اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تحلیلگر آمریکایی: تأکید ترامپ بر تسلط طبقه حاکم نژادپرست در آمریکاست

سردبیر یک وبگاه خبری آمریکایی در مصاحبه با خبرگزاری فارس عنوان کرد که رئیس‌جمهور آمریکا به جای پیشبرد صلح ملی بر تسلط طبقه حاکم نژادپرست در آمریکا تأکید دارد.

تحلیلگر آمریکایی: تأکید ترامپ بر تسلط طبقه حاکم نژادپرست در آمریکاست

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس - اعتراضات به قتل «جورج فلوید»، سیاهپوست آمریکایی که بی‌رحمانه به دست یک مأمور سفیدپوست آمریکایی کشته شد، در حالی در آمریکا بالا گرفت که این کشور در بحبوحه بحران بیماری کرونا قرار داشت. ناآرامی‌های آمریکا اکنون بحرانی سخت‌تر را برای این کشور ایجاد کرده است و حتی اختلافاتی نیز بین مقامات این کشور بر سر مقابله با این ناآرامی‌ها به وجود آورده است. موج گسترده اعتراضات دست کم در 75 شهر آمریکایی جریان دارد و هزاران نفر از معترضان خشمگین از قتل جورج فلوید و نابرابری‌ها و تبعیض نژادی حاکم بر جامعه آمریکا به خیابان‌های شهر‌های مختلف در این کشور روانه شده‌اند و بیش از هزاران نفر نیز دستگیر شده‌اند.

این اعتراضات همچنین واکنش‌های بسیاری را در داخل و خارج از آمریکا به همراه داشته است. کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با استفاده از هشتگ‌های متعدد نارضایتی‌ خود را در مورد قتل این مرد سیاهپوست ابراز کرده‌اند.

تظاهرات در آمریکا در دوازدهمین روز متوالی نیز همچنان ادامه داشته است. روز گذشته دهها هزار نفر از مردم آمریکا به اعتراضات سراسری علیه خشونت و تبعیض‌نژادی پلیس در این کشور پیوستند و بیشترین جمعیت معترضان در «واشنگتن دی سی» پایتخت آمریکا را تشکیل دادند. این تظاهرات در حالی در سراسر آمریکا ادامه دارند که هفته گذشته بین مقامات دولتی آمریکا بر سر مقابله با این اعتراضات اختلاف پیش آمده بود.

«مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا چهارشنبه هفته گذشته با استفاده از قانونی موسوم به «قانون خیزش ۱۸۰۷» برای فرونشاندن اعتراضات مخالفت کرد. این در حالی بود که ترامپ با توسل به این قانون تصمیم به اعزام نیرو‌های نظامی به ایالت‌های آمریکایی برای سرکوب این اعتراضات را داشت.  پیش از این نیز چندین مقام فعلی و پیشین پنتاگون در مورد موافقت اسپر با تصمیم ترامپ برای استقرار نظامیان به منظور متوقف کردن اعتراضات در آمریکا نگران بودند. 

در همین راستا خبر‌گزاری فارس با دکتر «ابیومی آزکیو»، خبر‌نگار و تحلیلگر سیاسی مصاحبه‌ای ترتیب داده است. وی سردبیر وبگاه خبری «Pan-African» و رئیس یک ائتلاف برای حقوق بشر در ایالت میشیگان آمریکاست. دکتر آزکیو همچنین سال‌ها به عنوان یک خبرنگار فعالیت کرده و چندین دهه است در همبستگی با جنبش‌های آزادی‌بخش و دولت‌های ترقی‌خواه در قاره آفریقا و حوزه کارائیب فعالیت داشته است. مصاحبه فارس با وی را در ادامه خواهید خواند.

فارس: ترامپ به فرمانداران ایالت‌ها دستور داد که دستگیری معترضان بیشتر شود و این معترضان را به 10 سال زندان محکوم کنند. آیا انتظار داشتید رئیس‌جمهور آمریکا چنین راه‌حلی را برای این ناآرامی‌ها ارائه کند؟

ابیومی آزکیو: این پاسخی غافلگیرکننده از طرف دونالد ترامپ نیست. او به قانون «خیزش 1807» متوسل شده است. در آن زمان (قرن هجدهم)، نظام بردگی بر آمریکا حکم‌فرما بود و در نتیجه از کارگران آفریقایی بدون پرداخت پول بهره‌کشی می‌شد.

شهر‌های سراسر آمریکا در حال حاضر شاهد اعتراضات عظیم، شورش‌ها و دیگر اشکال مقاومت است. رئیس‌جمهور (ترامپ) به جای تلاش برای تسکین این ناآرامی‌‌ها و اقدام برای ایجاد صلح ملی، از طریق طرح‌های سیاسی خود و ژست‌های نمادین، در حال شعله‌ور‌تر کردن آتش مخالفت‌ها و آشوب‌هاست. هزاران سرباز گارد ملی به مناطق شهری در سراسر کشور از غرب به شرق اعزام شده‌اند.

در بسیاری از شهر‌ها نیز اعلام منع آمد و شد شده است. اما مردم همچنان در خیابان‌ها راهپیمایی و تجمع می‌کنند و با پلیس، سلاح‌های نظامی، وسایل زرهی، تانک‌ها و دیگر اقدامات سرکوبگرانه روبه‌رو می‌شوند. این خیزش‌ها در بحبوحه بدترین بحران بشری و بهداشتی برخاسته است که در یک قرن گذشته بی‌سابقه بوده است. اکنون زمان آن فرارسیده تا به جای تأکید بر تسلط طبقه حاکم نژادپرست در کشور، برای نجات اجتماعی اقدام شود.

فارس: فرار ترامپ به مخفیگاهی در کاخ سفید را چگونه می‌بینید و چه تفسیری از آن دارید؟ آیا طبقه حاکم در آمریکا احساس تهدید می‌کند؟

ابیومی آزکیو: وقتی که آمریکا و جهانیان هفته گذشته مشاهده کردند که معترضان عصبانی به پایگاه سوم پلیس آگاهی در شهر مینیاپولیس هجوم آوردند و این پایگاه را به آتش کشیدند و افراد حاضر در نهاد‌های اجرای قانون را مجبور به فرار به پناهگاه‌ها کردند، این مسائل تأثیر عمیقی بر دولت آمریکا گذاشت. این پایگاه پلیس، جایی بود که مأموران پلیسی که جورج فلوید را به قتل رساندند در آن استقرار داشتند.

این اتفاقات، پیامی محکم به طبقه حاکم آمریکا مخابره کرد. تظاهرات به طور مداوم در واشنگتن دی‌سی ادامه دارند. واشنگتن، خود یکی از مراکز امپریالیسم است. آسیب به دارایی‌ها و حملات مسلحانه در نزدیکی کاخ سفید انجام می‌شوند. در پی این اتفاقات، به سرویس مخفی آمریکا دستور داده شده از رئیس‌جمهور و خانواده او محافظت کند. اعضای ارشد کابینه (دولت ترامپ) و دیگر مشاوران (دولت ترامپ) با آنچه که خود به عنوان یک تهدید باورپذیر تلقی می‌کنند روبه‌رو شده بودند. بنابراین، ترامپ در مخفیگاه برده شد تا ایمنی او تضمین شود.

در اول ژوئن، پلیس نظامی (آمریکا)، معترضانی را که در «لافایت پارک» در مجاورت کاخ سفید قرار داشتند پاکسازی کردند تا ترامپ بتواند مقابل کلیسایی نزدیک کاخ سفید عکس بگیرد. این مضحک‌بازی‌های رسانه‌ای نمی‌توانند توجه مردم را از بحران‌های اجتماعی منحرف کنند؛ بحران‌هایی که آمریکا را فرا گرفته‌اند. 

فارس: به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور ترامپ در آخرین ماه‌های دوره اول ریاست‌جمهوری خود با توجه به کمک‌های مالی مربوط به همه‌گیری کرونا و اقدامات علیه معترضان در حال از بین بردن هرگونه تردید در خصوص سیاست‌های ضد 99 درصدی و موافق یک درصدی خود است. شانس او برای اینکه انتخاب مردم در انتخابات 2020 باشد چگونه است؟

ریاست‌جمهوری ترامپ در حال حاضر به خطر افتاده است. با این وجود، هنوز مشخص نیست که نامزد حزب دموکرات، یعنی «جو بایدن» نیز بتواند در انتخابات ملی پیروز شود. بایدن اثبات کرده که دوست آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار نیست. وی بسیاری از سیاست‌های مربوط به عدالت کیفری و تبعیض ملی علیه آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار که از ویژگی‌های دولت ترامپ است را حمایت می‌کرد. حتی در دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نیز تظاهرات و شورش‌های عظیمی ناشی از مسائل اساسی نژادپرستی بنیادی و سرکوبگرایی‌های ملی علیه مردم آمریکایی‌ آفریقایی‌تبار به وجود می‌آمد.

چیزی که هم‌اکنون مورد نیاز است از نبود یک نماینده واقعی برای مظلومان در درون دولت (آمریکا) نشأت می‌گیرد. باید یک حزب سیاسی وجود داشته باشد که بتواند به نفع طبقه‌های کار‌گر، مظلومان و فقیران صراحتاً صحبت کند. تنها آن موقع است که تغییرات اساسی درک خواهند شد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول