اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

جدیدترین اظهارنظر مشاور «مصطفی الکاظمی» درباره سه پرونده مهم داخلی عراق

نخست‌وزیری عراق برای نخستین‌بار، درباره سازوکار کمیته تحقیق درباره حوادث مربوط به تظاهرات‌های این کشور توضیح داد و به تشریح مواضع بغداد در قبال اربیل و گفت‌وگوهای راهبردی با واشنگتن پرداخت.

جدیدترین اظهارنظر مشاور «مصطفی الکاظمی» درباره سه پرونده مهم داخلی عراق

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هشام داوود»، مشاور نخست‌وزیر عراق در یک مصاحبه تلویزیونی، درباره گفت‌وگو میان بغداد و واشنگتن، مهمترین نقاط مورد توافق میان دو طرف، تنها شرط پرداخت حقوق کارمندان منطقه کردستان و عملکرد کمیته تحقیق درباره حوادث مربوط به تظاهرات‌های اخیر در کشور توضیح داد.

وی با حضور در یک برنامه تلویزیونی در شبکه «الشرقیه»، تصریح کرد: دولت در تعقیب و پیگرد عوامل قتل شماری از تظاهرات‌کنندگان و نیز متجاوزان به حقوق آنها جدی است و در حال حاضر به دنبال مشخص کردن شمار دقیق شهدا، زخمی‌ها و کسانی که دچار نقص عضو شده‌اند، است.یک کمیته پیگیری، برای این پرونده تشکیل شده است که از طریق پزشکی قانونی و سایر نهادهای ذی‌ربط این مسأله را دنبال می‌کند.

به نوشته «بغداد الیوم»، داوود افزود: انتظار می‌رود که کمیته مذکور، نخستین آمار مربوط به تحقیقات خود را طی چند هفته آینده اعلام کند. سپس کمیته دوم حقیقت‌یاب کار خود را آغاز خواهد کرد.

مشاور «مصطفی الکاظمی» تصریح کرد: شخصیت‌های ملی شناخته‌شده تحت نظارت مستقیم دفتر نخست‌وزیری، این پروسه را پیگیری می‌کنند. همچنین برخی فعالان مدنی و خانواده‌های قربانیان نیز در این روند مشارکت دارند و دولت به وعده خود در این‌باره عمل خواهد کرد.

وی درباره روابط میان دولت مرکزی و منطقه کردستان گفت: وزرای کابینه جدید عراق مستقل هستند و «فواد حسین» وزیر خارجه بر اساس یک توافق سیاسی انتخاب شد و یک استثناء بود و اربیل حضور او در بغداد را مقدمه ایجاد پلهای اعتماد با بغداد محسوب می‌‌کرد. این امر برای زمینه‌سازی به منظور خاتمه دادن به پرونده‌های فیمابین مهم است. ما حقوق کارمندان منطقه کردستان را تا زمانی که مبالغ مربوط به درآمدهای نفتی خود را به بغداد تحویل ندهند، پرداخت نخواهیم کرد.

داوود، گفت‌وگوی راهبردی میان بغداد و واشنگتن را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ما در این گفت‌وگوها، تاکید می‌کنیم که اولا عراق کشوری دارای حاکمیت است و دوما با دیگران بر اساس اصل منافع مشترک تعامل می‌کند.

وی افزود: ما می‌بینیم که با گذشت زمان، عراق نیاز دارد تا نیروهای آمریکایی در این کشور کاهش یابند و ما این را طی گفت‌وگو، به آمریکایی‌ها ابلاغ کردیم. در عین حال ما خواستار توسعه روابط در بخش‌های دیگر غیرنظامی در راستای منافع عراق هستیم. واشنگتن نیز به تمایل عراق مبنی بر عدم وجود پایگاه‌های ثابت آمریکایی در عراق احترام می‌گذارد.

گفت‌وگوهای راهبردی بین بغداد و واشنگتن از  پنج‌شنبه (۱۱ ژوئن)، به صورت ویدیو کنفرانس آغاز شد و قرار است روابط دو جانبه و آینده این روابط بین عراق و آمریکا ترسیم شود.

یکی از مهمترین خواسته‌های عراق، خروج نیروهای خارجی به ویژه نظامیان آمریکا از عراق است که برآوردها حکایت از آن دارد که بین شش الی نه هزار نیروی آمریکایی در عراق حضور دارند.

موضوع اخراج نیروهای آمریکا از عراق بعد از آن جدی و تبدیل به خواسته پارلمان این کشور شد که ارتش آمریکا، شماری از نیروهای الحشد الشعبی و ارتش عراق را در غرب این کشور هدف قرار داد و بعد از آن در اقدامی جنایتکارانه، شهید سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به همراه «ابومهدی المهندس»، معاون رئیس سازمان الحشد الشعبی و نیروهای مرتبط به این سازمان را در تاریخ ۱۳ دی ماه گذشته به شهادت رساند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول