اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

افزایش ۳۰ درصدی مصرف آب در همدان/ ۱۲ میلیارد تومان میزان مطالبات آبفا از مشترکان روستایی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: شیوع کرونا و گرمای هوا موجب افزایش ۳۰ درصدی مصرف آب در همدان شده است.

افزایش ۳۰ درصدی مصرف آب در همدان/ ۱۲ میلیارد تومان میزان مطالبات آبفا از مشترکان روستایی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سید هادی حسینی‌بیدار ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شرکت آبفای همدان به ۳۰ شهر و یک‌هزار و ۶۲ روستا خدمات رسانی می‌کند اظهار کرد: تعداد مشترکین آبفای شهری ۴۴۳ هزار مشترک است که از ۲۶۱ حلقه چاه، سه چشمه و چهار رشته قنات در آبرسانی استفاده می‌شود.

وی حجم کلی تولید آب را ۸۷ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: آب فروش رفته برای مشترکان شهری ۶۲ میلیون متر مکعب است که متوسط مصرف۴۷۰ لیتر برای هر نفر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه متوسط مصرف برای هر خانوار را ۴۱۷ لیتر دانست و بیان کرد: ۹۰ باب مخزن با ظرفیت ۳۰۷ میلیون مترمکعب در سطح استان وجود دارد که ۷۵ مخزن در مدار بهره‌برداری هستند.

وی با بیان اینکه از یک‌هزار و ۶۲ روستا ۸۰۲ روستا از آب شرب برخوردار بوده و ۲۶۰ روستا با مشکل مواجه هستند گفت: این در حالی است که درصد جمعیت روستایی استان به کل جمعیت استان ۳۷ درصد است و در میانگین کشوری ۲۵ درصد است.

حسینی‌بیدار جمعیت زیر پوشش فاضلاب روستایی در کشور را ۵ درصد عنوان کرد و یادآور شد: در استان همدان این مسئله ۷ درصد است.

وی در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه مصرف آب۳۰ درصد افزایش یافته است بیان کرد: در صورتی که میانگین مصرف آب ۱۵۰ لیتر است اما اکنون این میزان افزایش یافته است.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه طی یک مدیریت مصرف در سال‌های گذشته توانستیم تولید آب را به ۱۵۰۰ لیتر در ثانیه برسانیم افزود: با توجه به شیوع کرونا مصرف آب مجدد در روند افزایشی قرار گرفت و تولید آب مجدد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه اگر تصفیه‌خانه عباس‌آباد را که با رودخانه فصلی است از دست بدهیم در تابستان مشکل آب خواهیم داشت تاکید کرد: باید مردم با مدیریت مصرف بتوانند شرکت آب و فاضلاب را یاری کنند.

حسینی‌بیدار با اشاره به پروژه آبرسانی سد اکباتان که یک ماه بعد در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد گفت: ۳۰۰ لیتر در ثانیه می‌توانیم به ظرفیت تصفیه آب از سد را داشته باشیم که کمک‌رسان خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکل آب اسدآباد برطرف شده و در کبودراهنگ، فامنین و تویسرکان نیز مقدمات خوبی انجام شده تا تابستان خوبی را سپری کنیم افزود: عمده مشکل ما امسال کرونا بود که نتواسنتیم قرائت کنتور کنیم و از نظر مالی دچار مشکل شدیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش ادغام دو شرکت آبفای روستایی و شهری را دارای مشکلات زیادی دانست و گفت: یکی از مواردی که موجب خوشحالی ادغام این دو شرکت است اینکه در روستاها که به صورت مهندسی کار انجام نمی‌شد اکنون بدون کمیته فنی کاری انجام نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از حل مشکل آب مردم روستای چشین که ۱۰ سال بود مشکل آب داشتند خبر داد و گفت: طی ۱۰ روز آینده مشکل آب این روستا حل شده و آنها می‌توانند با خط انتقال از آب شهری بهره‌مند شوند.

وی قیمت تمام شده آب را ۱۴۰۰ تومان دانست و بیان کرد: این در حالی است که مردم با قیمت ۴۰۰ تومن پرداخت می‌کنند و دولت در بخش آب یارانه می‌دهد.

حسینی‌بیدار با بیان اینکه ۱۴ هزار کنتور در مشترکان روستایی و ۷ هزار کنتور در بخش شهری خراب است گفت: این کنتورها را به سرعت در حال خرید هستیم تا تعویض شود.

وی با اشاره به اینکه برای اصلاح شبکه برنامه داریم و در هر شهرستانی به صورت امانی در حال شبکه‌گذاری هستند افزود: در همدان با سیستم GIS کار انجام می‌شود به طوری که جاهایی که بیشترین شکستگی را دارد در اولویت هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه ۱۸ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود گفت: به دنبال کاهش این رقم هستیم و اکنون فامنین بیشترین تعداد روستاهایی که با تانکر در سطح استان آبرسانی می‌شود را دارد.

وی به میزان مطالبات شرکت آبفا اشاره کرد و گفت: ۱۰ میلیارد در بخش خانگی و ۱۷ میلیارد در بخش از ادارات مطالبات آبفای شهری و در بخش روستایی میزان مطالبات ۱۲ میلیارد تومان است.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز گفت: جمع‌آوری فاضلاب از رودخانه‌ها چند سالی است که از برنامه‌های اولویت‌دار شرکت است منتها هدف‌گذاری ما بازگرداندن حیات به رودخانه‌ها بود.

فرهاد بختیاری‌فر با بیان اینکه شبکه فاضلاب همدان ۱۰۰ درصدی نیست و بخشی از فاضلاب ناخواسته وارد رودخانه‌ها می‌شود که طبیعی است افزود: سال گذشته فاضلاب منطقه منوچهری، چرم‌سازی و مدرس را که ۱۲۰ لیتر در ثانیه بود به سمت تصفیه‌خانه هدایت کردیم.

وی با بیان اینکه هر برنامه‌ای که در حاشیه شهر همدان است به نوعی به جمع‌آوری فاضلاب از رودخانه‌ها مربوط است افزود: جداسازی فاضلاب رودخانه دره مرادبیک و سیلوار از طریق جاده قدیم دره به شبکه فاضلاب سطح شهر متصل شد.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان همدان تصریح کرد: هدفگداری ما این است که دبی تصفیه‌خانه به یک‌هزار و ۲۸۰ لیتر در ثانیه برسد و بخش مایع تصفیه‌خانه نیز در حال بهره‌برداری است که باوجود محدودیت‌هایی که داریم موفق شدیم تمام تجهیزات مورد نیاز را خریداری کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه در بخش لجن بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد گفت: قبل از پایان سال ۹۹ بخش لجن نیز وارد مدار می‌شود.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول