اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

رکود 15 ساله طرحی با 10 هزار شغل مستقیم در سوادکوه

رکود 15 ساله طرحی با 10 هزار شغل مستقیم در سوادکوه بیانگر حضور مدیران و کارشناسانی در جهت عکس جهش تولید است.

رکود 15 ساله طرحی با 10 هزار شغل مستقیم در سوادکوه

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، اشتغال و تولید از شاخص‌های مهم و اساسی در پیشرفت کشور است و مولّد‌بودن آن هم اثر‌گذاری مضاعف‌تری دارد.

*15 سال انتظار برای اجرای طرح توسعه

در نگاه اول به نظر می‌رسد مدیران و کارشناسان مرتبط با طرح‌های اقتصادی، تولیدی و اشتغال‌زا منتظر ارایه طرح‌های دارای توجیه اقتصادی و اجتماعی هستند تا کمک‌ها و بستر‌های لازم را برای اجرایی‌شدن آن انجام دهند و جامعه را از شرّ بیکاری و آسیب‌های گسترده آن نجات دهند ولی برخی پیگیری‌ها و مصاحبه‌ها با کار‌آفرینان دارای سابقه موفق کاری با وضعیتی که در نگاه اول به نظر می‌رسد، مغایرت دارد و فعالیت‌های اردشیر نجاتی‌جوارمی که استاد‌تمام دانشگاه تهران و دارای فوق‌دکتری اصلاح‌نژاد از کانادا است و دارای چند طرح بزرگ اقتصادی مرتبط با رشته خود در کشور است که این طرح بدون تقاضای کمک اقتصادی از دولت و تنها انتظار واگذاری زمین‌های کم‌بازده سوادکوه، دارای شرایط ویژه‌ای است که برای علاقمندان به توسعه و اشتغال‌زایی جای تأسف دارد که پیگیری 15 ساله وی برای اجرایی‌شدن طرح توسعه سوادکوه هنوز به نتیجه نرسیده است.

 

*مدارج علمی

اردشیر نجاتی‌جوارمی متولد ۱۳۴۰ در روستای جوارم بخش زیراب شهرستان سوادکوه است و کلاس اول و دوم ابتدایی را در مدرسه تعلیمات دینی در روستای کرد‌آباد سوادکوه گذراند که 6 کیلومتر با روستای جوارم فاصله داشت و به دلیل شغل پدر از کلاس سوم ابتدایی به قائم‌شهر رفت و دوران ابتدایی و متوسطه را به جای ۱۲ سال طی ۱۰ سال به پایان برد و در ۱۶  سالگی دیپلم را به صورت جهشی اخذ کرد و در دو رشته علوم طبیعی و ریاضی دیپلم گرفت.

2 ترم را در دانشگاه گذرانده بود که با انقلاب فرهنگی مواجه شد و در جهاد کشاورزی  سوادکوه مشغول به کار شد و پس از بازگشایی دانشگاه‌ها و در سال 1364 از دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان شاگرد اول موفق به اخذ مدرک کارشناسی شد.

در دفاع مقدس و در عملیات فاو در بخش پشتیبانی و سنگرسازی حضور داشت که  مجروح شیمیایی شد.

در سال 13۶۷  در آزمون اعزام به خارج پذیرفته شد و با بورسیه وزارت علوم در نیوزیلند و در رشته اصلاح‌نژاد فوق لیسانس گرفت و دوره دکتری و فوق دکتری را در کانادا تحصیل کرد و در سال 1376 به کشور بازگشت و در حال حاضر، استاد تمام دانشگاه تهران است.

سال 1362 ازدواج کرد و همسرشان کارشناس ارشد ادبیات انگلیسی و دخترش دانشجوی  دکتری تخصصی مکانیک با گرایش  مهندسی پزشکی و پسرش هم دکتری تخصصی هوش مصنوعی را داراست.

به زبان‌انگلیسی مسلط است و با زبان‌های فرانسوی، اسپانیایی و عربی آشنایی دارد.

 

* منتظر مجوز‌های دولتی برای سرمایه‌گذاری بزرگ

اردشیر نجاتی‌جوارمی با اشاره به اینکه به خاطر عشق به کشور و شهرستان سوادکوه پس از تحصیلات تکمیلی به وطن برگشت و سعی در  ایجاد اشتغال در شهرستان دارد، ایجاد مزرعه مرغ اجداد در سوادکوه و طرح اصلاح نژاد و تولید اسپرم گاو شیری و گوسفند در فیروزکوه از جمله کارهایی است که به سرانجام رسانده است.

وی گفت: طرح‌های زیادی را در نظر دارم و تنها مجوز‌های قانونی دولت برای اجرای این طرح‌ها را برای آغاز به کار نیاز دارم و تاکنون برای اجرای طرح هایم از هیچ تسهیلات دولتی استفاده نکردم و اگر در  یکی دو مورد  وامی هم اخذ شد از منابع کم بهره نبود.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان سوادکوه زمینه‌های پیشرفت مانند کشورهای پیشرفته وجود دارد و نیاز به تقویت زیرساخت‌ها و ساختار‌ها است، افزود: مدیر باید تدبیرکننده  باشد و توقف برای دریافت و اجرای دستورات بالا‌دست شجاعانه نیست و برخی از مدیران در اجرای وظایف خود از بالادستی‌های اداره خود می‌ترسند و شرایط پیشرفت را کُند می‌کنند.

نجاتی با بیان اینکه می توانستم زندگی راحت در خارج از کشور داشته باشم و امکانات مورد نیاز زندگی را دارم اما می خواهم آثار خدمت بر جای بگذارم و دوستانی که از سایر کشورها به شهرستان سوادکوه می‌آیند از زیبایی‌ها وتوانمندی‌های سوادکوه تعجب می‌کنند.

این استاد دانشگاه، فاصله یک ساعت با دریا و یک ساعت با ارتفاعات پوشیده از برف، تفاوت فصل‌ها و وجود میوه‌ها و سبزی‌ها در طول سال، اختلاف دما و تفاوت‌های جغرافیایی و طبیعی در سوادکوه را کم‌نظیر توصیف کرد و وجود نیروی انسانی را در  برابر همه توانمندی‌ها برتر دانست که شهرستان سوادکوه در این زمینه هم سرمایه‌های فراوانی دارد.

*رکود 15 ساله طرحی با 10 هزار شغل مستقیم در سوادکوه

وی که دارای مزرعه مرغ اجداد و مجتمع کشاورزی و دامداری است و معتقد است که امنیت زیستی مزرعه ایشان هم نادر است از تحقیق خود درباره سوادکوه خبر داد و بیان اینکه ۴۳ هزار هکتار در سوادکوه به عنوان اراضی مرتعی ثبت شده است  و ۱۵ هزار هکتار آن جنگل مخروبه یا شیب‌دار و کم‌بازده است، خاطر نشان کرد: طرح توسعه اقتصادی سوادکوه را 15 سال قبل ارایه کردم که ۵ هزار هکتار از 15 هزار هکتار زمین‌های جنگلی مخروبه، شیب‌دار یا کم‌بازده را در 5 فاز هزار هکتاری را برای طرح اقتصادی اجرایی کنم.

طرح‌های این استاد دانشگاه مبتنی بر توسعه پایدار است و برای اجرای طرح بر طبق قواعد مالک و مستأجر اشاره کرد و افزود:در طرح توسعه اقتصادی سوادکوه مقرر کردم که زمین‌هایی که نیاز به ساخت و ساز هم داشته باشد را به صورت شخصی بخرم و در مراتع هیچ ساخت و ساز برخلاف قوانین نداشته باشم و در آن مجتمع هم فرآوری میوه‌ها و محصولات کشاورزی، گیاهان دارویی، کشت محصولات زراعی و باغی بخشی از فعالیت مورد نظر است که وجود مسیر تهران و راه آهن شمال ظرفیت گردشگری هم مورد توجه بود و برآورد من تولید ناخالص ۵۰۰ میلیون دلاری سالانه و ایجاد ۱۰ هزار شغل مستقیم و حدود ۳۰ هزار شغل غیرمستقیم بود که در 5 هزار هکتار هم زراعت متنوع مدنظرم بود.

 

* مانع، شورای عالی جنگل

وی با بیان اینکه استفاده از توانمندی گردشگری و تنوع ژنتیکی و زیستی در طرح توسعه اقتصادی گردشگری سوادکوه مورد نظرم است که دو بار ربیع‌فلاح استاندار سابق و مدیران کل و معاونان وی برای این طرح به شهرستان آمدند و اعلام پشتیبانی کامل کردند  و در جلسه شورای اداری استان هم به همه  سوالات مدیران کل پاسخ دادم ولی برخی‌ها در صندلی‌های کارشناسی نشستند که کارشناس نیستند و این طرح درنهایت با مانع  شورای عالی جنگل به بهانه‌هایی که از نظر من ضد‌توسعه است متوقف شد، در حالی که اجرای چنین طرح‌هایی سبب توسعه اقتصادی پایدار و حفظ جنگل و محیط‌زیست خواهد بود.

کارآفرین متخصص سوادکوهی معتقد است که آن‌قدر کارآفرینان را اذیت می‌کنند که خسته می‌شویم و از ادامه کار دلسرد می‌شویم، افزود: مزرعه مرغ اجداد من در آبادی درکامیان سوادکوه که روستای مجاور آن دارای برق بود و با طرح خروج روستا از جنگل، تیربرق‌ها را جمع کردند و برق به من ندادند و در حالی که مزرعه مرغ اجداد بدون برق نمی‌تواند فعالیت کند و چند موتور برق خریدیم و پس از ۱۵ سال در کمیسیون رفع موانع تولید با انتقال برق به مزرعه مرغ اجداد من موافقت شد.

وی با اشاره به اینکه برخی اقدامات و یا عدم همکاری‌ها و تأخیر در ارایه مجوز‌ها باعث می‌شود که سرمایه‌گذار فرار کند، خاطر نشان کرد: مرکز اصلاح نژاد گاو شیری تنها مرکز اصلاح نژاد کشور که در خاورمیانه منحصر به فرد است را در فیروزکوه راه اندازی کردم و اصلاح نژاد گوسفند در فیروزکوه دارم که می‌تواند نیاز کل کشور را تامین کند و اسپرم گاو و گوسفند با بهترین ارزش ژنتیکی که دارای کد بین المللی  است و ۲۰ دلار می ارزد را به قیمت ۴ دلار تولید و در اختیار دامداران قرار می‌دهیم.

 

*بن‌بست برای طرح‌ها

نجاتی در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس درباره مطالبات خود از دولت، گفت: از بخش  دولتی مطالبه و تسهیلاتی نمی‌خواهم فقط مانع و مزاحمت ایجاد نکنند و مجوزها را بموقع صادر کنند چون با تجربه چندساله ای که در این زمینه دارم که  پس از پیگیری‌های مختلف و موانعی که به وجود آمد، دیگر تمایلی به مراجعه به ادارات ندارم.

وی گفت: به روستایی بودنم افتخار می‌کنم و در آرامش محیط روستا به کارهای علمی‌ام می‌پردازم وی با اشاره به اینکه  به عنوان متخصص در خارج از کشور به حرف ما  گوش می‌دهند ولی در مملکت خودمان غریبیم و طرح‌هایمان با بن‌بست روبرو هستند از کندی امور گِله‌مندم.

وی از از همکاری فرماندار سوادکوه و بخشدار زیراب تشکر کرد که با نگاه حل مشکلات تلاش می‌کنند و معتقد است که به دنبال درآمد و سود نیستم و سود طرح‌ها را در خدمت توسعه شهرستان قرار می‌دهم.

کارآفرین سوادکوهی، گفت: طرح گردشگری دیگری دارم که از آن به عنوان ماسوله مازندران نام می‌برم که ۵۰۰ شغل ایجاد می‌کند و برای جاده مسیر جوارم به لفور هم برنامه گردشگری دارم و طرح ملی اصلاح نژاد ماهی قزل‌آلای من جهت اجرا برای منطقه ی لفور در سازمان دامپزشکی کشور راکد ماند.

*پیشنهاد توقف یک‌ماهه فعالیت‌های مدیران برای اجرای طرح توسعه اقتصادی سوادکوه

طرح توسعه اقتصادی سوادکوه با سود عظیم و اشتغال‌زایی مستقیم 10 هزار نفری نماد شفافی از جهش تولید که توسط مقام معظم رهبری برای سال 1399 انتخاب شد است، قلمداد می‌شود و سنگ‌اندازی‌ها و موانعی که کارآفرین دارای کارنامه از آن نام برد، غیرقابل قبول است و به نظرم اگر نمایندگان مجلس، فرماندار، استاندار، مدیران شهرستانی و مدیران کل استانی برای یک‌ماه همه فعالیت‌های خود را برای اجرایی‌شدن طرح توسعه اقتصادی سوادکوه متوقف کنند، می‌ارزد تا کارنامه درخشانی برای همگان و زمینه توسعه جهشی سوادکوه شود.

از طرف دیگر دادستان استان و شهرستان هم با رویکرد‌های جدید دستگاه قضا برای رفع موانع تولید به موضوع ورود پیدا کنند تا موانع را بردارند و علاقمندان به توسعه شهرستان و استان هم دست در دست همدیگر دهند تا به یکی از مهمتر‌‎ین اهداف خود که اشتغال‌زایی و گردش مالی برای توسعه است، دست یابند.

حضور کارشناسانی در جهت عکس جهش تولید هم از بلایایی است که توسعه کشور و استان را هدف قرار داده است و البته سهم مدیران در این ضعف‌ها را هم نباید نادیده‌ گرفت و نگاه جدی دست‌اندرکاران مختلف برای اجرایی‌شدن طرح‌های اردشیر نجاتی‌جوارمی که دارای تعهد و عملکرد قابل ستایشی است از انتظارات و مطالباتی است که نیاز به عزم جدی و همه‌جانبه دارد.

گزارش از عمران اکبرنژاد

انتهای پیام/860151/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول