اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

چالش‌های پیش روی آموزش و پرورش و راهکار حل مشکلات

یک مدرس دانشگاه و نماینده ادوار مجلس طی یادداشتی به مشکلات و چالش‌های پیش روی آموزش و پرورش پرداخت و راهبردها و راهکاریی عملی برای حل این مشکلات را برای استفاده نمایندگان مجلس یازدهم ارائه کرد.

چالش‌های پیش روی آموزش و پرورش و راهکار حل مشکلات

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، ابوالقاسم خسروی‌سهل‌آبادی مدرس دانشگاه و نماینده ادوار مجلس طی یادداشتی به مشکلات و چالش‌های پیش روی آموزش و پرورش پرداخت و راهبردها و راهکاریی عملی برای حل این مشکلات را برای استفاده نمایندگان مجلس یازدهم و دلسوزان حوزه تعلیم و تربیت ارائه کرد.

*  گفتمان توقف ممنوع:

 یادآوری نقش و جایگاه دانشگاه فرهنگیان 

دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی برای تأمین، تربیت و توانمندسازی معلمان و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش و دارای ۹۸ واحد دانشگاهی (در قالب ۶۴ پردیس دانشگاهی و ۳۴ دانشکده) می‌باشد.

 حضور حکیمانه رهبر معظم انقلاب در ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در جمع معلمان و دانشجویان عزیز دانشگاه فرهنگیان حامل پیام هایی بود که باب ادای وظیفه نکات مهم آن  یادآوری می شود.

نکته اول: حضور رهبر معظم انقلاب در جمع فرهنگیان علاوه بر تکریم جایگاه معلمین ما را به این بیان مهم رهنمون ساخت « که در نگاه رهبر انقلاب قرارگاه بنیادین توسعه آفاق انقلاب اسلامی آموزش و پرورش است، با یک بصیرت انقلابی و تطبیق هوشمندانه و مقایسه عاقلانه در می‌یابیم که وقتی فرمان  فتح خرمشهرهای پیشرو در جمع پاسداران با بصیرت انقلاب اسلامی صادر می‌شود باید فرمان فتح افق‌های نو در حوزه تعلیم و تربیت  نیز در جمع معلمان معماران روح اندیشه جامعه اسلامی صادر شود.»

نکته دوم: روشنگری بی بدیل معظم له بود که با دقت و ظرافت مقصد و مسیر را یادآوری فرمودند تا نقشه راه سعادت جامعه نصب العین همگان قرار گیرد آنجاکه اشاره فرمودند: « به نظر ما جزء واضحات است جزء بدیهیات است اگرچه بعضی متاسفانه این امر بدیهی را درک نمی‌کنند که آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت عمومی زیرساخت اصلی سعادت یک ملت و پیشرفت یک کشور ، و در جمهوری اسلامی حرکت به سمت آرمان ها است» 

« اگر کشوری بخواهد به عزت مادی، سعادت معنوی، سیطره سیاسی، پیشروی علمی ،آبادانی زندگی دنیا و هر آرزوی دیگر دست پیدا کند باید به آموزش و پرورش به عنوان یک کار بنیادی و راهبردی بپردازد.»

نکته سوم: جهت بخشی خردمندانه، به قافله سالاران تعلیم و تربیت کشور بود وقتی که با نهایت ژرف اندیشی واجب ترین کارها را اجرای تحول در آموزش و پرورش دانستند و  فرمودند: « این سند تحوّّل آماده است. وزیر محترم اشاره کردند به تلاشهایی که دارند انجام می‌دهند، برای این کار؛ به نظر من این تلاشها جزو واجبترین کارها است. آنطور که به من گزارش شده است، تاکنون کمتر از ده درصد از امکان تحقّقّ این سند و از محتوای این سند، تحقّّق پیدا کرده.»

چهارمین نکته: شاید مهمترین نکته این دغدغه دردمندانه ناخدای کشتی انقلاب بود آنگاه که فرمودند: راجع به مسئله دانشگاه فرهنگیان و مسئله تربیت معلّّم؛ امروز مهمترین نیاز آموزش و پرورش کشور، معلّّم است؛ مهمترین نیاز، معلّمّ است. 

این دانشگاه و دانشگاه شهید رجائی و هر نقطه ای که تربیت معلّّم بر آن صدق می‌کند، بایستی هم کمّاً، هم کیفاً توسعه پیدا کند.
 
جناب آقای دکتر قالیباف ریاست محترم مجلس یازدهم  و نمایندگان محترم و همه دلسوزان تعلیم و تربیت، امام خامنه ای دامت عزه الشریف در دانشگاه فرهنگیان فرمودند: « آقایان گفتند و بنده هم اطّّلاع دارم که تا چهار سال دیگر، تعداد انبوهی از معلّّمین- تعداد کثیری- وارد بازنشستگی می‌شوند. و آن کسانی که از این دانشگاهها، یعنی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی، تحویل داده می‌شوند به آموزش و پرورش، بسیار بسیار کمتر از آن مقداری هستند که از آموزش و پرورش خارج می‌شوند. این یک بحران است برای آموزش و پرورش؛ نباید چنین اتّّفاقی بیفتد.

... مراکز تربیت معلّّم -که مهمترینش فعلا دانشگاه فرهنگیان است- مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش کشورند.  و در مورد این دانشگاه کوتاهی شده. طًبقِ آنچه بنده اطّّلاع دارم و به من گزارش شده، این دانشگاه، هم از لحاظ نیروی انسانی -معلّّم، استاد- دچار کمبود است، هم از لحاظ بودجه دچار کمبود است، هم از لحاظ فضای آموزشی دچار کمبود است. 

وزارت علوم، سازمان مدیریّتّ، سازمان امور استخدامی، هرکدام به نحوی بایستی همکاری کنند، کمک کنند؛ این مشکلات باید برطرف بشود.»

بخشی از راهکار عملی تحقق رهنمودهای حکیمانه رهبری معظم در خصوص دانشگاه فرهنگیان: 

 ۱. اجرای قانون استخدام ها از مسیر دانشگاه فرهنگیان: 

( الف: آزمون فارغ التحصیلان دانشگاهها و دو سال آموزش مهارت معلمی در دانشگاه فرهنگیان 
ب: کنکور سراسری و چهار سال تربیت معلم ) راهی که همه آموزش و پرورش های موفق دنیا عمل می کنند این روش از مصوبات مهم شورای انقلاب فرهنگی و از محورهای  سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است .

برای تحمیل استخدام بر آموزش و پرورش در مجلس هشتم، نهم و وهم یک مصوبه حدود ده بار اصلاحیه و مورد تغییر قرار گرفت؟! علی رغم مخالفت همه مراکز کارشناسی کشور مجلس دهم این قانون را در تاریخ  11 مهر ماه 1396 و روزهای آغازین سال تحصیلی نادیده گرفت

۲. در رهنمود رهبر معظم انقلاب اسلامی این است وزارت علوم کمک کند وزارت علوم کمکی که باید انجام دهد تحویل فضاهای آموزشی مثل دانشگاه تربت معلم تهران که ویژه تربت معلم بوده و متاسفانه نام این مراکز را تغییر داده اند.

چرا این دانشگاه مهم مشکل فضای آموزشی داشته باشد در حالی که پنجاه درصد صندلی های دانشگاه های وزارت علوم خالی است این نگاه جزیره ای و بخشی نگری باید با مدیریت جهادی و گفتمان انقلابی حل شود.

۳. در فرمان رهبری سازمان مدیریت، سازمان امور استخدامی موظف شده اند... 
چرا ۹۸ مرکز  این دانشگاه باید از نظر نیروی انسانی و هیات علمی و بودجه و اعتبارات در حد یک دانشگاه وزارت علوم مورد توجه نباشد؟!

۴.مسئول گلایه امام جامعه در خصوص ضرورت پیشگیری بحران ۵۰۰ هزار معلمی که بازنشسته می شود، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ... چه کسانی هستند وظیفه نظارتی مجلس در این خصوص روشن است.

۵. و ...

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول