اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

انتخاب و خرید زعفران با کیفیت

خرید زعفران کار بسیار حساسی است. اما با توجه به یکسری از نکات، می‌توان زعفرانی با کیفیت را انتخاب و خریداری کرد. در این مطلب با انواع درجه‌بندی زعفران آشنا خواهیم شد.

انتخاب و خرید زعفران با کیفیت

زعفران در ایران

کشور ما ایران، در میان سایر کشورهای جهان، در زمینه تولید زعفران بالاترین مقام را کسب کرده است. در حقیقت باید گفت که در سراسر جهان زعفران ایران نامی شناخته شده است. بیشترین کشت زعفران در استان خراسان انجام می‌شود. پس باید گفت که این استان قطب زعفران در جهان محسوب می‌شود. این محصول پر ارزش و کمیاب علاوه بر محبوبیت فراوان دارای قیمت بالایی نیز می‌باشد. به همین دلیل سودجویان زیادی دست به کار شده و سعی می‌کنند از چنین وضعیتی حداکثر استفاده را ببرند. این افراد با وارد کردن زعفران‌های ناخالص و تقلبی به بازار، جو بدی ایجاد کرده و باعث به وجود آمدن نگرانی‌های زیادی برای مشتریان شده‌اند.

نکات مهم در هنگام انتخاب و خرید زعفران با کیفیت

همواره در هنگام خرید زعفران سوالاتی ذهن مشتری را درگیر خواهد کرد. مشتری می‌خواهد بداند که برای خرید زعفران باید به کجا مراجعه کند؟ همچنین نوع زعفران خریداری شده هم اهمیت دارد. در نهایت این سؤال مطرح می‌شود که نحوه تشخیص زعفران مرغوب از تقلبی چیست؟ زمانی که پاسخ روشنی برای این سؤالات پیدا شود، می‌توان خریدی مطمئن را انجام داد. ما در این مطلب به این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

در ابتدا باید به این نکته مهم توجه داشت که چند گرم زعفران در هر مثقال وجود دارد. اصولاً فروش زعفران با واحد مثقال انجام می‌شود. اما بسیاری از مشتریان به صورت دقیق نمی‌دانند که چند گرم زعفران در هر مثقال وجود دارد. برخی از فروشندگان سودجو با استفاده از ناآگاهی مشتریان در این زمینه اقدام به سودجویی می‌کنند.

۴.۶ گرم زعفران در هر مثقال وجود دارد. نکته بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که قیمت بالای زعفران باعث شده که مقادیر بسیار کم آن، حتی در حد دهم گرم نیز دارای تاثیری بر قیمت نهایی این محصول می‌باشد.

 

زعفران ممتاز قائنات

همان‌طور که اشاره شد، استان خراسان قطب زعفران جهان محسوب می‌شود. شهر قائنات در این استان از تولیدکنندگان بزرگ زعفران به شمار می‌رود. شهرت زیاد این محصول باعث شده که سودجویان به فکر کلاهبرداری افتاده و اقدام به فروش محصولات تقلبی به عنوان زعفران ممتاز قائنات کنند. به همین دلیل نیز مشتریان به هیچ عنوان نباید فریب بسته بندی زعفران به عنوان زعفران ممتاز قائنات را بخورند. زعفران ممتاز قائنات را تنها باید از مراکز معتبر و شناخته شده تهیه کرد. با خرید زعفران برادران حسینی، علاوه بر اطمینان از کیفیت و اصالت محصول، خریدی آسان را تجربه خواهید کرد.

شناخت درجه بندی زعفران

گفتیم که زعفران دارای درجه بندی های خاصی است و برای انجام یک خرید خوب و مطمئن حتماً باید با این درجه‌بندی‌ها آشنا بود. مشتری در هنگام خرید این محصول متوجه درجه کیفی آن خواهد شد. تقسیم بندی زعفران در چهار دسته ممتاز، درجه یک، ۲ و ۳ مطابق با استانداردهای آزمایشگاهی انجام می‌شود. همان‌طور که مشخص است، زعفران ممتاز دارای بهترین کیفیت بوده و بنابراین بهترین نوع زعفران نیز محسوب می‌شود.

شناخت طبقه بندی زعفران

زعفران علاوه بر درجه‌بندی نیازمند طبقه بندی نیز می‌باشد. بر این اساس طبقه بندی زعفران بر مبنای برش و طریقه پاک کردن آن انجام خواهد شد. به این ترتیب زعفران در چهار دسته نگین، شبه نگین، سرگل و دخترپیچ طبقه‌بندی می‌شود. در ادامه به بررسی هر کدام از این دسته بندی ها می‌پردازیم.

 زعفران نگین چیست؟

برای تهیه این نوع از زعفران زمان و دقت زیادی در حین پاک کردن به کار گرفته می‌شود. دلیل این امر نیز برش دقیق بخش انتهایی کلاله از قسمت سه شاخه شدن است. دلیل بالاتر بودن قیمت این نوع زعفران نیز سختی پاک کردن و برش آن است. لازم به ذکر است که به دلیل متصل بودن رشته‌های زعفران نگین، احتمال تقلب در آن کمتر است. زعفران شبه نگین

زعفران شبه نگین، همان زعفران نگین است که در حین پاک کردن و برش آن زمان و دقت زیادی به کار گرفته نمی‌شود. البته در زعفران شبه نگین برش‌ها نیز یکسان نیستند.

زعفران سرگل

زعفران سرگل نسبت به سایر زعفران‌ها، بهترین کاربرد را دارند. دلیل این امر نیز خلوص بالای این نوع زعفران است. در این نوع، بخش‌هایی از پرچم که به رنگ زرد و سفید هستند، جدا شده و تنها قسمت‌های قرمز رنگ کلاله و خامه در آن وجود دارد.

زعفران دختر پیچ

این نوع از زعفران دارای میزان خلوص پایین تری بوده و امروزه کمتر از این نوع بسته‌بندی استفاده می‌شود. در این نوع، برش از ۳ یا ۴ سانت پایین تر از کلاله انجام خواهد شد. این نوع از زعفران چندان کاربردی نبوده و حجم زیادی نیز دارد.

 

با توجه به موارد ذکر شده، می توان نتیجه گرفت که زعفران سرگل با خلوص بالا و قیمت مناسب، بهترین انتخاب محسوب می‌شود.

اطلاع از قیمت زعفران

قیمت زعفران یکی از موارد بسیار مهم در هنگام خرید آن است. با توجه به اینکه زعفران محصولی کمیاب است، دارای قیمت بالایی می‌باشد.

اصولاً تلاش های زیاد مربوط به مراحل کاشت، نگهداری و سپس برداشت و آماده‌سازی زعفران سبب بالا بودن قیمت این محصول می‌شود. زمانی که زعفران دارای قیمت پایین تر است، نمی‌توان انتظار داشت که محصول از کیفیت مناسبی برخوردار باشد. بسیاری از سودجویان زعفران‌های بی کیفیت و تقلبی را با قیمت ارزان به فروش می رسانند.

 توجه به رنگ و طعم زعفران

 یکی از مواردی که حتماً باید برای خرید زعفران مورد توجه قرار گیرد، رنگ و طعم آن است. باید توجه داشت که زعفران اصل دارای طعمی تلخ است. همچنین برای اینکه رنگ بدهد نیاز به زمان دارد. در حقیقت یکی از راه‌های شناخت زعفران تقلبی، رنگ دادن سریع آن پس از مخلوط شدن با آب و تلخ نبودن طعم آن است. در مواردی افراد سودجو مقداری رنگ مصنوعی به زعفران اضافه می کنند که در چنین شرایطی زعفران بلافاصله پس از مخلوط شدن با آب رنگ می‌دهد. با خرید زعفران برادران حسینی از آدرس https:hosseinibrothers.ir علاوه بر تجربه یک خرید آسان و بی دغدغه، از عطر و طعم زعفران با کیفیت لذت خواهید برد.

توجه به بافت زعفران

توجه به بافت زعفران در هنگام خرید اهمیت زیادی دارد. باید توجه داشت که زعفران اصل و با کیفیت دارای بافتی سالم و ترد است، اما نباید شکسته و خرد شده باشد. همچنین زعفران نباید به صورت پودر درآمده باشد. اگر این محصول به خوبی الک نشده باشد، می‌توان نتیجه گرفت که مرحله پاک کردن آن به درستی انجام نشده است. از طرف دیگر یکسان و یکنواخت بودن بافت زعفران اهمیت زیادی دارد. به هیچ عنوان نباید در بین رشته‌های قرمز رنگ زعفران رشته ای سفید یا زرد دیده شود.

جمع‌بندی

خرید زعفران از حساسیت بالایی برخوردار است. تمامی موارد گفته شده در این مطلب، نکات مهمی بود که مشتری باید در هنگام خرید این محصول در نظر داشته باشد. در نهایت نیز باید گفت که مراکز معتبری برای خرید زعفران وجود دارد. خرید زعفران برادران حسینی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خرید زعفران و نکات مربوط به آن، به سایت برادران حسینی مراجعه کنید.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول