به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش امروز (25 خرداد 99) در جلسه علنی مجلس و در گزارش دولتمردان به نمایندگان اظهار داشت: آموزش و پرورش فراگیرترین نهاد و مرتبطترین جایگاه به افراد در جامعه است.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی به عنوان خانه ملت، صالحترین نهاد برای پرداختن به موضوعات آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: رهبر انقلاب در کنار تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی، الزامات قطعی و مجدانه و ژرفسازی برای پیگیری فرهنگ اسلامی را از اولویتهای مجلس یازدهم دانستهاند که این نکته مهمی برای همکاری دولت و مجلس است، ضمن اینکه این اولویتها دستورکار همه ارکان نظام است.
حاجی میرزایی گفت: وزارت آموزش و پرورش بیشترین افراد در بهترین دوران زندگی و در دورانی طولانیمدت دراختیار دارد تا بتواند آنها را شهروندی مسئول، فعال و خلاق تربیت کند، لذا ما خود را مخاطب پیام رهبر معظم انقلاب در مسائل آموزش و پرورش میدانیم.
وی گفت: تربیت نسل توانمند که ظرفیتهای مشارکت فعال در اقتصاد کشور داشته و افزایش تابآوری ملی را منجر شود، موضوعی جدی است که باید انسانها و نهادها و جوامع آنگونه عمل میکنند که یاد گرفتهاند.
وی خاطرنشان کرد: معروف است که اگر میخواهید تصوری از آینده یک جامعه داشته باشید، باید به مدارس آن سری بزنید.
وی ادامه داد: امروز محصول آموزش و پرورش دیروز را مشاهده میکنید و فردای کشورمان هم محصول آموزش و پرورش امروزمان است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه عملیاتی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهمترین میثاق مشترک دولت و مجلس است، گفت: این سند هم تأکید رهبر انقلاب است و هم حکم قانون و دستور رئیسجمهور و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن اینکه نیاز اساسی جامعهمان هم هست.
وی گفت: جمعی از اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی با استفاده از تجربیات و آموزههای دینی عمیق و همچنین مرور کامیابیها و ناکامیها در عرصه آموزش به یک سند رسیدهاند و این سند مبنای همه تحولات آموزش و پرورش است و با وجود این سند بنیادین، صحبت از اسنادی مانند 2030 ، سخنی گزاف و بیهوده است.
حاجی میرزایی اظهار داشت: این سند به دنبال انتقال از مفهوم آموزش به تربیت و انتقال از تربیت یک ساحتی به تربیت متوازن و چندساحتی است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: آماده سازی دانش آموزان برای پذیرش مسئولیت اجتماعی، مشارکت در زندگی جمعی، آمادگی برای دفاع از ارزش ها و اصول انقلاب اسلامی و دور کردن آن ها از انفعال و آسیب های اجتماعی از جمله ماموریت های این وزارتخانه است.
وی ادامه داد: طی سال هایی که سند تحول بنیادین تصویب و ابلاغ شده اقدامات بسیاری در این وزارتخانه انجام شده است از جمله اینکه 6 زیر نظام پیش بینی و در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب و ابلاغ شده است و براساس هر زیر نظام یک کارگروه تعبیه شده که برش 5 ساله آموزشی تدوین و هرساله به کارگروه ها ابلاغ شده است.
حاجی میرزایی اظهار کرد: اهداف دوران های مختلف تحصیلی با همه آن 6 اولویت در 11 حوزه یادگیری تعیین شده و پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش به استحضار شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسیده است. همچنین در کتب آموزشی نیز تغییراتی ایجاد شده است.
وی ادامه داد: زمانی می توانیم از اجرای سند کامل تحول حرف بزنیم که نتایج عینی آن در جامعه، مدرسه و سطح دانش آموزان قابل مشاهده باشد و خانواده، معلمان و دانش آموزان نیز درک درست و مناسبی از سند تحول داشته باشند. برهمین اساس بر روی 25 سند تحول تاکید کردیم. تحول آفرین بودن، قابل مشاهده و ارزیابی بودن نتایج، فراگیر بودن ، شوق انگیزی از جمله موارد مورد تاکید وزارت آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش به ضرورت داشتن حداقل یک مهارت توسط دانش آموزان تاکید کرد و افزود: براساس سند تحول هر دانش آموز پس از گذراندن مقاطع تحصیلی باید یکی از مهارت ها را کسب کرده باشد.
وی با اشاره به اقدامات وزارت آموزش و پرورش در دوران شیوع کرونا، گفت: پدیده کرونا، نظام آموزشی ما را متحول کرد برهمین اساس ما ناچار بودیم برای جلوگیری از توقف انتقال دانش، آموزش را هرچه سریع تر آغاز کنیم. در این راستا پس از یک هفته از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا یک شبکه تلویزیونی و سپس 3 شبکه برای ارائه آموزش به دانش آموزان اختصاص یافت.
میرزایی با اشاره به مشکلات ارائه آموزش با شبکه تلویزیونی، افزود: مشکل اساسی این نوع آموزش ها ارتباط یک سویه معلم با دانش آموزان بود بر همین اساس بسیاری از دانش آموزان در مدارس به شبکه های خارجی مراجعه کردند. با توجه به مسئولیت وزارت آموزش و پرورش نسبت به دانش آموزان، شبکه هایی را بر بستر اینترنت داخلی و بومی با توجه به تاکید مقام معظم رهبری ایجاد کردیم این اقدام موجب شد 70 درصد دانش آموزان از امکانات آموزشی مجازی برخوردار شود.
وی با اشاره به مشکلات عدم ارتباط خطوط در برخی از مناطق، اظهار کرد: برای رفع این مشکل بسته های خودآموزی تهیه شده و به صورت مکرر بین دانش آموزانی که امکان دسترسی به شبکه های تلویزیونی و مجازی را نداشتند توزیع شد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: درخصوص معیشت معلمان به عنوان یکی از اولویت های مورد تاکید مقام معظم رهبری و نمایندگان در فاصله بهمن 98 تا خرداد 99 بیش از 65 درصد افزایش حقوق داشته ایم که رقم قابل توجهی است.
وی با اشاره به اینکه سال 98 کمترین میزان بدهی به سال بعد منتقل شد تا فرهنگیان با آرامش بیشتری کار کنند، ادامه داد: تبدیل وضعیت معلمان حق التدریس، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیش دبستانی که تعداد آنها براساس حکم قانون 87 هزار نفر است، صورت می گیرد، یکی از شروط آن به میزان ردیف بودجه است. در سال جاری ردیف اختصاص داده شده 25 هزار میلیارد تومان می باشد.
حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه درخصوص تبدیل وضعیت آموزشیاران باید آزمون بگیریم، اگر شرایط اجازه دهد 20 تیرماه این آزمون برگزار می شود، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم از آغاز سال تحصیلی جدید 25 هزار نفر را تبدیل وضعیت کنیم. برای شروع سال تحصیلی آینده 197 هزار معلم کمبود داریم، بخشی از این کمبود از دانشگاه فرهنگیان و بخشی دیگر ماده 28 و از معلمان حق التدریس تامین می شود.
وی با اشاره به اینکه پوشش پیش دبستانی از 38 درصد در سال 92 به 74 درصد در سال 99 افزایش یافته است، تصریح کرد: افزایش دختران عشایر سوادآموز 11.3 درصد، مدارس شبانه روزی در مناطق عشایر 36.63 درصد ، افزایش یافته. همچنین
پوشش واقعی دوره ابتدایی در ایران 98.1 ، متوسط جهانی 94 و منطقه ای 89.4 درصد است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران آموزش را در دورترین مناطق کشور توزیع کرده و کسی نمی تواند بگوید امکان آموزش دیدن ندارد، بیان کرد: نرخ ارتقای دانش آموزان ابتدایی در ایران 97.5 ، جهان 91 و منطقه 89.5 درصد است، این آمار کیفیت عملکرد را نشان می دهد.
وی با تاکید بر اینکه پوشش پیش دستانی ایران 74 درصد، جهان 54 و منطقه 31 درصد است، عنوان کرد: نسبت ثبت نام پسران به دختران در ایران 98 ، جهان 88 و منطقه 92 درصد است که این موضوع عدالت جنسیتی را نشان می دهد. همچنین نرخ تکمیل متوسطه اول در ایران 9 درصد ، جهان 75.6 و منطقه 74 درصد است.
حاجی میرزایی گفت: مساله نیروی انسانی در آموزش و پرورش قصه پر غصه ای است که در همه مراجعات استانی با آن مواجه هستم قانون تا سال 92 برای ما تعیین تکلیف کرده و به ما گفته برای این که بار تعهدات دولت کم شود از ظرفیتهای دیگر استفاده کنیم و دوباره همه اینها به تعهد برای استخدام تبدیل شده است. در حال حاضر 88 هزار نفر هستند که باید تعیین تکلیف شوند و از این میان 25 هزار نفر را امسال باید تعیین تکلیف کنیم.
وی افزود: مجلس به ما گفته از آموزشیاران آزمون بگیرید لذا لغو آن دراختیار ما نیست. همچنین امسال در قانون تصویب شده به میزانی که ردیف اختصاص یافته و تا پایان برنامه ششم باید استخدامها انجام شود. کسانی که دغدغه آموزش و پرورش دارند نگران آینده آن هستند و می دانند این که قانون 11 بار اصلاح شود چه شرایطی را ایجاد می کند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: از سال 88 تا 99 ،407هزار نیرو وارد آموزش و پرورش شدند که 197 هزار نفر از مسیر غیر دانشگاه فرهنگیان آمدند، شرایط سنی مناسب نداشتند ولی حکم شده که اجرا کنیم و این آشفتگی در نیروی انسانی و آموزش و پرورش ایجاد می کند.
حاجی میرزایی با بیان این که 40 درصد از جذب شدگان بالای 35 سال سن دارند اضافه کرد: در مورد رتبه بندی قانون دولت را موظف کرده نظامی بیاورد. دولت هم این را طراحی کرده و قانون و رتبه بندی اجرا شده اما بعضی می گویند باید لایحه ارائه کنیم در حالی که مجری مفسر قانون است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که در 9 ماه گذشته اتفاقات مهمی افتاده و بیشترین افزایشها متوجه فرهنگیان بوده به عنوان مثال فیشهای حقوقی مهر 98 را با خرداد 99 مقایسه کنید تصریح کرد: من هیچ وعده ای ندادم که به آن عمل نکرده باشم.
وی خاطرنشان کرد: کمتر از یک سال پیش رای اعتماد گرفتم و گفتم که سیاسی نیستم وکوچکترین ماموریت سیاسی ندارم و کوچکترین اقدام سیاسی نمیکنم. همکارانم را هم منع کردم زیرا اینجا نهاد تعلیم و تربیت است و باید مورد اعتماد قاطبه مردم باشد هیچ عزل و نصبی در آموزش و پرورش در دوره من با انگیزه سیاسی انجام نشده و نخواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش یاد آور شد: در مورد استخدام 25 هزار نفری که امسال به ما اجازه دادند طبق قانون انجام خواهد شد و از اول مهر اجرا می شود و بقیه هم به تدریج متناسب با امتیازاتشان در سالهای بعد استخدام می شوند.
حاجی میرزایی در پایان گفت: در مورد دانشگاه فرهنگیان هم دغدغه ما دغدغه شماست و ما هم نگران آینده آن هستیم.
انتهای پیام/