اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

گذر فارس از گرایش سیاسی نمایندگان گیلانی در مجلس یازدهم

نگاه گذرای فارس بر طیف‌های سیاسی نمایندگان گیلانی در یازدهمین دوره مجلس نشان می‌دهد که حدود ۵۴ درصدشان اصولگرا، بالغ‌بر ۳۸ درصد مستقل و هشت درصد باقی‌مانده نیز اصلاح‌طلب هستند.

گذر فارس از گرایش سیاسی نمایندگان گیلانی در مجلس یازدهم

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، پس از اتمام رسمی شمارش آرا منتخبین ملت در دوم اسفندماه سال گذشته، آرایش سیاسی مجلس شورای اسلامی موردتوجه قرار گرفت و غالب شدن اصولگرایان بر سایر طیف‌های سیاسی در خانه ملت حاکم شد.

مثلث سبز مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد در میان ۲۹۰ کرسی از ۲۰۲ حوزه انتخابیه (به‌استثنای نمایندگان ۵ حوزه اقلیت‌های دینی)، ۲۲۱ نماینده اصولگرا، ۲۰ نماینده اصلاح‌طلب و ۳۸ نماینده با گرایش سیاسی مستقل به مجلس راه‌یافته‌اند؛ هرچند همچنان تکلیف ۱۴ کرسی مجلس شورای اسلامی در یازدهمین دوره، در مراحل بعدی مشخص خواهد شد.

استان گیلان با داشتن ۱۳ نماینده از ۱۱ حوزه انتخابیه، یکی از قطب‌های سیاسی کشور در خانه ملت است که در تبیین و هدایت مجلس همیشه نقشی مستقیم و اثربخش دارد.

گیلان چهارمین استان در داشتن بیشترین نماینده در مجلس شورای اسلامی است و پس از استان‌های خراسان رضوی، خوزستان و فارس با ۱۸ نماینده و قبل از استان‌های آذربایجان غربی و مازندران با ۱۲ نماینده قرار دارد.

معاونت حقوقی و امور مجلس اداره کل امور مجلس شورای اسلامی در گزارشی، گرایش‌های سیاسی وکلای گیلانی ملت در یازدهمین دور را مشخص کرده که هفت تن از آن‌ها اصولگرا، پنج نماینده مستقل و یک نماینده نیز اصلاح‌طلب هستند.

بر اساس گزارش معاونت حقوقی و امور مجلس خانه ملت، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد صفری ملک میان، جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی، سید علی آقازاده دافساری، محمدرضا احمدی، حسن محمد یاری، مرحوم محمدعلی رمضانی دستک و خلیل بهروزی فر از نمایندگان اصولگرا، احمد دنیا مالی، نماینده‌ای اصلاح‌طلب و رسول فرخی میکال، سید کاظم دل‌خوش اباتری، غلامرضا مرحبا، مهرداد گودرزوند چگینی و پرویز محمدنژاد از نمایندگان مستقل گیلان در مجلس شورای اسلامی هستند.
 
مجموع آرای نمایندگان اصولگرای گیلان در مجلس شورای اسلامی ۲۵۰ هزار و ۱۳۴ رأی، مستقلین ۱۶۷ هزار و ۳۵ رأی و مجموع آرای تنها نماینده اصلاح‌طلب گیلان در مجلس ۱۶ هزار و ۷۳۵ رأی است و می‌توان گفت مردم گیلان تقریباً ۱۵ برابر اصلاح‌طلبان به اصولگرایان رأی داده‌اند.

نتایج آماری نشان می‌دهد مردم گیلان در انتخابات دوم اسفندماه سال گذشته، حدود ۵۴ درصدشان به اصولگرایان، بالغ‌بر ۳۸ درصد به مستقلین و حدود هشت درصد نیز به اصلاح‌طلبان اعتماد کرده و آن‌ها را برای قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای آن روانه مجلس کرده‌اند.

نکته قابل‌توجه دیگر اینکه نمایندگان اصولگرای گیلانی تنها ۳.۱ درصد کل نمایندگان هم‌طیفشان را در مجلس تشکیل می‌دهند، نماینده اصلاح‌طلب گیلانی به‌تنهایی پنج درصد از کل نمایندگان هم‌طیف خود در خانه ملت را دارد و همچنین سهم نمایندگان مستقل نسبت به‌کل نمایندگان هم‌طیفشان در مجلس ۱۳.۱ درصد است.

آرایش سیاسی و قرار گرفتن نمایندگان در طیف‌های رنگین خانه ملت شاید به‌تنهایی قابل‌توجه نباشد اما قرار گرفتن آن‌ها در سه طیف اصلی اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل بسیار در هدایت جریان خانه ملت اثرگذار است و در تصویب قوانین و مقررات کشور اثر وضعی دارد.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول