اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

طبقه بندی سنی کودکان را از آسیب های فضای مجازی مصون می‌کند

قائم مقام خبرگزاری صداوسیما گفت: طبقه بندی سنی تولیدات یکی از موضوعاتی است که بسیاری از کشورها بر آن قائل هستند و همین امر سبب مصون سازی کودکان در فضای مجازی می‌شود.

طبقه بندی سنی کودکان را از آسیب های فضای مجازی مصون می‌کند

حسن عابدینی قائم مقام خبرگزاری صداوسیما، در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، با اشاره به حضور نسل کودکان و نوجوان در رسانه ها به ویژه فضای مجازی، اظهار داشت:‌ یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در دنیا رقم خورده است، طبقه بندی کردن تولیدات فرهنگی به لحاظ سنی است. این اتفاق را در همه بخش های فرهنگی و هنری از جمله فیلم های سینمایی، سریال و کتاب شاهد هستیم. همچنین برخی از کشورها اینترنت پاک را ایجاد کرده اند و کودکان اجازه دسترسی به بسیاری از بخش های اینترنت را ندارند.

وی ادامه داد:‌یکی دیگر از اقداماتی که باید در حوزه کودکان برای حضورشان در فضای مجازی انجام دهیم این است که به تنوع محصولات فرهنگی مورد نیاز کودکان بپردازیم. امروزه ما همه بخش ها را تعطیل کرده ایم و به سمت شبکه های اجتماعی سوق یافته ایم، درحالی که می توانیم شرایط را برای ایجاد سرگرمی های مفیدتر فراهم کنیم.

قائم مقام خبرگزاری صداوسیما تصریح کرد: رسانه ها در حوزه حقوق کودکان در رسانه می توانند تولیدات رسانه ای خود را به این سمت و سو سوق دهند. یعنی در تولیدات خود بازنگری داشته باشند تا بتوانند اطلاعات کودکان را ارتقا بخشند و در فضای امن حضور داشته باشند.

وی بیان کرد:‌ بنظر می رسد آموزش ها باید به سمت والدین و مربیانی سوق یابد که با کودکان سروکار دارند. اگر این اتفاق بیفتد، قطعا شاهد پیامدهای مثبت و مؤثری خواهیم بود. در بسیاری از کشورهای مختلف شاهد هستیم که با موضوع حضور کودکان در فضای مجازی با حساسیت برخورد می کنند. برای مثال در ژاپن، مجلات ویژه بزرگسال تنها در دسترس بزرگسالان قرار می گیرد، حتی اگر قرار باشد این مجلات در سوپرمارکت توزیع شود. همچنین مجلات در کاوری قرار می گیرد که کودکان امکان ورق زدن آن را نداشته باشند؛ چراکه برای تک تک محصولات شان طبقه بندی سنی قرار داده اند.

عابدینی اظهار داشت:‌ بنظر می رسد دولت باید وارد میدان شود و در کنار آن مدارس و کودکستان ها در این زمینه فعال باشند تا بتوانیم شاهد فضای امنی برای کودکان باشیم.

وی با اشاره به این موضوع که افزایش سواد رسانه ای کودکان بستگی به افزایش سواد رسانه ای والدین و اولیای مدارس دارد، گفت: سطح آموزش را باید به سمت والدین و اولیا و مربیان سوق دهیم و حتی رسانه هایی همچون رادیو و تلویزیون باید به تولید و پخش برنامه هایی بپردازند که مخاطبان شان والدین و اولیا و مربیان است .

قائم مقام خبرگزاری صداوسیما تصریح کرد:‌ نقش سواد رسانه ای را بسیار تأثیرگذار می دانم و معتقدم باید آموزش های لازم را در قالب فیلم و قصه به کودکان ارائه کنیم. این آموزش ها باید به گونه ای باشد که کودکان بتوانند قابلیت این را داشته باشند که هر مطلب و موضوعی را باور نکنند و در فضای امنی از فرصت های فضای مجازی بهره مند شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول