اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

تیرانداز: کار رسانه بدون درد و خونریزی پیش نمی‌رود/ باید وقایع را مانند آئینه منعکس کنیم

مدیرعامل خبرگزاری فارس در آیین رونمایی از کتاب «روزنامه‌نگاری، بدون درد و خون‌ریزی» گفت: رسانه بدون درد و خونریزی کارش پیش نمی‌رود. کار رسانه این است افق‌های پیش‌رو را ببیند و جلوتر از مخاطب حرکت کند.

تیرانداز: کار رسانه بدون درد و خونریزی پیش نمی‌رود/ باید وقایع را مانند آئینه منعکس کنیم

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آئین رونمایی از کتاب «روزنامه‌نگاری؛ بدون درد و خونریزی» نوشته محمد دلاوری عصر امروز یکشنبه ۲۵ خردادماه با حضور محمدحسین صفارهرندی، عباس عبدی، پیام تیرانداز و نویسنده اثر در سالن اجتماعات خبرگزاری فارس برگزار شد. 

براساس این گزارش، پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس در ابتدای سخنانش ضمن اشاره به اینکه ایده اصلی کار که آقای محمد دلاوری زحمت جمع‌آوری آن را عهده‌دار شدند، به چهار سال گذشته بازمی‌گردد، اظهار داشت: در آن زمان مسئله این بود که چه کنیم که جایگاه درست رسانه را در مسیر پیشرفت کشور تعریف کنیم؟ برخی اوقات احساس می شود رسانه آنگونه که باید و شاید در خدمت پیشرفت و توسعه کشور قرار نگرفته، لذا گام اول این شد که با اساتید باتجربه این حوزه رجوع کرده تا دیدگاه‌‌هایشان را بررسی و پیاده‌سازی کنیم. 

مدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه رسانه به واسطه ماهیت و اهمیتش می‌تواند اولویت‌ها را جابجا کند، تصریح کرد: رسانه می‌تواند به مسائل اصلی جامعه توجه دهد و یا جامعه را اسیر حاشیه های کم‌ارزش نماید. رسانه مثل تیغ دودم است که اگر با نیت مصلحانه و مدیریت عالمانه به خدمت گرفته شود، می‌تواند زمینه‌ساز مسیر پیشرفت کشور باشد و آن را تسریع و تسهیل کند، و یا خدای ناکرده اگر با امیال مغرضانه و مبتدیانه با رسانه مواجه شویم، به مانعی برای پیشرفت کشور نبدیل خواهد شد و خساراتی را به دنبال خواهد داشت. 

تیرانداز بخش دیگری از سخنان خود را با مثالی پی‌گرفت و گفت: ما ارزش خبری با عنوان «تضاد و برخورد» داریم که ارزش مهمی است و اگر بجا استفاده شود، می‌تواند در روشن کردن حق و باطل، بد و خوب و نشان دادن آن مؤثر واقع شود. در این راستا حتی توصیه قرآنی هم داریم که می‌‌فرماید: «حَتَّىٰ یَمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ»، قدرت تشخیص برای مشخص کردن زشتی و پاکی در بسیاری موارد با کنار هم قرار گرفتن اینها محقق می‌شود، اما برای چه؟ برای اینکه حق مستقر و باطل را از بین ببریم، اما گاهی استفاده ناصحیح از این ارزش خبری یا ارزش‌های شبیه به آن، جامعه را دچار خسارت و زیان می‌کند و عملاً آن اتفاقاتی که نباید رقم زده شود، رقم می‌خورد. گاهی با اهداف تجاری مثل بالابردن تیراژ و تعداد کلیک بالا مواجهه‌های ساختگی و غیرضرور طراح می شود که بسیار مخرب است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در ادامه ضمن اشاره به اینکه این اتفاقات کشور را به شدت دچار حاشیه کرده و هزینه‌هایی در پی دارد، گفت: این حاشیه‌ها کشور را از اصول اصلی دور می‌کند و مصداق بر شاخه نشستن و بن بریدن عمل می‌کند. هر چند رسانه باید مثل آئینه عمل کند و وقایع را آنگونه که هست نشان دهد، همانطور که در فرهنگ دینی ما هم تأکید شده، ما اجازه دخل و تصرف در حقیقت را نداریم و نمی‌توانیم آن را معکوس جلوه دهیم.

وی با بیان اینکه مخاطبان رسانه‌ها ما را به عنوان وکیل انتخاب کرده‌اند تا اخبار و اطلاعاتی که نیاز دارند را دراختیارشان قرار دهیم، گفت: پس نباید با توجه به اینکه وکیل مردم هستیم، قلب واقعیت کنیم. این برخوردهایی که گاهی شاهدیم، به خاطر برخوردهای تصنعی و کاسب‌کارانه است، کشور را دچار مشکل کرده و جامعه را بیش از حد هیجانی می‌کند. هیجان‌های کاذب، غلط و حتی درست غیرضرور در جامعه ما زیاد شده، اما توجه به عقلانیت می‌تواند به کشور کمک کند و رسانه می‌تواند منشأ اثر در این برهه باشد. 

تیرانداز همچنین به موضوع مهم «تحلیل درست» اشاره کرد و گفت: یکی از اتفاقات این است که بسیاری پدیده‌ها در جامعه ما درست تحلیل نمی‌شوند، حال عامدانه یا جاهلانه، نتیجه این می‌شود که تحلیل غلط، تدبیر غلط را در پی خواهد داشت. این رخداد وقتی حادث می‌شود که رسانه‌ به سرمایه انسانی باتجربه و متخصص مستظهر نباشد. اتفاقی که نگران‌کننده است و در مصاحبه‌های آقای دلاوری در این کتاب به آن پرداخته شده است و اینکه اغلب نیروهای متخصص و باتجربه در رسانه‌ها کمتر ماندگار می‌شوند، حداقل‌های معیشتی در رسانه‌های ما نمی‌تواند نیازهای زندگی ساده را برآورده کند. بنابراین تنها افراد عاشق در آن ماندگار می‌شوند.

وی با بیان اینکه گاهی رسانه‌ها محل گذر افراد می‌شوند و آن را مسیر نهایی کار خود نمی‌دانند، توضیح داد: اگر به نام این اثر هم دقت کنیم، «روزنامه‌نگاری، بدون درد و خونریزی» درمی‌یابیم که طبق آنچه که ما با آن برخورد داشتیم، رسانه بدون درد و خونریزی کارش پیش نمی‌رود. کار رسانه این است افق‌های جلوتر را ببیند و جلوتر از مخاطب حرکت کند و او را به مسائل آن دوره خاص که مورد توجهش نیست هدایت کند. حتماً این مسئله درد دارد و مورد تهمت قرار می‌گیرد و همین موضوع و عدم مفاهمه خیلی جاها اذیت‌کننده است. 

وی افزود: مسئله ما در این پروژه موضوع پیشرفت بود. یکی از موارد اختلاف سلیقه در کشور، در پی نگاه به پیشرفت حادث شد، زیرا عده‌ای تصور می‌کردند پیشرفت را باید خارج از مرزها دنبال کرد، اما همان زمان مطالبی نوشته و گفته شد اگر نگاه ما به آمریکا باشد، حتی مقابل آب خوردن ما را نیز می‌گیرند، کما اینکه مقابل داروی کودکان سرطانی گرفته شد، ولی متأسفانه خیلی‌ها به این مباحث توجه نکردند و این تفکر غالب شد. همان زمان وقتی متذکر می‌شدیم، خیلی از سیاسیون مطرح می‌کردند که اینها «دلواپس» هستند و یا «حرف زدن با دنیا را بلد نیستند»، از این رو ادله رسانه‌ها را نپذیرفتند. 

وی در پایان با تشکر از محمد دلاوری برای تألیف اثری با نام «خبرنگاری، بدون درد و خونریزی» عنوان کرد: آقای دلاوری از افراد بادغدغه و صاحب درد است. من طی سالها کار با او غیر از این موضوع را ندیدم. منطبق با آنچه درست می‌دانست اهل هزینه بود و در این مسیر قدم برمی‌داشت. این کتاب مجموعه ارزشمندی برای بنده است و توصیه می کنم همه علاقه مندان به رسانه آن را مطالعه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول