اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

حمایت روسیه از ترکمنستان در مورد عدم وجود ویروس کرونا در این کشور

سفیر روسیه در «عشق‌آباد» گفت: بر اساس آمار رسمی در ترکمنستان ویروس کرونا در این کشور وجود ندارد و طبق بررسی‌های صورت گرفته این موضوع قابل تائید است.

حمایت روسیه از ترکمنستان در مورد عدم وجود ویروس کرونا در این کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «الکساندر بلاخین» سفیر روسیه در ترکمنستان در آستانه «روز روسیه» که 12 ژوئن برگزار می‌شود در نشست مطبوعاتی با حضور رسانه‌های محلی و خارجی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

در میان سوالات مختلفی که در این نشست مطبوعاتی مطرح شد، سفیر روسیه دیدگاه خود را در مورد وضعیت ویروس همه گیر کرونا در ترکمنستان ابراز و پیرامون توسعه روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه با این کشور مطالبی را عنوان کرد.

 وی گفت: علیرغم اطلاعاتی که توسط رسانه های مختلف منتشر می‌شوند بر اساس آمار رسمی در ترکمنستان کرونا ویروس وجود ندارد و ما این را با شواهد غیر مستقیم می‌بینیم. زیرا اگر چنین چیزی وجود داشت پنهان کردن آن غیر ممکن بود.

بلاخین افزود: بنابراین ما به آمار رسمی ترکمنستان باور داریم، اما این را هم باید گفت که هیچ کس نمی تواند صددرصد چیزی را تضمین کند.

وی گفت، مقامات ترکمن هر دو هفته جلسات توجیهی برپا و به نمایندگی های دیپلماتیک مقیم این کشور در مورد وضعیت و اقدامات انجام گرفته در این زمینه گزارش می‌دهند.

سفیر روسیه تصریح کرد: اقداماتی که در این کشور انجام می شوند مانند دیگر کشورهایی است که در که در آنجا کرونا وجود  دارد.

وی افزود: در ترکمنستان هیچ کارخانه تعطیل نشده است. تنها شرکت های هوایی زیان دیدند و مشکل حمل و نقل وجود دارد، اما مشکلات برطرف می شوند. آخرین اقداماتی که توسط طرف ترکمنی صورت گرفته ساخت اماکن ضد عفونی در مرز این کشور با ایران است که نه تنها جریان کالا از ایران و دیگر کشورها به ترکمنستان می‌باشد اما وضعیت در این زمینه نیز نرمال است.

بلاخین خاطرنشان کرد:  ترکمنستان در حال حاضر از طریق کشتیرانی هم با «باکو» و همچنین با «ماخاچقالا» و «آستاراخان» روسیه همکاری می‌کند.  البته ضوابط اضافی بهداشتی و غیره این کار را کند می‌کند اما با این وجود گردش مالی رو به رشد است.

وی در بخش دیگری افزود: تنها بازدید از چند مغازه در ترکمنستان کافی است که در مورد وجود تمام کالا در قفسه های مراکز فروش این کشور مطمئن شوید و آنچه که برخی رسانه ها در مورد کمبود مواد غذایی منتشر می‌کنند، دروغ است.

بلاخین در مورد روابط روسیه و ترکمنستان گفت که روابط بین دو کشور در حال حاضر در بالاترین سطح قرار دارند.

سفیر روسیه افزود: برای مثال در سال گذشته میلادی مبادله تجاری میان دو کشور 1.5 برابر افزایش و 695 میلیون دلار رسید که  اگر مبالغ مربوط به حوزه گاز را به آن اضافه کنیم حدود یک میلیارد دلار را تشکیل خواهد داد.

وی گفت: در سه ماهه اول سال جاری میلادی حجم گردش مالی بین دو کشور نسبت به زمان مشابه سال گذشته 2.7 برابر افزایش یافت.

سفیر روسیه افزود: ما پروژه های بسیار بزرگی در ترکمنستان بدست آوردیم. به طور خاص، شرکت «وازروژدنی» مناقصه ای را برای ساخت تاسیسات ضد سیل در «عشق آباد» برنده شد. کارهای شرکت «کاماز» و همکاری های «تات‌نفت» و «ترکمن‌نفت» خوب است.

بلاخین ادامه داد: در حوزه بشردوستانه میان دو کشور به طور سنتی هیچ مشکلی وجود ندارد. ما چندین توافقنامه در زمینه های مشارکت استراتژیک، امنیت اطلاعاتی به امضا رساندیم و در حال حاضر توافقنامه در زمینه امنیت زیستی در حال تهیه است.

سفیر روسیه در ترکمنستان گفت: روابط بین مسکو و عشق آباد در سطح بسیار خوبی قرار دارد و ما از طرف ترکمنی بخاطر انجام تلاش های زیادی برای حفظ این سطح مشارکت استراتژیک و اعتماد متقابل سپاس گذار هستیم.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول