اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

انتشار ۵۳۷ مطلب درباره کرونا در اردیبهشت‌ماه

مدیر مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها گفت: ۵۳۷ مطلب در اردیبهشت توسط رسانه‌ها درباره کرونا منتشر شده است.

انتشار ۵۳۷ مطلب درباره کرونا در اردیبهشت‌ماه

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، هم اندیشی تخصصی نقش و عملکرد رسانه ها در مدیریت کرونا ویروس، پیش از ظهر امروز با حضور گیتا علی آبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها و امیر داداشی دبیر اقتصادی روزنامه آرمان ملی در سالن اجتماعات دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها برگزار شد.

در ابتدای این نشست، گیتا علی‌آبادی مدیر مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها اظهار داشت: رسانه‌ها در ایام شیوع ویروس کرونا نقش جدی در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه داشتند تا سبب از بین بردن نگران و اضطراب مردم شوند.
وی ادامه داد: دفتر مرکز مطالعات تحقیقات مختلفی را انجام داده که آخرین تحقیق مربوط به بررسی همه رسانه‌ها اعم از پایگاه‌های خبری، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و ... بود که نتیجه بررسی‌ها این شد که ۵۳۷ مطلب در اردیبهشت توسط رسانه ها درباره کرونا منتشر شده است.
وی افزود: بر اساس پژوهش‌های انجام‌گرفته، خبرگزاری‌ها با ۲۰۷ مطلب، پایگاه‌های خبری با ۶۱ مورد، روزنامه‌ها در ۱۰۰ مورد و رسانه‌های معاند در ۱۵۹ مطلب به ارایه نکاتی درباره کرونا پرداخته‌‌اند.

علی آبادی اظهار داشت: کرونا ویروسی ناشناخته است که تا زمان کشف واکنس باید مراقبت های لازم را داشته باشیم. به هرحال این ویروسی بوده که ممکن است از نظر حمله تهاجمی تغییر وضعیت بدهد.

وی افزود: نزدیک به چهار ماه می شود که رسانه ها درگیر این مسأله هستند و آنها به عنوان بخشی از جامعه کارکردهای آموزشی، اطلاع رسانی و آگاهی دهی دارند.

وی بیان کرد:‌امروز شاهد فعالیت های گسترده شبکه های اجتماعی هستیم که به شدت روی موضوع کرونا مانور می دهند و از آنجا که این رسانه به راحتی در اختیار همه قرار دارد، در برخی از موضوعات شاهد شایعات مختلفی هستیم.

وی افزود:‌ گاهی در رسانه های اجتماعی برخی از افراد در پوشش پزشک فیلم هایی از خود نشر می دهند که پس از مدتی آنها را تکذیب می کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ شیوه روزنامه نگاری در کشورمان بسیار متفاوت از دیگر کشورهاست یعنی انتشار روزنامه در ایران نیازمند مجوز است درحالی که در برخی از کشورها، نشریات براساس علاقه های فردی منتشر می شود و در صورت داشتن مخاطبان، انتشار آن ادامه می یابد.

وی افزود:‌ رسانه های چاپی در کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل و آسیب دیدند. البته آنها چند روزی را به دلیل ایام نوروز تعطیل بودند، اما با شیوع ویروس کرونا تعطیلات شان بیشتر شد چراکه چاپخانه ها تعطیل بودند.

در ادامه امیر داداشی دبیر اقتصادی روزنامه آرمان ملی تصریح کرد:‌ ایران همیشه با بحران های مختلفی همچون بحران های سیاسی، اجتماعی و اخیرا اقتصادی مواجه شده است که در این میان نقش رسانه ها بسیار مهمی تلقی می شود.

وی افزود:‌ رسانه ها رکن چهارم دموکراسی هستند و در این مدت با شیوع ویروس کرونا تلاش کردند تا نقش آگاهی بخشی و آموزشی را ایفا کنند. همچنین رسانه ها علاوه بر انتشار آمار اخبار رسمی سعی کردند تا در حوزه تحلیل هم اقداماتی را انجام دهند.

دبیر اقتصادی روزنامه آرمان ملی تصریح کرد: یکی از مهم ترین چالش های روزنامه در ایام شیوع ویروس کرونا تعطیلی چاپخانه ها بود که البته روزنامه آرمان، سایتی را ایجاد کرد و در آن سایت به اطلاع رسانی اخبار مربوط به ویروس کرونا پرداخت. البته در آن مدت شاهد ریزش مخاطبان مان بودیم.

وی یادآور شد: در موضوع کرونا شاهد ایجاد محدودیت هایی برای روزنامه نگاران بودیم و ما سعی کردیم این محدودیت ها را کاهش دهیم.

داداشی اظهار داشت: یکی از دلایلی که مردم به نسبت گذشته کمتر رعایت می کنند به دلیل مشکلات اقتصادی است که با آن درگیر هستند. یعنی دیگر برای شان فرقی نمی کند که این ویروس وجود دارد یا تمام شده است، به کارهای روزمره شان می پردازد.

وی افزود: البته برخی از افراد بر این تصور اشتباه هستند که چون تا کنون کرونا نگرفته اند، پس دیگر دچار این ویروس نخواهند شد، به همین دلیل این بیماری را جدی نمی گیرند و نسبت به چند ماه پیش موضوع برای شان عادی شده است.

وی خاطرنشان کرد: ‌یکی از چالش های رسانه ای این است که دولت رسانه ها را تبدیل به ابزار سیاسی کرده اند، درحالی که ما رسانه ها خود با به عنوان نهاد ناظر می دانیم.

دبیر اقتصادی روزنامه آرمان ملی تصریح کرد:‌امروز کمتر کسی را شاهد هستیم که روزنامه نمی خرد و نهایتا برای دریافت اطلاعات به سایت مراجعه می کنند.

وی بیان کرد:‌رسانه ها در پوشش اخبار مربوط به کرونا طی این مدت با فراز و نشیب هایی روبرو بودند و نمی توان به طور مطلق عملکردشان را ضعیف یا قوی دانست.

وی افزود: رسانه ها در بحران ها می توانند نقش تاریخی داشته باشند و نباید این نقش تاریخی آنها به فراموشی سپرده شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌عملکرد رسانه ها طی این مدت در پوشش اخبار مربوط به کرونا متوسط بود و دلیل این امر را می توان محدودیت های موجود دانست.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول