اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

برداشت گیاهان دارویی از عرصه‌های طبیعی و مراتع ساوه ممنوع است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه با اشاره به این که برداشت گیاهان دارویی از عرصه‌های طبیعی و مراتع شهرستان ساوه ممنوع است، گفت: این ممنوعیت به علت تخریب و آسیب زدن به رویشگاه‌های این محصولات است و باید متقاضی با اخذ مجوز این امر را انجام دهد، در غیر این صورت برای متخلفین پرونده تشکیل می‌شود.

برداشت گیاهان دارویی از عرصه‌های طبیعی و مراتع ساوه ممنوع است

پوریا حسن‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: در راستای سیاست‌های ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سال جاری ۹ برنامه راهبردی مشهور به طرح « ۹ در ۹۹» در دست انجام است.

وی تصریح کرد: احیای پوشش گیاهی، کاداستر اراضی ملی، تعیین تکلیف مدیریت پارک‌های جنگلی، مدیریت و شناسایی ذخیره‌گاه‌های جنگلی، اخذ حقوق دولتی و تقویت منابع اعتباری، توسعه و تقویت صندوق‌های منابع طبیعی، مدیریت و بهره‌برداری از مراتع، توسعه زراعت چوب و ساماندهی بهره‌برداری محصولات فرعی جنگلی و مرتعی و توسعه دولت الکترونیک و هم چنین چهار طرح محوری آبخیزداری و آبخوانداری، مقابله با بیابانزدایی و صیانت از جنگل‌های کشور از جمله این اقدامات است.

برداشت گیاهان دارویی از عرصه‌های طبیعی و مراتع شهرستان ساوه ممنوع است

 

وی با اشاره به این که برداشت گیاهان دارویی از عرصه‌های طبیعی و مراتع شهرستان ساوه ممنوع است، گفت: این ممنوعیت به علت تخریب و آسیب زدن به رویشگاه‌های این محصولات است و باید متقاضی با اخذ مجوز این امر را انجام دهد، در غیر این صورت برای متخلفین پرونده تشکیل می‌شود.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه با اشاره به این که منابع طبیعی ساوه رویشگاه گونه‌های داروئی از جمله کنگر، ریواس، موسیر، آویشن، باریجه، چای کوهی، قارچ ترافل و ... است، افزود: دهیاران و شوراهای اسلامی روستا مانع از برداشت هرگونه گونه‌های داروئی شده و همکاری لازم را در این خصوص با این اداره داشته باشند.

حسن‌پور با بیان اینکه این شهرستان از نظر حوزه آبخیزداری به دو حوزه اصلی قره چای و مزلقان چای تقسیم می‌شود، اظهار کرد: از مجموع ۲۶ زیر حوزه در ۱۳ حوزه آن مطالعات اجرائی صورت گرفته و ۱۰ حوزه عملیات اجرائی انجام و سه حوزه عملیات آبخیزداری در حال اجرا است.

جذب و ساماندهی بیش از دو هزار همیار طبیعت دستاورد مهم این مجموعه برای حراست از منابع طبیعی بوده است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه با اشاره به ضرورت توجه بیش از پیش به همیاران طبیعت در این شهرستان گفت: جذب و ساماندهی بیش از دو هزار همیار طبیعت دستاورد مهم این مجموعه برای حراست از منابع طبیعی بوده است.

حسن‌پور اظهار داشت: منابع طبیعی یکی از اولویت‌های کاری خود را جذب همیاران طبیعت دانش آموزی و معلمان پیشرو و علاقه‌مند به حفظ منابع طبیعی دانسته تا از این ظرفیت برای حفظ منابع طبیعی استفاده کنند. 

وی اهداف کلی طرح همیاران طبیعت را ترویج فرهنگ منابع طبیعی در بین اقشار جامعه، جلب مشارکت‌های مردمی در امر حفاظت، احیا و توسعه منابع طبیعی، کمک به توانمندسازی و ایجاد تشکل‌های تخصصی در حوزه منابع طبیعی و جلب همکاری گروه‌های مختلف مردم در مدیریت پایدار منابع طبیعی عنوان کرد.

 امروزه موضوع توجه و حفاظت از منابع طبیعی، یک بحث فرهنگی است و باید با فرهنگ‌سازی مردم را به سمت حفاظت از منابع خدادادی تشویق کنیم

 

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه با اشاره به این که موضوع فرهنگ سازی و آموزش در جهت تنویر افکار عمومی در نهایت کاهش خسارات را به دنبال دارد، بیان کرد: امروزه موضوع توجه و حفاظت از منابع طبیعی، یک بحث فرهنگی است و باید با فرهنگ‌سازی مردم را به سمت حفاظت از منابع خدادادی تشویق کنیم و برای تحقق این امر مهم باید از سنین پایه و بویژه در مدارس ابتدایی و پیش دبستانی فرهنگ‌سازی را آغاز کرده و برنامه‌ریزی منسجمی را در این حوزه داشته باشیم.

وی در خصوص وضعیت حفاظت از اراضی ملی این شهرستان گفت: با استقرار یگان حفاظت ویژه منابع طبیعی به همراه کارشناسان حقوقی و حفاظت به همراه سه دستگاه خودرو و مجهز به شبکه رادیویی یا بی‌سیم صیانت از اراضی ملی را عهده‌دار هستیم و با هرگونه زمین خواری و تصرف اراضی ملی جلوگیری خواهد شد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه گفت: سال گذشته اقدامات موثری در برخی عرصه‌های طبیعی و حوزه‌های آبخیزداری این شهرستان انجام شد.

 

اجرای پروژه آبیاری و نهال کاری (آتریپلکس ) روستای طراز ناهید در سطح ۲۰۰ هکتار از اراضی ساوه

حسن پور اجرای پروژه آبیاری و نهال کاری (آتریپلکس ) روستای طراز ناهید در سطح ۲۰۰ هکتار، اجرای پروژه کنترل رواناب و بذرکاری در ۲۰۰ هکتار، اجرای پروژه قرق و حفاظت در سطح ۱۰ هزار هکتار، تمدید و انتقال پروانه‌های چرا و مرتع‌داری، ممیزی ۵۰ هکتار از مراتع ییلاقی و قشلاقی را از مهم‌ترین اقدامات این اداره در حوزه مرتعداری در سال گذشته عنوان کرد.

وی مهم ترین فعالیت‌های انجام شده در بخش آبخیزداری ساوه را تکمیل عملیات آبخیزداری در حوزه بیوران(شامل بندخاکی، گابیون‌بندی، سرریز ملاتی و کپه‌کاری)، تکمیل عملیات آبخیزداری و مرمت بند خاکی در حوزه سامان بخش نوبران، آغاز عملیات آبخیزداری در حوزه آبخیز بیوران شامل بندخاکی، گابیون بندی و سرریز ملاتی، آغاز عملیات آبخیزداری در روستاهای طاهره خاتون قارلوق، بیجی گرد باغشاهی و...،  پاسخگوئی به بیش از ۱۰۰۰ مورد استعلام و بیش از ۱۰۰ فقره رسیدگی اعتراضی به اجرای قانون ملی شدن جنگلها و مراتع و برگزاری دوره‌های آموزشی ترویجی ویژه بهره‌برداران و کارکنان اداره این شهرستان عنوان کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول