اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

قرقیزستان| احزاب سیاسی انتخابات پارلمانی؛ «کرونا» مهم‌ترین رقیب

قرار است انتخابات پارلمانی قرقیزستان 4 اکتبر سال جاری برگزار شود؛ اگر تا آن زمان شمار مبتلایان به کرونا کاهش یابد انتخابات در همان تاریخ برگزار خواهد شد و در غیر این صورت احتمال به تعلیق افتادن تا بهار 2021 وجود دارد.

قرقیزستان| احزاب سیاسی انتخابات پارلمانی؛ «کرونا» مهم‌ترین رقیب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، گسترش ویروس کرونا، قرنطینه و اعلام وضعیت فوق‌العاده در برخی مناطق قرقیزستان، اوضاعی سیاسی این کشور را تا حدوددی دستخوش نوسان کرده است. برگزاری انتخابات شوراهای شهری لغو شد و احتمال به تعلیق افتادن انتخابات پارلمانی وجود دارد.

از سوی درگیری «سارانبای جین بکاف» رئیس جمهور فعلی قرقیزستان و «الماس بیک آتامبایف» رئیس جمهور سابق این کشور چالش‌های جدی برای فعالیت ساختارهای دولتی به وجود آورد.

بحران سیاسی در قرقیزستان به دلیل تشکیل پرونده‌های قضایی نسبت به طرفداران آتامبایف و عدم واکنش نسبت به دیگر مقامات، فعالیت رسانه‌های محلی و سازمان‌های غیردولتی و تشدید تنش‌ها بین گروه‌های مختلف را داغ‌تر کرد. 

تنها برگزاری انتخابات می‌تواند کمکی برای عادی‌سازی عرصه سیاسی کشور باشد اما به دلیل گسترش کرونا احتمال تعلیق آن وجود دارد.

ستاد جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در قرقیزستان از احتمال وضع مجدد قرنطینه عمومی خبر  می‌دهد و این اقدامات احتمالا با برخی بازخوردهای اجتماعی همراه شود چرا که تعداد بسیاری از شهروندان کشور به دلیل کرونا شغل خود و دیگر منابع درآمد را از دست دادند.

مهاجرین کاری قرقیز واقع در روسیه، ترکیه و دیگر کشورها نیز با مشکلات اقتصادی مواجه شدند و به این دلیل انتقال پول خارج از کشور در حال کاهش است و نرخ فقر افزایش می‌یابد.

با توجه به این عوامل، بررسی وضعیت فعلی احزاب سیاسی علاقه‌مند به حضور در رقابت‌ها انتخاباتی لازم است.  

*** سوسیال دموکرات

2 سال پیش حزب «سوسیال دموکرات» برزگترین قدرت سیاسی قرقیزستان بود اما این حزب در نتیجه تضاد فکری آتامبایف و جین بیک‌اف تبدیل به حزبی غیرفعال شد.

به دلیل درگیری‌های داخلی، این حزب در آستانه فروپاشی قرار دارد چرا که آتامبایف رئیس سابق آن زندانی شده و تعداد زیادی از سیاستمداران از حزب خارج شدند.

با توجه به اینکه آتامباف حق حضور در انتخابات پارلمانی ندارد فرزندان وی «سعید آتامبایف» و «قادر آتامبایف» مدیریت حزب را برعهده گرفتند اما طی نیم سال گذشته آنها نتوانستند ساختار قوی برای مبارزه با دیگر احزاب سیاسی تأسیس کنند و حتی برعکس در حال حاضر متحدان رئیس جمهوری سابق صفوف سوسیال دموکرات را ترک می‌کنند.

در انتخابات پارلمانی آینده به نظر می‌رسد حزب سوسیال دموکرات شانس چندانی برای پیروزی ندارد به ویژه که رؤسایش تجربه کافی ندارند.

*** رسپوبلیکا

حزب «رسپوبلیکا» و «آموربک باباناف» رئیس آن که پیش از این در انتخابات ریاست جمهوری به مبارزه با جین بیک‌اف پرداخت در حال حاضر خواهان انجام تغییرات جدی در سیاست کشور نیست.

باباناف تحت فشار دولت فعلی قرار گرفته مجبور به ترک صحنه سیاسی قرقیزستان شد.

ورود به پارلمان جدید همچنان اولویت باباناف و طرفدارانش است اما در این صورت کسب و کار و منابع اقتصادی آنان باز هم تحت فشار قرار می‌گیرد بنابراین حزب رسپوبلیکا در انتخابات آتی یک قدرت ضعیف خواهد بود.

بدون باباناف حزب رسپوبلیکا هیچ شانسی برای رقابت جدی نخواهد داشت زیرا احتمال حذف این حزب پارلمانی از صحنه سیاسی قرقیزستان وجود دارد.

*** آتامکن

به تازگی حزب سوسیالییتی آتامکن با احزابی مانند «اک شومکار»، «حزب لیبرال دموکرات قرقیزستان» و برخی سیاستمداران جوان اتحادیه‌ای موسوم به «جانی دیم» (نفس جدید) را تشکیل داده است.

اما از سوی دیگر بررسی پرونده قضایی «آموربک تکیبایف» رئیس آتامکن و یکی از باتجربهترین سیاستمداران قرقیزستان همچنان پایان نیافته بنابراین در حال حاضر وی حق مدیریت این اتحادیه را ندارد.

در این کرسی «جنر اقایف» خبرنگار سابق شعبه قرقیزی رادیوی «آزادی» و رئیس «حزب لیبرال دموکرات قرقیزستان» قرار گرفته است.

اتحادیه جدید، اپوزیسیونی است اما وضعیت حقوقی و روش تقسیم کرسی‌ها در پارلمان بین نمایندگان آن همچنان مشخص نشده است.

آتامکن شانسی خوبی برای ورود به پارلمان جدید دارد اما کمبود منابع مالی و عدم فعالیت در استان‌ها نقاط ضعف این قدرت سیاسی است.

*** بیربال

حزب پارلمانی بیربال و «التینبک سلیمان‌اف» رئیس آن برای حضور در انتخابات پارلمانی اعلام آمادگی کردند و ایدئولوژی آن مشابه گروه‌های لیبرال است.

این حزب در تبلیغات مردمی در استان‌های جنوبی تجربه دارد و در حال حاضر جمعیت شهری مورد توجه سیاستمداران آن قرار گرفته است.

احتمالا سلیمان‌اف  برای افزایش شانس ورود به پارلمان جدید، در یکی از اتحادیه‌های سیاسی قرار می‌گیرد.

*** قرقیزستان

حزب پارلمانی قرقیزستان برای ترویج ایدئولوژی خاصی تلاش نکرده و در انتخابات تنها یک هدف دارد و آن ورود به پارلمان است.

در صفوف آن تجار و کارآفرینان بزرگ قرار دارند و آنان تمام نیازهای خود را با تکیه به منابع اقتصادی خود رفع می‌کنند.

تاکنون این استراتژی برای حزب قرقیزستان بسیار مؤثر بوده است.

اگر در بین رؤسای حزب درگیری فکری صورت نگیرد، قرقیزستان حتما وارد پارلمان جدید خواهد شد.

*** بیریمدیک

بر اساس برخی گمانه‌زنی‌های محلی، حزب بیریمدیک یکی از احزاب مورد حمایت دولت فعلی است که قبلا در عرصه سیاسی قرقیزستان به موفقیت‌های جدی نرسیده اما در آستانه انتخابات پارلمانی فعال شده است.

اعضای این حزب از ادامه همگرایی در اتحادیه اقتصادی اوراسیا حمایت می‌کنند اما تاکنون برنامه دقیق خود را معرفی نکردند بنابراین هنوز از شهرت جدی در بین مردم برخوردار نیستند.

بیریمدیک با توجه به حضور سیاستمداران با تجربه در صفوف آن و حمایت دولت فعلی شانس خوبی برای ورود به پارلمان جدید دارد.

اما حمایت دولت هرچه بیشتر مورد انتقاد جنبش‌های اپوزیسیونی قرار می‌گیرد.

*** مکنیم قرقیزستان

حزب مکنیم قرقیزستان نیز قبلا در صحنه سیاسی قرقیزستان بازیگر جدی نبود اما در انتخابات پارلمانی آتی نقش قابل توجهی خواهد داشت.

در صفوف حزب تجدید نظر شده و سیاستمداران با تجربه قرار دارند و آنان منابع اقتصادی جدی و حمایت جمعیت در استان‌های جنوبی را دارا هستند.

طی مدت قرنطینه، اعضای این حزب به ساکنان استان‌های جنوبی کمک می‌کردند که این اقدامات شانس حزب را در انتخابات آتی افزایش می‌دهد.

بر اساس اطلاعات رسانه‌های محلی «رحیم ماترایماف» معاون سابق رئیس سرویس گمرکی مشهور به «رجیم میلیون» از حامیان اصلی و رئیس این حزب است.

آیا خود ماترایماف نماینده پارلمان می‌شود یا نه هنوز اعلام نشده است.

*** انتخابات چه زمانی برگزار می‌شود؟

هفته گذشته «محمدقلی ابوالقاضی‌اف» نخست وزیر قرقیزستان به دلیل تشکیل شدن پرونده قضایی مجبور به ترک سمت خود شد و پارلمان «کوباتبک باران‌اف» ژنرال ارتش قرقیز را نخست وزیر جدید کشور اعلام کرد.

«عیسی امورکولاف» رئیس ائتلاف پارلمانی با اشاره به فعالیت باران‌اف گفت: هدف اصلی نخست‌وزیر جدید مبارزه با گسترش کرونا و همچنین برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه است.

وی افزود: باران‌اف یک کادر مستقل است و به نظر ما وی توانمندی برگزاری انتخابات را دارد.

قرار بود انتخابات پارلمانی 4 اکتبر سال جاری برگزار شود.

اگر طی 3 ماه آتی شمار مبتلایان کاهش یابد انتخابات در همان تاریخ مشخص شده برگزار خواهد شد و در غیر این صورت احتمال به تعلیق افتادن انتخابات تا بهار 2021 وجود دارد.

«دستانبک جمعه بکاف» رئیس پارلمان در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن انتقاد از انتخابات در سال 2021 اعلام کرد در حال حاضر تاریخ دقیق برگزاری انتخابات ممکن نیست.

از سوی دیگر تشدید بحران سیاسی نخبگان کشور موجب می‌شود که انتخابات در سال جاری احتمالا از طریق سامانه‌های دیجیتال برگزار شود. 

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول