اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

اوقاف همدان در راه‌اندازی سالن تشریح مساعدت کند/ لزوم راه‌اندازی آزمایشگاه ژنتیک

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان با بیان اینکه به دنبال ساخت سالن تشریح در کنار آرامستان همدان هستیم گفت: رایزنی می‌کنیم تا اداره اوقاف زمینی را برای این منظور در اختیار ما قرار دهد.

اوقاف همدان در راه‌اندازی سالن تشریح مساعدت کند/ لزوم راه‌اندازی آزمایشگاه ژنتیک

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آرتین کمالی ظهر امروز در جمع خبرنگاران به اقدامات صورت گرفته در پزشکی قانونی استان پرداخت و اظهار کرد: در شهرستان‌های همدان غیر از فامنین مرکز پزشک قانونی فعال است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته توانستیم مرکز پزشکی قانونی نهاوند را افتتاح کنیم و هفتم تیرماه امسال مرکز کبودراهنگ افتتاح  می‌شود گفت: به دنبال این هستیم شهریورماه نیز مرکز تویسرکان افتتاح شود.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان با بیان اینکه از ساختمان ملکی تنها مرکز اسدآباد باقی مانده که طبق قول داده شده با توجه به شرایط مالی امیدواریم بتوانیم تا آخر سال این مرکز را هم تکمیل کنیم افزود: شهرستان بهار به دلیل نزدیکی به همدان از لحاظ چارت سازمانی نیاز به ساختمان ملکی ندارد اما امیدوارم در برنامه آتی آنجا نیز ساختمان ملکی داشته باشد که ساختمان‌های ملکی شامل معاینات و کالبدشکافی است.

وی از کمبود پزشک در پزشک قانونی استان خبر داد و گفت: یکی از نیازهای مهم استان تامین نیروی پزشک است که امیدواریم امسال بتوانیم با شرایط استخدامی چندین نفر را جذب کنیم.

کمالی با بیان اینکه ساختمان پزشکی قانونی استان قدمت بالایی دارد و رو به فرسودگی که فردا آزمایشگاه بازسازی شده آن افتتاح می‌شود افزود: امیدوارم با افتتاح این مرکز از لحاظ شرایط فیزیکی از رتبه ۱۵ به یک برسیم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه از لحاظ نیروی تخصصی و دستگاهی شرایط موجود در همدان مناسب است گفت: به دنبال این هستیم زمینی را در کنار آرامستان، از اداره اوقاف بگیریم و سالن تشریح اداره پزشکی قانونی را به آنجا ببریم.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان با بیان اینکه در حال حاضر اداره کل پزشکی قانونی استان تقریبا در مرکز شهر قرار دارد و همواره اولیای دم مقابل درب این اداره‌کل جمع و باعث ترافیک و تجمع زیادی می‌شوند که می‌طلبد این موضوع مدیریت شود گفت: رایزنی‌ها انجام شده و امیدوارم اداره اوقاف زمینی را در اختیار ما قرار دهد تا سالن تشریح را در خارج از مرکز شهر ایجاد کنیم تا مشکلات موجود حل شود.

وی با بیان اینکه قبلا واحد کمیسیون در اداره کل نبود که اخیراً راه‌اندازی شده است افزود: قریب به ۷۸ پرسنل در کل استان به صورت رسمی، قردادی، پیمانی، شرکتی و... در این اداره کل پزشکی قانونی فعالیت دارند.

کمالی به سختی کار کمک کالبد شکاف (پروسکتور) اشاره کرد و گفت: این شغل بسیار سخت و طاقت فرسا و خسته کننده است که امیدوارم جزو مشاغل سخت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در استان پروسکتور خانم نداریم اما استانهای دیگر دارند  خاطرنشان کرد: در همدان سه نفر، کبودراهنگ یک و ملایر یک نفر و جمعا ۶ نفر در استان پروسکتور فعالیت می‌کند.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان با بیان اینکه موافقیم پزشک قانونی به بیرون از شهر منتقل شود و به همین دلیل در پی خارج کردن سالن تشریح هستیم افزود: با توجه به جمعیت هر شهر تعداد مراکز پزشک قانونی تعریف می‌شود که شهر همدان با توجه به این موضوع، یک مرکز دارد اما بسیار موافقیم بیرون از شهر مرکزی ایجاد شود.

وی مجموع معاینات سرپایی سال ۹۸ را ۴۰ هزار و ۴۶۹ مورد عنوان کرد و گفت: از این تعداد  ۱۳ هزار و  ۷۵۹ نفر خانم  و  ۲۶ هزار و ۷۱۰نفر آقا بودند و معاینات شامل عمومی، اختصاصی و روانپزشکی بوده است.

کمالی با اشاره به اینکه نسبت به سال قبل  ۵.۴ درصد معاینات کاهش داشته چون یک ماه با کرونا در ارتباط بودیم گفت: کرونا یک ماه ورودی پزشکی قانونی را که عملا اسفندماه جزو ماه‌های شلوغ است، کم کرد.

وی با بیان اینکه سال گذشته یک‌هزار و ۲۹۲  جسد در استان معاینه شده است افزود: معاینات سال گذشته نسبت به سال ۹۷ که یک هزار و ۲۴۵ جسد را شامل می‌شد ۳.۷ درصد رشد داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان از ۱۸۹ مورد سقط جنین در سال ۹۸ خبر داد و گفت: سال ۹۷، ۲۰۴ مورد بود که سال گذشته ۷.۳ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه هر اختلال جنینی منجر به مجوز سقط نمی‌شود و تا پایان ۱۹ هفتگی مجوز صادر می‌شود و حتی یک ساعت از این مدت بگذرد نمی‌توانیم مجوزی را صادر کنیم خاطرنشان کرد: حتما باید نظر سه متخصص در سقط جنین باشد و آن هم آن نیست و امکان دارد چندین روز بررسی‌ها طول بکشد.

کمالی با بیان اینکه فوتی حادثه کار ۵۰۰ نفر سال گذشته ثبت شده که سال ۹۷، ۴۳۵ مورد بوده و ۱۴.۹ درصد افزایش داشته است گفت: سال گذشته مسمومیت گاز مونوکسیدکربن ۱۵ مورد فوتی داشته و نسبت به سال ۹۷ که ۲۱ نفر فوتی بوده ۲۷.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به فوت ۶ خانم و ۹ آقا در اثر استنشاق گاز مونوکسیدکربن طی سال گذشته عنوان کرد: فوتی ناشی از مصرف قرص برنج در سال گذشته ۱۳ نفر بوده و سال ۹۷، ۱۹ نفر که ۱۳.۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان با بیان اینکه سال گذشته فوتی ناشی از سوختگی ۲۴ نفر بود و سال ۹۷، ۲۰ نفر که متاسفانه ۲۰ درصد افزایش را داشته است گفت: فوتی ناشی از برق گرفتگی در سال گذشته ۱۲ نفر شد که سال ۹۷ هم همین تعداد بود و فرقی نداشت.

وی از فوت ۲۷ نفر ناشی از غرق شدگی طی سال گذشته در استان خبر داد و گفت: سال ۹۷، ۱۸ نفر فوت کردند که ۴۰ درصد افزایش را شاهد بودیم.

کمالی با اشاره به قصور پزشکی، تعداد کمیسیون‌های برگزار شده را ۷۸۱ مورد در سال گذشته عنوان کرد گفت: سال ۹۷ این تعداد ۷۷۸ مورد بود است.

وی با بیان اینکه  تعداد فوتی‌های تصادفات در سال گذشته ۴۴۹ نفر بود که نسبت به سال ۹۷، ۸.۲ درصد کاهش داشته است خاطرنشان کرد: طبق مقایسه تعداد تصادفات دو ماهه امسال نسبت به سال ۹۸، سال گذشته ۵۰ مورد فوتی تصادفات گزارش شده که امسال به ۳۰نفر رسیده و خوشبختانه کاهش داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان با تاکید به اینکه متاسفانه طبعات فوتی ناشی از تصادفات بسیار بالاست و بسیاری از اوقات روال زندگی تغییر می‌کند خواستار توجه به این موضوع شد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه تصادفات ساختگی کاهش داشته است گفت: اورژانس آمار فوتی‌های تصادفات را در صحنه و آمار مصدوم برای انتقال به بیمارستان ارائه می‌دهد و با فوتی‌های بیمارستان کاری ندارد و به همین خاطر آمار ما با آنها متفاوت است.

کمالی تصریح کرد: اورژانس تنها آمار فوتی صحنه را می‌دهد اما پزشکی قانونی آمار  بیمارستان و صحنه را  ارائه می‌دهد.

وی تعداد فوتی‌های تصادفات درون شهری را در سال گذشته ۵۶ نفر دانست و گفت: این تعداد در سال ۹۷ ، ۶۱ نفر بوده که سال گذشته کاهش داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان با اشاره به فوت ۳۴۵ نفر  طی سال ۹۸ در تصادفات برون‌شهری استان بیان کرد: سال ۹۷ این تعداد ۳۰۴ نفر بود.

وی با تاکید به اینکه شدت تصادفات تغییر محسوسی نسبت به سال ۹۷ نداشته است ادامه داد: تعداد خودکشی ۸.۸ درصد در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ کاهش داشته است.

کمالی با اشاره به نزاع و درگیری‌های استان گفت: معاینه پزشکی مجموع نزاع‌ها ۱۴ هزار و ۵۰۹ مورد بوده که نسبت به سال ۹۷، ۲.۹ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به معاینه ۴ هزار و ۲۰۴ نفر  خانم و ۱۰ هزار ۳۰۵ آقا افزود: سال ۹۸ فوتی‌های ناشی از الکل در استان ۶ مورد بوده و سال ۹۷ یک نفر که متاسفانه سال گذشته افزایش داشت، این اتفاق ناشی از کرونا بوده که تبلیغات سوء مبنی بر مصرف الکل صنعتی کرونا و از بین رفتن کرونا منجر به مرگ تعدادی از افراد شد.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان با اشاره به اینکه ۱۰۸ نفر به علت اعتیاد سال گذشته در استان فوت کردند افزود: این تعداد در سال ۹۷، ۱۲۲ نفر بود و خوشبختانه ۱۱.۴ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه فوتی ناشی از حادثه کار ۳۶ نفر در  سال ۹۸ بود که سال ۹۷ به ۳۸ نفر رسید گفت: این میزان ۵.۲  درصد کاهش داشته است.

کمالی در خصوص خستگی کار و مشکلات رسیدگی به کار ارباب رجوع گفت: چارت سازمانی ما ۲۳۰ نفر است اما با ۷۸ نفر اداره می‌شود و نیاز به نیروهای جدید داریم. 

وی با اشاره به اینکه هر استانی باید سوله بحران داشته باشد تاکید کرد: چون استان همدان راه‌های ارتباطی دارد و کریدور شناخته می‌شود به راه‌اندازی سوله بحران نیاز دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان بیان کرد: اگر ۲ هزار متر زمین در اختیار ما قرار گیرد ۴۰۰ متر آن را سالن تشریح و هزار متر را به سوله بحران تبدیل می‌کنیم.

وی با اشاره به پیگیری ساخت آزمایشگاه ژنتیک در استان گفت: این امر به سادگی میسر نمی‌شود و باید به جایگاهی برسیم که آن را راه‌اندازی کنیم بنابراین نیاز به حمایت استانی داریم.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول