اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

کیفیت هوای کلانشهر مشهد قابل پیش بینی می شود/ خودروهای شخصی دارای بیشترین سهم آلاینده‌های هوای مشهد

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: در راستای پیش بینی کیفیت هوای شهر، انجام مطالعات سیاهه انتشار هوای کلانشهر مشهد به اتمام رسیده که در نوع خود یکی از منحصر به فردترین پروژه‌های زیست محیطی در سطح کشور است.

کیفیت هوای کلانشهر مشهد قابل پیش بینی می شود/ خودروهای شخصی دارای بیشترین سهم  آلاینده‌های هوای مشهد

 

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد، مهدی یعقوبی اظهار کرد: با اتمام مطالعات سیاهه انتشار هوای شهر مشهد، علاوه بر پیش بینی کیفیت هوا برای چند روز آینده، اطلاعات مهم و اساسی استخراج شده است.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری مشهد، از سال ۹۷ به انجام مطالعات در جهت تهیه سیاهه انتشار آلایندگی هوای شهر مشهد پرداخته و هم اکنون مطالعات آن به اتمام رسیده است، گفت: در این طرح مقادیر انتشار آلاینده‌های مونوکسیدکربن، ترکیبات آلی فرار، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، ذرات معلق و همچنین گاز گلخانه ای دی اکسید کربن ناشی از منابع آلاینده شهر مشهد محاسبه شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه منابع آلاینده در این طرح به دو دسته متحرک و ساکن تقسیم می‌شود، گفت: با توجه به این که میزان آلودگی تولیدی شهر مشهد برای آلاینده‌های مونوکسیدکربن ۱۲۷ هزارتن، ترکیبات آلی فرار ۲۲.۵، اکسیدهای نیتروژن ۵۶.۶ ، اکسیدهای گوگرد۳۱.۹ و ذرات معلق ۷.۱ هزار تن برآورد شده است، سهم منابع متحرک مانند خودورهای سواری، تاکسی، وانت، اتوبوس واحد و سرویس، مینی بوس، موتورسیکلت و کامیون از این مجموعه حدود ۶۴ درصد و سهم منابع ساکن مانند نیروگاه ، صنایع آلاینده خانگی و تجاری، پایانه‌های مسافربری و باری زمینی، هوایی و ریلی جایگاه‌های سوخت بنزین حدود ۳۶ درصد است.

یعقوبی افزود: در بخش منابع متحرک بیشترین سهم از کل آلاینده‌ها را خودروهای شخصی با ۵۱ درصد و در تولید آلاینده‌های منواکسیدکربن ۹۶ درصد به خود اختصاص داده که در این زمینه کم‌ترین سهم از کل آلاینده‌ها مربوط به تاکسی ها با ۲ درصد است.

منابع خانگی،تجاری و اداری سهم کمی در تولید آلایندگی شهر دارند

وی با بیان اینکه منابع خانگی، تجاری و اداری با توجه به استفاده از سوخت گاز طبیعی سهم کمی در تولید آلایندگی در شهر مشهد دارند، تصریح کرد: سهم این منبع آلاینده در تولید ذرات معلق و ترکیبات آلی فرار نیز در حدود ۲ درصد از کل آلودگی تولیدی شهر است و عمده انتشار آلایندگی این منابع در فصل های زمستان و پاییز بوده که این امر نشان می‌دهد در صورت انجام معاینه فنی سیستم‌های گرمایشی، انتشار منابع خانگی، تجاری و اداری کاهش چشم گیری خواهد داشت.

جایگاه های توزیع سوخت بنزین مهم ترین منابع تولید ترکیبات آلی فرار

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه جایگاه‌های توزیع سوخت بنزین مهم‌ترین منابع تولید ترکیبات آلی فرار در شهر است، گفت: سهم این منابع از کل انتشار سالانه این ترکیبات در شهر ۱۳ درصد است و پایانه‌های مسافری و باری زمینی، هوایی و ریلی نیز مجموعا سهم حدود ۲ درصدی در انتشار ذرات معلق و اکسیدهای نیتروزن دارند.

یعقوبی خاطرنشان کرد: میزان انتشار گاز گلخانه‌ای دی اکسید کربن حدود ۱۹ میلیون تن بوده که سهم منابع متحرک و ساکن به ترتیب ۱۹ و ۸۱ درصد گزارش شده است.

وی در خصوص مدل پیش بینی کیفیت هوای شهر خاطرنشان کرد: این مدل می‌تواند تا ۲۴ الی ۴۸ ساعت کیفیت هوای شهر را پیش بینی کند و در زمان اضطرار آلودگی هوا، کمک بسیاری به اعلام هشدارها و تصمیم گیری‌های کلان برای چند روز آینده داشته باشد که همین موضوع این طرح را به یکی از منحصر به فردترین پروژه های زیست محیطی کشور تبدیل کرده است.

گفتنی است؛ روز گذشته تورج همتی، مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی ضمن حضور در صحن علنی نود و چهارمین جلسه شورای شهر، با اشاره به آلودگی هوا به عنوان یکی از معضلات زیست محیطی مهم مشهد، بر تسریع و تقویت سامانه حمل و نقل سبز برای کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست و تکمیل مطالعات سیاهه انتشار آلودگی هوا تاکید کرده بود.

انتهای پیام/ 70068

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول