اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

نزدیکی به تهران یکی از چالش‌های توسعه قزوین است/ راه اندازی پردیس شرکت های دانش بنیان

استاندار قزوین گفت: نزدیکی به تهران با وجود ایجاد بعضی فرصت‌ها، یکی از چالش‌های توسعه قزوین به شمار می‌رود چرا که موجب شده تا صنایع مستقر در آن منابع خود را به پایتخت ببرند و نقش لازم را در حل و پیشبرد مسایل اقتصادی استان نداشته باشند.

نزدیکی به تهران یکی از چالش‌های توسعه قزوین است/ راه اندازی پردیس شرکت های دانش بنیان

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، هدایت الله جمالی پور در نشست مشترک کارگروه های اقتصادی استان قزوین که با حضور بابک دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور برگزار شد، افزود: در نظام برنامه‌ریزی کشور وقتی از قزوین یاد می‌شود استانی توسعه یافته در ذهن‌ها متبادر می‌شود که البته یک بخش از این دهنیت صحیح است و این استان را باید مملو از ظرفیت‌های اقتصادی که برخی از آنها بی‌بدیل هستند، دانست.

وی از قزوین به عنوان استانی با ظرفیت‌های اقتصادی کم نظیر در بخش‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری یاد کرد و گفت: مسایل مختلف باعث شده تا این ظرفیت‌ها آنگونه که باید و شایسته است در خدمت توسعه این استان قرار نگیرند و اثرگذاری لازم را در خلق ثروت و پیشرفت برای این سرزمین به همراه نداشته باشند.

جمالی پور با اشاره به اینکه قزوین یکی از قطب‌های صنعتی کشور است، اظهار داشت: با این وجود نزدیکی به تهران موجب شده تا گردش مالی و منابع کارخانجات این استان به بانک‌های پایتخت منتقل شود و در چنین شرایطی بانک‌های قزوین از توان لازم برای پرداخت تسهیلات و تزریق منابع مالی به بخش‌های اقتصادی برخوردار نیستند و این موضوع روی توسعه این استان اثر گذاشته است.

وی با بیان اینکه قزوین در خیلی از حوزه‌ها هنوز از توسعه نیافتگی رنج می‌برد، اظهار داشت: در همین رابطه روز گذشته سفری به بخش طارم سفلی شهرستان قزوین داشتیم که ۲۱۰ کیلومتر از راه‌های آن خاکی و ۲۳۰ کیلومتر از آسفالت راه‌های آن نیز تقریباً از بین رفته و نیازمند بهسازی هستند.

جمالی پور خاطرنشان کرد: استان قزوین در حوزه امکانات زیربنایی و زیرساختی با چالش‌های فراوانی همراه است و از بودجه عمومی مطلوبی نیز برخوردار نیست به گونه‌ای که سرجمع اعتبارات عمرانی آن ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است که کفاف هزینه‌های روزمره را نیز نمی‌دهد.

استاندار قزوین اظهار داشت: در دوره‌های گذشته نیز که وضعیت کشور به لحاظ اعتبارات مالی بهتر بود از فرصت‌ها برای توسعه این استان و تقویت زیرساخت‌های آن استفاده مناسبی نشده است.

وی با بیان اینکه قزوین از ظرفیت های فراوانی در حوزه گردشگری تاریخی و طبیعی برخوردار است، افزود: به‌عنوان نمونه الموت از مناظر چشم نوازی برخوردار است اما زیرساخت‌ها و امکانات مربوط به گردشگری آن در حد صفر است.

جمالی‌پور گفت: در گردشگری تاریخی نیز همین رویه موجود است، به طوری که قزوین با وجود آثار تاریخی قابل توجه هنوز از داشتن یک هتل پنج ستاره محروم است و یا گردشگران برای دیدن آثار تاریخی قزوین حتی جای پارک خودرو ندارند و این کمبودها موجب می‌شود تا پس از بازگشت مشوق سفر به این استان نباشند.

وی اظهار داشت: در حوزه کشاورزی نیز وضع به همین روال است و با وجود آنکه دشت قزوین توان تأمین محصولات کشاورزی برای ۲۵ میلیون نفر را دارد، عدم تکمیل و توجه به صنایع تبدیلی موجب شده تا این ظرفیت آنطور که باید مورد بهره‌برداری قرار نگیرد.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: متأسفانه ظرفیت‌های فراوانی در قزوین وجود دارد که مغفول واقع شده و از آن‌ها برای توسعه و خلق ثروت بهره کافی برده نشده است.

استاندار قزوین با بیان اینکه باید افق مناسبی برای قزوین تعیین کنیم و برای اصلاح خطاها تلاش کنیم، اظهار داشت: در گذشته یکسری سرمایه‌گذاری های نادرست در این استان انجام شده که امروز مشکلات زیادی را ایجاد کرده است، مثلا در یک منطقه کم آب مجوز احداث صنعت پر آب بری مانند فولاد داده شده است.

این مسوول با بیان اینکه اصلاح رویه های ناصحیح و فعال کردن این ظرفیت ها اکنون به هزینه و اعتبارات قابل توجه و جذب سرمایه گذار نیازمند است که در وضعیت فعلی کار بسیار دشواری است، اظهار داشت: با این وجود ما دست از کار نکشیده و همه تلاش و انرژی خود را برای تبدیل کردن این ظرفیت ها از بالفعل به بالقوه به کار گرفته ایم و با اولویت کارها را پیش می بریم.

استاندار قزوین اظهار داشت: در برنامه ریزی های خود در راستای توسعه صنعتی استان و با توجه به موقعیت آن در حوزه دانشگاهی و فناوری و قرار گیری در شاهراه ارتباطی کشور تلاش داریم تا قزوین را به پایلوت صنایع دانش بنیان و پیشرفته و صنایع پوشاک تبدیل کنیم.

جمالی پور اظهار داشت: به دنبال ایجاد پردیس شرکت های دانش بنیان در قزوین هستیم تا از این طزیق شاهد تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه که از ضروریات توسعه کشور است، باشیم.

وی در ادامه با اشاره به رویکرد وزرات کشور برای کمک به توسعه استان ها،گفت: بیشتر افراد، وزارت کشور را یک وزارتخانه سیاسی می بینند در حالی که رویکرد وزیر توسعه ای است و با حضور آقای دین پرست در معاونت اقتصادی این وزارت، این نگاه و رویکرد با جدیت بیشتری دنبال می شود.

استاندار قزوین با بیان اینکه امروز رویکرد همه مدیران استان قزوین تسهیل گری در حوزه تولید و صنعت است،اظهار داشت: حتی مدیران بانکی ما نیز که در گذشته رفتارهای خاصی با صنعت داشتند، امروز این رویکرد را پیدا کرده و برای کمک به این بخش با مدیران اجرایی همراه و همدل هستند.

وی در ادامه اصلاح ساختار نظام بانکی و گمرکی کشور را ضروری دانست و اظهار داشت: بی توجهی به اصلاح این موارد آسیب های جدی را به اقتصاد کشور وارد ساخته و لازم است هرچه سریع تر برای این موضوع تدابیر و راهکارهای لازم اندیشیده شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول