله، جلسه دیدار رئیس کل دادگستری استان اصفهان و دادستان عمومی و انقلاب اصفهان با نخبگان حقوقی استان به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد.
در این جلسه، محمدرضا حبیبی، رئیس کل دادگستری استان اصفهان ضمن استقبال از پیشنهاد حقوقدانان مبنی بر برگزاری هرچه بیشتر اینگونه جلسات، قول برگزاری دو ماه یکبار جلسه با فعالین عرصه حقوق و نخبگان حقوقی را به آن‌ها داد.

حبیبی با تبریک هفته قوه قضائیه و دهه کرامت و گرامیداشت نام و یاد شهید بهشتی (ره) اظهار داشت: مهم‌تر از نقش مؤثر شهید بهشتی(ره) به عنوان معمار قوه قضائیه، نقشی بود که ایشان در پیاده سازی نظام جمهوری اسلامی داشتند.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان ادامه داد: مهم‌تر از وقوع هر انقلابی، حفظ آن انقلاب و نوع نظام جایگزین است، همان‌طور که اهمیت این مسأله در انقلاب کشورهای عربی کاملا هویدا شد‌.

وی بیان داشت: نقشی که شهید بهشتی(ره) در استحکام پایه‌های نظام داشت، در هیچ شخصی دیده نمی‌شود، یکی از این موارد هنگام رسیدن به بحث امامت بود که ایشان از اصل ولایت فقیه دفاع جانانه‌‌ای کرد و با زبان منطقی و علم روز جهان استدلال‌های خود را بیان کرد؛ لازم است که نسل جدید با تفکرات و زندگی ایشان آشنا شوند.

حبیبی تصریح کرد: اگر وکیلان، تنها در جهت گرفتن حکم به نفع موکلان و استادان تنها در جهت آموزش تلاش کنند، اقدام مفیدی برای ایجاد یک جامعه سالم، عدالت محور و بانشاط صورت نخواهد گرفت، بنابراین لازم است که اینگونه جلسات تشکیل شده و رواج یابد.

سرقت، در رأس آمار جرائم اصفهان

رئیس کل دادگستری استان اصفهان در توضیح ده عنوان اول کیفری که بیشترین آمار را به خود اختصاص می‌دهند، عنوان‌ کرد: در استان اصفهان بیشترین آمار را سرقت، رانندگی بدون پروانه و ضرب و جرح عمدی دارند، بسیاری از دیگر موارد، مسائل خانوادگی، توهین به اشخاص و‌ تهدید است که لازم است در خصوص این موارد فرهنگ‌سازی شود.

وی در ادامه اضافه کرد: این موارد نشان می‌دهد که آستانه تحمل افراد پایین آمده است، لازم است مسائل و مشکلات موجود بررسی شود؛ بررسی شود که چرا زیرساخت‌ها مشکل دارد، چرا جامعه فلسفه استفاده از وکیل را درک نکرده‌است و چرا این فرهنگ وجود ندارد که مردم باید مشاور حقوقی داشته باشند تا به این میزان بار دادگستری‌ها سنگین نشود.

حبیبی گفت: موضوعات فرهنگی مانند مسأله استقلال مالی بیش از حد بانوان که مشکلاتی را برای خانواده‌ها به‌وجود می‌آورد و بحث تربیت فرزندانی که در گذشته گرمی دامان مادر را حس می‌کرده و امروز از این نعمت بی‌بهره هستند نیز باید بررسی شوند.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان در پاسخ به سؤال یکی از حقوقدانان مبنی بر چگونگی ارتباط حقوقدانان با دادگستری استان اصفهان خاطرنشان کرد: هیچ گونه محدودیتی در ارتباط ما با حقوقدانان وجود ندارد و ما آماده پذیرش همه توصیه‌های حقوقدانان هستیم ولی درحال حاضر یکی از مشکلات کشور که در بین حقوقدانان هم وجود دارد این است که ما بیشتر اعلام‌کننده آسیب هستیم درحالیکه لازم است که راهکار هم ارائه شود.

در ادامه جلسه علی اصفهانی، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان نیز ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب رئیس جدید قوه قضائیه توصیه‌هایی را بیان داشتند، توصیه اول ایشان به آیت‌الله رئیسی رعایت مردمی و ضد فساد بودن است.

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان افزود: یکی از مصادیق رعایت مردمی بودن، تشکیل این‌گونه جلسات است که دستگاه قضایی طی آن با استفاده از نظرات نخبگان دچار تغییر و تحول مثبت خواهد شد.

وی تصریح کرد: تمام مشروعیت یک قاضی وابسته به آن است که بر اساس دستورات و اصول انقلابی و اسلامی عمل کند، هرچند مدتی بود که از این ارزش‌ها دور افتاده بودیم، ولی با انتصاب آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه این ارزش‌ها درحال احیا است.

اصفهانی با بیان اینکه نباید از این ارزش‌ها دور شویم، گفت: امید است که به همین روند ادامه دهیم و به سمتی رویم که قوه قضائیه‌ای در شأن جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان خاطرنشان کرد: لازمه عدالت اجتماعی مبارزه با فساد است، برای رسیدن به این هدف باید بسترهای فساد از بین رود.

وی افزود: شعار سال که رهبر انقلاب معین کردند تنها جنبه اقتصادی ندارد و می‌توان به جهش در جنبه فرهنگی نیز توجه داشت، با کار جهادی و نیت الهی آن اتفاقی که  تحت عنوان جهش تولید مدنظر مقام معظم رهبری است، رخ می‌دهد.

اصفهانی اظهار داشت: توصیه سوم رهبر معظم انقلاب به رئیس جدید قوه قضائیه، برخورد قضایی قاطع با افراد بدون درنظر گرفتن ملاحظات بود که البته در این مدت انتصاب آیت‌الله رئیسی به‌حق این برخورد قضایی قاطع انجام گرفته است.

در این جلسه نمایندگانی از دانشگاه، بسیج حقوقدانان و کانون وکلای استان نیز به بیان دغدغه‌های خود پرداختند؛ حسن پوربافرانی، نماینده دانشگاهیان و استاد دانشگاه اصفهان اظهار داشت: مسائل‌ و مشکلاتی وجود دارد که ممکن است افراد در مقام قضاوت آن را حس نکرده باشند ولی فردی به مانند ما و افرادی که مسؤولیت اجرائی ندارند، آن را درک می‌کنند و لازم است موقعیتی وجود داشته باشد که آن را بیان کنند.

جلب اعتماد مردم با قانون کاهش مجازات حبس

وی تصریح کرد: یکی از قوانین بسیار خوب که به مدد ما برای جلب اعتماد مردم آمده است، قانون کاهش مجازات حبس است که اثرات بسیار خوبی به دنبال خواهد داشت، از زمان انتصاب آیت‌الله رئیسی حرکات مثبت و صادقانه‌ای آغاز شده که امیدواریم ادامه داشته باشد.

پوربافرانی عنوان‌ کرد: ظرفیت‌های خالی در قوه قضائیه وجود دارد، مثلا یکی از این موارد، استقلال و بی‌طرفی مرجع رسیدگی و رسیدگی توسط مراجع متخصص است که اگر دادگستری اصفهان هم به روش دادگستری تهران عمل کند، معیارهای قوه قضائیه عالی و دادرسی عادلانه مهیا می‌شود.

نماینده دانشگاهیان بیان داشت: ما نباید پرونده را به کارشناسی که بی‌طرف نیست ارجاع دهیم؛ لازم است کمیسیونی در سازمان پزشکی قانونی تشکیل شود و پرونده‌ها به آن‌ها داده شود تا هم وقت و هم هزینه رسیدگی کمتر شود که این مسأله تنها نیاز به یک دستور ساده دارد.

همچنین محمد مهدی الشریف دیگر نماینده دانشگاهیان و استاد دانشگاه نیز در ادامه این جلسه بیان داشت: لازم است ارتباط بین قوه و دانشگاه بررسی شود، فارغ‌التحصیلان دانشگاه وقتی به دادگستری می‌آیند، حرفی برای گفتن ندارند و نیاز است که دوباره دوره‌هایی را طی کنند، این ضعف باید بررسی شود.

محسن قائم‌فرد، نماینده سوم دانشگاهیان نیز در ادامه اظهار داشت: لازم است که کارگروهی با حضور نماینده بسیج حقوقدانان تشکیل شود تا مسائل بیان شده در این جلسه و‌ دیگر مسائل را بررسی کنند، گاهی می‌بینیم که ضابطین از حدود خارج می‌شود که باید بررسی‌های لازم صورت گیرد.

وی اذعان داشت: همه ما می‌شنویم که مثلا در یک روز ۵۰۰ رأی خلاف صادر شده است و از این اتفاق ناراحت می‌شویم ولی عادلانه این است که بدانیم در یک روز ۵۰ هزار رأی صادقانه نیز صادر می‌شود و همه آمار را در نظر بگیریم.

در ادامه جلسه، لیلا رئیسی رئیس کانون وکلای استان اصفهان اظهار داشت: یکی از اتفاقات خوب پس از انتصاب آیت‌الله رئیسی، تحول در قوه قضائیه است؛ ایشان چند دغدغه مهم دارند که بسیار هم به آن‌ها اصرار دارند که توجه جدی به حقوق مردم و جدیت در اجرای قانون است.

وی بیان داشت: مانند سند تحولی که رئیس قوه به دنبال تحقق آن است، ما نیز در کانون وکلا این تحول را بررسی کردیم، کارهای کارشناسی انجام می‌شود و به زودی سند چشم‌انداز تحول وکالت را خواهیم داشت.

رئیسی جلب اعتماد مردم را از مسائل بسیار مهم دانست و گفت: هرچند آمار تخلفات پایین است، ولی همان مقدار هم اعتماد مردم را کاهش داده است، ما نباید نسبت به شنیدن انتقادات تعصب جدی داشته باشیم زیرا ممکن است نتوانیم به مسؤولیت خود به خوبی عمل کنیم.

رئیس کانون وکلای اصفهان عنوان کرد: توجه به شفافیت بسیار مهم است زیرا می‌تواند به شدت از تخلفات جلوگیری کند، همچنین الزام به پاسخگویی باید رواج پیدا کند؛ بحث آموزش همگانی در حقوق همگانی و شهروندی بسیار مهم است، بسیاری از مشکلات پدید آمده به دلیل ندانستن حقوق متقابل است.

معضلی به نام مؤسسات غیرمجاز حقوقی

امیرحسین سجادیه، بازرس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان نیز در ادامه بیان داشت: مؤسسات غیرمجازی که افراد دارای تحصیلات غیرمرتبط هستند تشکیل داده و از کارآموزان وکالت استفاده می‌کنند مشکلاتی را برای مردم و وکلا به‌وجود آورده است.

در ادامه این جلسه رضا دست‌پاک رئیس سازمان بسیج حقوقدانان استان اصفهان اظهار کرد: در این مدت اقدامات مختلفی از سوی بسیج حقوقدانان استان اصفهان انجام گرفت، آموزش حقوقی محققین انجام شد، حقوقدانان بسیجی متعهد در بهزیستی حضور پیدا کردند و سال گذشته تعداد ۳۲۶ مشاوره حقوقی رایگان داده شد که در نتیجه آن برخی زوج‌ها از طلاق به صورت ۱۰۰ درصدی صرف‌نظر کردند.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ج۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول