اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

کمیسیون‌های مجلس گلوگاه قانونگذاری هستند/ آقایان نماینده فارس؛ سهم شما در ارتقای استانی و معادلات ملی چقدر خواهد بود؟

آقایان نماینده فارس؛ کمیسیون‌های مجلس گلوگاه قانونگذاری هستندبنابراین قبل از مشخص شدن جایگاه قطعی شما در هر کمیسیون تخصصی ببینید چقدر می‌توانید با داشتن تفکر راهبردی، نگرش سیستمی و استراتژیک‌اندیشی، قدرت رایزنی فارغ از نگاه بومی و عدم فعالیت‌های جزیره‌ای و انفرادی در توسعه استان و ملی موثر باشید.

کمیسیون‌های مجلس گلوگاه قانونگذاری هستند/ آقایان نماینده فارس؛ سهم شما در ارتقای استانی و معادلات ملی چقدر خواهد بود؟

 فاطمه خسروپور/سرویس سیاسی/ خبرگزاری فارس/ شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، با پیام رهبری معظم انقلاب فصل جدیدی از قانون‌گذاری، نظارت و تعامل قوا برای کارآمدی بیشتر نظام شکل گرفه است که براساس این پیام قرار است مجلس نقطه امید مردم و نقطه اتکای مجریان کشور باشد و با حضوری فعال و منظم، نبض در رأس امور بودن را با پاکدستی، امانتداری و انقلابی‌گری در دست گیرد.
مجلس یازدهم اولین مجلس چله دوم انقلاب و گام دوم انقلاب اسلامی است، از این جهت سمت‌وسوها، جهت‌گیری‌ها، رویکردها و عملکرد این مجلس می‌تواند سنگ بنای مجالس دیگر در گام دوم انقلاب باشد.
تراکم و انباشت مشکلات مزمن اقتصاد‌ی، معیشتی و نارسایی‌های فرهنگی و آسیب‏‌های اجتماعی که برخاسته از کاستی‏‌ها و ضعف‌های مد‌یریتی و اجرایی د‌ر د‌ولت و کمبود‌های نظارتی و سیاست‌گذاری‌ها د‌ر مجلس د‌هم، بار مشکلات بیشتری را بر د‌وش نمایند‌گان این د‌وره گذاشته است.
در این مقوله با بررسی نقش کمیسیون‌ها در مجلس روی سخنمان با نمایندگان فارس است که چطور می‌توانند نابسامانی‌ که در اوضاع اقتصادی و معیشتی، فرهنگی و اجتماعی فارس به دلیل ضعف نظارتی نمایندگان پارلمان دهم و نمایندگان دولت‌های یازدهم و دوازدهم در فارس مشهود است را بهبود بخشند و این استان پهناور را که با وجود این همه پتانسیل و ظرفیت در تنگناهای مختلف قرار دارد، رشد دهند و همین‌طور چقدر در  معادلات ملی و بین‌المللی ایران اسلامی موثر باشند؛ چراکه جایگاه استان فارس به دلیل نبود همدلی و نگاه راهبرد واحد بین مجمع نمایندگان استان تنزل پیدا کرده است که این جز با حرکت جهادی و برخورداری از نگاه ملی حل نمی‌شود.
کمیسیون‌های مجلس درواقع گلوگاه قانون‌گذاری هستند و تامین‌کننده خوراک فکری برای تصمیم‌گیری در سرنوشت کشور هستند.
کمیسیون‌های تخصصی مجلس برای اینکه راهگشا باشند باید از مشارکت نخبگان جامعه استفاده کنند و به عنوان پل ارتباطی میان نمایندگان، نخبگان و مردم باشند و از همه ظرفیت‌ها و استعداد‌های جامعه در مسیر تصویب قوانین و لوایح کارشناسانه‌تر بهره‌مند شوند.
نمایندگان باید در تصویب قوانین کارشناسی، جامع‌نگر باشند و با استفاده از متخصصان امور، لوایح جامعی را به تصویب برسانند که آثار چند‌جانبه آنها در دراز مدت مشاهده شوند ضمن آنکه منافع آحاد ملت ایران را تامین کنند.
پرهیز از نگاه حذفی به نخبگان، شرط توسعه و پیشرفت کشور است؛ چراکه تجربه نشان داده که مشارکت عقول، میزان خطا را به شدت کاهش می‌دهد، ایجاد کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های انتخابیه و شهرستان‌ها و مشورت با متخصصان محلی، کمیسیون‌های مجلس را در تصویب قوانین کارشناسانه‌تر و عمیق‌تر یاری می‌رساند.
 بخش عمده کار مجلس شورای اسلامی مشتمل بر نظارت و قانون‌گذاری در درون کمیسیون‌های مجلس انجام می‌شود و صحن مجلس جایی نیست که بحث‌های کارشناسی دقیقی در آن مطرح و نمایندگان بر اساس دیدگاه‌های کارشناسی که ارائه می‌شود رای بدهند، کمیسیون‌ها فرصت کافی برای دعوت از نمایندگان بخش خصوصی، کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس، نمایندگان دستگاه‌ها و کارشناسان دارند تا با حضور در کمیسیون‌ها به ارائه توضیحات لازم بپردازند و بعد از آن نمایندگان با تامل لازم تصمیم گیری کنند.
خروجی کار کمیسیون‌ها از درجه بالاتری از کار کارشناسی برخوردار است و آنچه که در صحن علنی مجلس انجام می‌شود تنها بیان ایده و نقطه نظرات از سوی نمایندگانی است که با آن موضوع به نوعی در ارتباط هستند اما بررسی دقیق، همه‌جانبه و کارشناسی طرح یا لایحه تنها در کمیسیون‌هایی که متشکل از افراد متخصص هستند امکان‌پذیر است، در کمیسیون‌هاست که زوایای مختلف طرح‌ها و لوایح حلاجی، بررسی و شفاف‌سازی شده و در نهایت به صورت قانون در صحن علنی قوه قانون‌گذاری به تصویب می‌رسد.
اگرچه امکان حضور مجریان قوانین و کارشناسان ذی‌ربط در صحن علنی وجود ندارد اما ورود این افراد در کمیسیون‌ها آزاد بوده بنابراین می‌توان با دعوت از آنها و بهره‌گیری از نظرات‌شان زمینه تصویب قوانین موثر و عملیاتی را فراهم کرد.
کمیسیون‌ها اتاق فکری برای تصویب قوانین پخته هستند و در کمیسیون‌هاست که می‌توان قوانینی کارشناسی تصویب کرد که هم رافع مشکلات مردم بوده و هم در جهت هموارسازی مسیر برای اجرای برنامه‌های یک ساله و پنج ساله باشد و اتاق فکر مجلس نباید جایگاهی نمایشی داشته باشد.
آقایان نماینده فارس؛ با بیان این کلیات درباره کمیسیون‌ها، به جایگاه شما در هر کمیسیون بهتر می‌رسیم،  
پس بهتر است قبل از مشخص شدن جایگاه قطعی شما در هر کمیسیون تخصصی ببینید هر کدام از شما چقدر می‌توانید با داشتن تفکر راهبردی، نگرش سیستمی استراتژیک‌اندیشی و قدرت رایزنی فارغ از نگاه بومی و عدم فعالیت‌های جزیره‌ای و انفرادی در توسعه استان و ملی موثر باشید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول