اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اظهارات موریسون درباره نبود برده‌داری در تاریخ استرالیا خشم عمومی را برانگیخت

در بحبوحه اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا و سرایت آن به کشورهای دیگر، اظهارات نخست‌وزیر استرالیا درباره وجود نداشتن برده‌داری در تاریخ این کشور، خشم عمومی را برانگیخت.

اظهارات موریسون درباره نبود برده‌داری در تاریخ استرالیا خشم عمومی را برانگیخت

به گزارش گروه بین‌المل خبرگزاری فارس، مورخان، فعالان بومی و تعدادی از سیاستمداران به اظهارنظر اخیر «اسکات موریسون» واکنش نشان دادند و گفتند این اظهارات آن‌ها را در شوک و بهت فرو برده است. موریسون مدعی شده در استرالیا هرگز برده‌داری وجود نداشته است.

به گزارش روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»، «شرمن استون»، سیاستمدار سابق و استاد علوم سیاسی در دانشگاه «موناش» استرالیا در واکنش گفت: به بردگی کشیدن بومیان، مردان، زنان و کودکان در اسناد به ثبت رسیده است. برده‌ها در صید مروارید، ماهی و در صنایع مرتبط با دامپروری و همچنین کارگری مشغول بودند.

«اما هیوسار»، نماینده سابق پارلمان استرالیا هم در توییتی نوشت: اگر نخست‌وزیر نمی‌داند برده‌داری در استرالیا وجود داشته، پس قطعاً زمان آن رسیده برنامه‌های درسی به روز شود.

موریسون این اظهارات را در گفت‌وگو با یک رادیوی استرالیایی وقتی از او درباره سرنگونی مجسمه‌های مرتبط با نژادپرستی و برده‌داری در حین اعتراضات ضد نژادپرستی سوال شد، مطرح کرد.

موریسون در واکنش به درخواست‌ها برای حذف مجسمه «کاپیتان کوک»، کسی که در قرن ۱۸ میلادی مدعی شد استرالیا در قلمرو بریتانیاست، گفت این مکتشف در زمان خود یکی از روشنفکرترین افراد در خصوص این مسائل بود.

او افزود: استرالیا، زمانی که به عنوان یک محل قابل سکونت تاسیس شد، بر این اساس استوار شد که برده‌داری در آن جایی نداشته باشد. وقتی کشتی‌های حامل برده‌ها در سراسر جهان در حال حرکت بود، استرالیا تاسیس شد، بله هنوز مکانی متوحش بود... اما برده‌داری در آن وجود نداشت.

وی همچنین مدعی شد برخی از اعتراضات ضد نژادپرستی تحت کنترل برنامه‌های جناح چپ سیاسی است.

شهرهای مختلف آمریکا در روزهای اخیر در اعتراض به قتل یک شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به نام «جورج فلوید» توسط نیروی پلیس، به صحنه اعتراضات گسترده تبدیل شده‌اند، اعتراضاتی که به کشورهای اروپایی و همچنین استرالیا هم بسط پیدا کرد.

اخیراً صدها نفر در سیدنی با برگزاری تظاهرات ضدنژادپرستی، شعارهایی نظیر «زندگی سیاه پوستان مهم است» و «نمی‌توانم نفس بکشم» را سر دادند.

از آنجا که موریسون یکی از متحدان آمریکا و دارای تفکرات راست‌گرایانه مشابه ترامپ است، برگزاری چنین تجمعاتی در کشورش را تهدیدی برای روابط کانبرا و واشنگتن می‌داند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول