اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

طعم تلخ بی‌توجهی به گردشگری، در کویر جاجرم

کویر ازجمله مناطق طبیعی است که فرصت‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری فراوانی در اقصی نقاط کشور و جهان بر روی آن تعریف می‌شود، حال‌آنکه کویر بکر جاجرم با ویژگی‌های مختلف در خراسان شمالی، با بی‌توجهی عمیق و ریشه‌دار، هیچ‌گونه ارزش‌افزوده‌ای برای استان نداشته است.

طعم تلخ بی‌توجهی به گردشگری، در کویر جاجرم

خبرگزاری فارس، خراسان شمالی - فاطمه معینی؛ در روزگاری که طرح‌های گردشگری یکی از صنعت‌های پول‌ساز دنیاست، کویر جاجرم طعم تلخ بی‌مهری مدیران متولی در صنعت گردشگری را  در خود هنوز به همراه دارد.

منطقه کویر جاجرم در کنار رودخانه دائمی کال شور به‌ عنوان یکی از بکرترین مناطق برای سرمایه‌گذاری است، حال ‌آنکه نبود زیرساخت مانند جاده مناسب برای ورود به حاشیه کویر، نبود اتوبوس‌ها، کمپ نگهداری وسایل و امکانات حداقلی مانند برق و آب در یک نقطه ایستگاه و یا کمپ موردنظر و نبود راهنمایی محلی برای هدایت از دیگر مشکلاتی است که نیازمند توجه است.

رودخانه کال شور

 

شهرستان جاجرم دارای پتانسیل‌های زیادی در حوزه منابع طبیعی است که نمونه‌ای از این پتانسیل‌های خدادادی، کویر جاجرم است که از ویژگی‌های بارز آن، اتصال به کویر مرکزی کشور بوده و در حال حاضر به‌طور سنتی از کویر جاجرم استفاده می‌شود.

در ایام بهار و تابستان و شب‌های ماه رمضان، این منطقه افراد زیادی را به‌صورت تورهای کویر نوردی و پیاده روی‌های خانوادگی و گردشگری  به سمت خود جذب می‌کند،  حال ‌آنکه موقعیت و توسعه گردشگری و تورهای کویرنوردی می‌تواند از پتانسیل‌های خوب کویر محسوب شود و درآمدزایی و اشتغال برای جوانان را به همراه داشته باشد اما تاکنون هیچ طرحی برای گردشگری و شناساندن کویر ارائه نشده است.

یکی از شهروندان جاجرمی می‌گوید: کویر جاجرم نیازمند طرح جامعی است و برنامه جامع نیازمند طرح مطالعاتی اولیه  دارد اما در شهرستان جاجرم هنوز سرمایه گزاری برای این بخش ورود نکرده است.

شریفی ادامه می‌دهد: کویر می‌تواند برای جوانان شهرستان اشتغال‌زایی و درآمد به دنبال داشته باشد اما این درآمدزایی نیازمند وجود طرح‌های گردشگری ازجمله ایجاد اقامتگاه‌ها و کمپ‌ها در منطقه کویر است.

طاهری شهروند جاجرمی هم معتقد است کویر جاجرم به علت ناشناخته بودن همچون کویرهای دیگر کشور موردتوجه قرار نگرفته است.

وی ادامه می‌دهد: بیشترین علت آن نبودن برنامه و طرح جامع برای توسعه است و اگر بخواهیم کویر جاجرم را معرفی کنیم و شناخته شود نیازمند اجرای برنامه در دو فاز است، نخست اماده‌سازی  زیرساخت‌ها که یکی از این زیرساخت‌ها راه‌های ارتباطی و خدمات است و دیگری مشارکت بخش خصوصی که با برنامه ریزی‌های جامع زمینه‌ساز فعالیت‌های فرهنگی، گردشگری و کویرنوردی را در این منطقه توسعه خواهد ببخشد.

 

محبوبی دیگر شهروند جاجرمی با گلایه از اینکه کویر جاجرم آن‌طور که باید، شناخته نشده است می‌گوید:  کویر مستلزم شناخته شدن است و با طرح توسعه گردشگری می‌تواند بسیار درآمدزایی به دنبال داشته باشد اما متأسفانه مسئولین هیچ اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهند.

دیگر شهروند جاجرمی می‌گوید: در استان سمنان وجود کمپ‌های متعدد در حاشیه کال شور و امکانات متناسب باعث رونق گیری این صنعت شده است.

رحیمی می‌افزاید: وجود کمپ مجهز، بالن تفریحی  و حیوانات بومی مانند شتر برای استفاده گردشگران و کافه‌های غذای بومی و صنایع دستی کویر می‌تواند  این منطقه را مستعد برای  گردشگر کند.

پول نداریم!

در همین رابطه، مسئول اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان جاجرم می‌گوید: طرح جامع و توسعه گردشگری کویر نیازمند اعتبار است

کارگر مقدم می‌افزاید: به دلیل نبود اعتبار تاکنون هیچ اقدامی در حوزه گردشگری کویر صورت نگرفته و سرمایه گزاری نیز در این بخش اعلام آمادگی  نکرده است.

به نظر می‌رسد، عدم اولویت‌بندی در طرح‌های سرمایه‌گذاری و همچنین شناساندن ناقص ظرفیت‌های گردشگری استان به مجموعه‌های سرمایه‌گذار، باعث شده تا از ظرفیت‌های اصلی گردشگری در استان بهره کافی برده نشود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول