اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

ریشه‌ای به موضوع حجاب پرداخته نشده است/ فضای فرهنگی دانشگاه‌ها آشفته است

مسئول هسته مسئله محور حجاب و عفاف سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه فضای فرهنگی دانشگاه‌ها آشفته و سلیقه‌ای است، گفت: متاسفانه ریشه‌ای به موضوع حجاب پرداخته نشده است.

ریشه‌ای به موضوع حجاب پرداخته نشده است/  فضای فرهنگی دانشگاه‌ها آشفته  است

 

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، زینت عزیزآبادی مسئول هسته مسئله محور حجاب و عفاف سازمان بسیج دانشجویی در میزگرد « بررسی وضعیت حجاب و حیای اسلامی در دانشگاه‌ها» که با حضور نمایندگان تعدادی از تشکل‌های دانشجویی در این خبرگزاری برگزار شد، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با حجاب و حیای اسلامی گفت: در این چند سال اخیر کارهای زیادی در جهت ترویج حجاب و عفاف انجام شده و NGO های مختلفی شکل گرفته اما سوال این است چرا اینقدر که باید اثر گذار نبوده است؟

* فرهنگ عفاف و حجاب حتی در نهادهای دولتی نهادینه نشده است

وی افزود: چرا بعد از تصویب مصوبه اجرایی فرهنگ عفاف و حجاب در سال 84 که طی جلسه ای شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید چیزی که در بطن جامعه هویداست برخلاف قوانین جامعه است. این در حالی است که در این مصوبه 26 دستگاه اجرایی را موظف به اجرای قوانین عفاف و حجاب می کند.

عزیزآبادی گفت: متاسفانه فرهنگ عفاف و حجاب حتی در خود نهادهای دولتی که موظف به اجرای این قوانین هستند نهادینه نشده است. به همین علت سال 98 برای بار دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح تکمیلی مصوبه 2142 را ارائه داد.

* آیا موقع آن نرسیده مسئولان دنبال کار کارشناسانه، دقیق و مدوم در حوزه حجاب باشند

مسئول هسته مسئله محور حجاب و عفاف سازمان بسیج دانشجویی گفت:  متاسفانه باید دوباره این قوانین را به مسئولین و مدیران سازمان ها و نهادهای دولتی یادآوری کنیم. آیا موقع آن نرسیده که به جای کارهای بیهوده و بی تاثیر که فقط مسئولیت را از دوششان برمی دارد دنبال کاری در خور به پشتوانه فکری کارشناسانه و دقیق و مدوم باشند.

وی افزود: اگر فلان مسئول یا مدیر فلان نهاد دولتی قدمی درست در راه بهبود کیفیت فرهنگ عفاف و حجاب بردارد چه بسا تاثیر مثبتی در رفتار بخشی از جوامع مرتبط با این نهاد ها را داشته باشد.

* فضای فرهنگی دانشگاه‌ها فضایی آشفته و سلیقه‌ای است

عزیزآبادی تاکید کرد: مقام معظم رهبری طی فرمایشاتی که در دیدار اخیرشان با دانشجویان داشتند به اهمیت موضوع حجاب در سطح دانشگاهها اشاره کردند این در حالی است که بارها و بارها ایشان برموضع عفاف و حجاب تاکید ورزیده اند و این نشان دهنده اهمیت موضوع است که در این برهه زمانی به تدریج در حال تبدیل شدن به مسئله ای کمرنگ  و بی اهمیت است.

مسئول هسته مسئله محور حجاب و عفاف سازمان بسیج دانشجویی یادآور شد: فضای فرهنگی ایجاد شده در دانشگاه‌ها فضایی آشفته و سلیقه ای است از آن طرف حجمه های فرهنگی  همچون شبکه‌های اجتماعی که جوان امروز متاثر از دنیای اطراف را ترقیب به الگو برداری از الگوهای نامتعارف رفتاری می کند و از آن طرف فرهنگ های مختلف تربیتی و رشد یافته که با افکار و رفتارهای گوناگون مواجهه هستیم. این در حالی است جای یک فکر و و رفتار منسجم و کارشناسانه در مواجهه با این امر در دانشگاه ها خالی است.

وی گفت: فکر می کنم بهتر است از مدرسه شروع کنیم و اولویت کار را به آموزش ابتدایی و کودکستان بدهیم آن زمانی که افکار این کودک در حال دسته بندی و شکل گیری است و بیشترین پذیرش و تربیت پذیری را دارد این وظیفه به عهده آموزش و پرورش است.

عزیزآبادی ادامه داد: آموزش و پرورش یکی از 26 دستگاهی است که در مصوبه 2142 ملزم به اجرای قوانینی است که به بهبود وضعیت حجاب و عفاف  منجر می شود .که این امر جز با بهره بردن از نظرات کارشناسان و متخصصان آگاه و دلسوز و ریشه یابی و طرح مسئله به اصلاح نحوه آموزش و کتب درسی، تربیت دبیران معتقد و مسئولیت پذیر و آموزشی مدوم به ثمر نمی رسد.

* افزایش قیمت چادر می‌تواند سدی برای کم کردن میل به انتخاب یا خرید این پوشش شود

وی با اشاره به موضوع گرانی پوشاک اسلامی، گفت: پارچه چادری که به علت نبود تولیدات با کیفیت و به روز، به صورت قانونی و غیر قانونی وارد کشور شده و با قیمت چند برابر ارزش واقعی به فروش می رسد و به علت پایین آمدن قدرت خرید اکثریت جامعه، می تواند سدی برای کم کردن میل به انتخاب یا خرید چادر شود.

عزیزآبادی تصریح کرد: این در حالی است که سطح شهر پر است از لباس‌های نامناسب و بی کیفیت که با حداقل قیمت، با واسطه یا بی واسطه وارد بازار می شود و مورد استقبال قشر کم درآمد جامعه قرار می گیرد. اگر سری به گالری ها و مزون های طراحی لباس بزنیم می بینیم که لباسهایی سنتی و اصیل با قیمت های گزافی به فروش می رسند.

وی با طرح این سوال که آیا تدبیری و برای تریبت و به کارگیری طراحان خوش ذوق و ارزشی در حوزه پوشاک شده است؟ گفت: یا برای تولید پارچه چادری از نظرات کارشناسان حوزه نساجی و صنایع تولید دستگاههای مرتبط برنامه ریزی درستی صورت گرفته است؟

مسئول هسته مسئله محور حجاب و عفاف سازمان بسیج دانشجویی گفت:‌ در اینجا جای برخی نهادها و دستگاههایی را که در مصوبه 2142 ملزم به اجرای قوانین حجاب و عفاف شدن را خالی می بینیم. از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری ، شهرداری ها ی سراسر کشور ، نیروی انتظامی.

وی ادامه داد: این نهادها هریک به تنهایی می توانند در ترویج و تصیح فرهنگ و قوانین حجاب و عفاف نقش موثری در جامعه داشته باشند و باهم افزایی در راستای رسیدن به هدفی واحد یکدیگر را یاری دهند.

* ریشه‌ای به موضوع حجاب پرداخته نشده است

عزیزآبادی گفت: متاسفانه در این چندسال اخیر خیلی کارها شده ولی ریشه‌ای به موضوع پرداخته نشده و دغدغه مند کار را دست نگرفته اند. اگر غیر از این بود وضعیت کشور در این چند سال اخیر بحرانی‌تر و بی‌سامانتر نمی شد.

وی در پایان اظهار داشت: امیدواریم که به یاری خدا و با تلاش همه نهادهای تاثیر گذار بتوان قدمی در راستای بهبود کیفیت اوضاع کنونی حجاب در کشور برداشت .

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول