اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

کاهش پروازها و افزایش خطای داده‌های هواشناسی/تابستان داغی پیش رو داریم

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه تابستان امسال دمای کشور نسبت به میانگین بلندمدت افزایش می یابد، گفت: بارش های پاییز با توجه به شاخص های دورپیوندی، دیرتر از نرمال آغاز می شود.

کاهش پروازها و افزایش خطای داده‌های هواشناسی/تابستان داغی پیش رو داریم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ سحر تاج‌بخش امروز در نشست خبری در تشریح وضعیت جوی کشور و بارش‌ها، اظهار داشت: از ابتدای سال زراعی جاری (مهرماه 98) تاکنون بارش‌ها قابل ملاحظه بوده است، البته مقدار بارش‌ها کمتر از پارسال است، اما بارش‌ها همچنان بالاتر از مقادیر نرمال است که پیش‌بینی می‌کنیم در سال زراعی جاری، تأمین منابع آبی کشور از طریق بارش‌ها انجام شود.

وی ادامه داد: امسال با شیوع کرونا خصوصاً در اسفند 98 و فروردین 99 که بیشترین باران‌های سیل‌آسا را داریم، شرایط سختی را تجربه کردیم، یک‌سوم نیروهای سازمان هواشناسی به دورکاری رفتند، در حالی که فعالیت‌های ما بیست و چهار ساعته است، حجم کار کم نشد اما نیروها کاهش یافت. 

رئیس سازمان هواشناسی اضافه کرد: در اسفند 98 و فروردین 99 میزان 60 روز بیش از 80 درصد رخداد سیلاب داشتیم یعنی حداقل بیش از یک سیلاب در کشور در این 60 روز رخ داد. 

* بارش‌های بیش از نرمال در کشور داشتیم

وی افزود: در استان هرمزگان برای همه ایستگاه‌ها بیش از 100 درصد بارش نرمال داشتیم، در سیستان و بلوچستان بالای 50 درصد بارش‌ها بیش از نرمال بود و در کهنوج و قلعه‌گنج هم 150 درصد بیش از نرمال بارش داشتیم. 

تاج‌بخش با بیان اینکه در استان‌های تهران، ‌البرز و شرق سمنان هم در این مدت بارش قابل‌ ملاحظه داشتیم، گفت: در ایستگاه هواشناسی مهرآباد بیش از 60 درصد بارش‌ها بالاتر از نرمال داشتیم که هر 69 سال یکبار این موضوع رخ می‌دهد؛ در شرق سمنان و گرمسار بارش‌ها 43 درصد بیش از نرمال بود که دوره بازگشت 81 ساله بود واین نشان از اثرات تغییر اقلیم به وضوح دارد که ما موظف هستیم که بتوانیم پایش شرایط جوی کنیم. 

رئیس سازمان هواشناسی اظهار داشت: در زهک سیستان و بلوچستان بارش‌ها 192 درصد بالای نرمال و در چابهار 190 درصد بالای نرمال بود.

* گیلان و مازندران پربارش‌‌ترین استان‌ها در سال زراعی جاری

وی اظهار داشت: در سال زراعی جاری گیلان با 820 میلیمتر بارندگی،‌مازندران با 680 میلیمتر بارندگی و لرستان با 650 میلیمتر بارندگی بیشترین میزان بارش را داشتند. همچنین یزد، خراسان جنوبی و اصفهان با 120 تا 160 میلیمتر بارندگی کمترین میزان بارش را داشتند. 

* بارش‌های سال زراعی جاری 8 درصد کمتر از پارسال

تاج‌بخش ادامه داد: بارش‌ها در مجموع 8 درصد نسبت به پارسال کاهش داشت و 30 درصد نسبت به سال بلندمدت بیشتر بود. 

رئیس سازمان هواشناسی افزود:‌در چهارمحال و بختیاری، منطقه زاگرس، کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه بارش‌ها زیر نرمال بود، کمترین میزان بارش‌ها در کهگیلویه و بویراحمد بود که 20 درصد کمتر از نرمال (1050 میلیمتر) بود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: با توجه به مصرف آب و افزایش مصرف به دلیل شیوع کرونا، مردم دقت کنند در مدیریت آب به خوبی عمل کنند، به هر حال در زاگرس مرکزی که بخش اعظم آب کشور آنجا است، بارش‌ها کمتر شده است. 

* هشدار رخداد حریق در علف‌زارها

وی اضافه کرد:‌ با بارش‌های بهاره، رشد علفزارها در مناطق کوهستانی تقویت شد، اما با کاهش رطوبت، گرمای هوا و  خشک شدن علوفه شرایط ایجاد حریق مساعد است و احتمال رخداد حریق‌های با عامل انسانی و غیرانسانی زیاد می‌شود. 

* تابستان امسال دمای کشور نسبت به میانگین بلندمدت افزایش می‌یابد

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به گرم شدن بیشتر هوا در فصل تابستان گفت: در تابستان امسال دمای کشور نسبت به میانگین بلندمدت افزایش می‌یابد، ضمن آنکه در آذربایجان غربی و ایلام دما 1.1 درجه بالاتر از حد نرمال است.

* گرمای 39 درجه در پایتخت

تاج‌بخش با بیان اینکه تابستان گرمی در پیش داریم، گفت: هفته آینده دمای تهران به 39 درجه هم می‌رسد و وارد فاز گرم می‌شود و در کل، کشور در حوزه دما، گرما بالاتر از نرمال خواهد بود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد:‌ در روزهای آتی در نیمه شرقی کشور وزش باد قابل ملاحظه داریم که در برخی نقاط خصوصاً شرق منجر به گرد و خاک هم می‌شود.

* 5 سال منتهی به 2019 گرمترین پنج سال تاریخ کره زمین

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به گفته‌های دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی بیان کرد: سال 2019 جزو گرم‌ترین سال‌های کره زمین بود همچنین 5 سال منتهی به سال 2019 گرم‌ترین پنج سالی بود که تاریخ کره زمین داشته است.

وی اضافه کرد: کاهش بارش برف در دنیا محسوس است و استرس آبی دنیا را تهدید می‌کند. 

تاج‌بخش اظهار داشت: بخشی از کشورهای خاورمیانه نظیر ایران، افغانستان، عراق، سوریه و پاکستان استرس آبی را تجربه می‌کنند و با توجه به رشد جمعیت، شورهایی نظیر عراق،‌سوریه و پاکستان از نظر کاهش آب دسترسی با مشکل مواجه هستند که باید ما نیز مدیریت منابع آبی داشته باشیم. 

* بارش‌های پاییز امسال دیرتر آغاز می‌شود

وی اضافه کرد: بارش‌های پاییز با توجه به شاخص‌های دورپیوندی دیرتر از نرمال آغاز می‌شود. 

رئیس سازمان هواشناسی افزود: بارش‌های موسمی هند و پاکستان دو هفته زودتر شروع شده است، بنابراین در سیستان و بلوچستان و جنوب‌شرق، در فصل تابستان، بارش‌ها کمی از نرمال بیشتر خواهد بود.

تاج‌بخش ادامه داد: در عین حال پدیده‌های لانینا، المینو و پیوند دوقطبی هند موجب می‌شوند بارش‌های دیرهنگام در پاییز داشته باشیم که کمتر از نرمال خواهد بود. 

* عضویت ایران در شورای اجرایی سازمان جهانی هواشناسی 

رئیس سازمان هواشناسی گفت:‌ سازمان هواشناسی ایران پس از 15 سال عضو اجرایی سازمان هواشناسی شد و حق رأی دارد. 

وی افزود: از 198 کشور عضو فقط 38 کشور عضو شورای اجرایی سازمان جهانی هواشناسی هستند.

*‌ کل کشور باید به شبکه راداری تجهیز شود

تاج‌بخش با تأکید بر لزوم ارتقای کیفی و کمی پیش‌بینی‌ها گفت: پیش‌بینی پدیده‌های حدی قابل ملاحظه داریم، اما شبکه دیدبانی سازمان هواشناسی باید تجهیز شود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در کل کشور 9 رادار فعال داریم که در  غرب قرار دارند و هیچ رادار فعالی در نیمه شرقی کشور نداریم، در حالی که باید کل کشور به شبکه راداری تجهیز شود.

تاج‌بخش با بیان اینکه شبکه پایش هشدار سیل ایجاد می‌شود، گفت: پیشنهادات خود را برای ارتقا و تجهیز وضع موجود ارائه داده‌ایم. 

* کاهش پروازهای مسافری دنیا و خطای داده‌های جوی

رئیس سازمان هواشناسی اظهار داشت: برخی تجهیزات هواشناسی روی هواپیماهای مسافری نصب می‌شوند و این هواپیماها با پروازهای خود اطلاعات به گیرنده‌های زمین می‌دهند، اطلاعاتی که از اتمسفر و جو است. 

تاج‌بخش ادامه داد: با توجه به کاهش پروازها، تعداد دیده‌بانی‌های هواپیماها از روزی 20 هزار تا به روزی 2 هزار تا کاهش یافته است و الان مدل‌ها با کمبود داده مواجه هستند که خطای خروجی داده را زیاد می‌کند، در کشور ما که داده‌های زمینی زیادی نداریم، احتمال رخداد خطا افزایش می‌یابد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: هر چه پرواز عبوری هم از فضای کشورها کاهش یابد، دسترسی به این داده‌ها کاهش می‌یابد و اگر این روند ادامه یابد خروجی مدل ها نظیر سال قبل نخواهد بود. 

* بودجه عمرانی سازمان هواشناسی امسال افزایش یافت اما...

وی با بیان اینکه بودجه عمرانی امسال افزایش خوبی داشته است، گفت: با وجود افزایش بودجه سازمان هواشناسی، به دلیل تحریم‌ها و تورم با افزایش هزینه‌ها مواجه هستیم.

وی توضیح داد: مثلا یک رادار که با 17 میلیارد خریداری می شد الان باید 40 میلیارد خریداری شود و این افزایش اعتبار درواقع صرف هزینه‌های جاری می‌شود.  ‌

* همکاری با ‌محیط زیست در حوزه دریاچه ارومیه

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش بارندگی‌ها در آذربایجان غربی، گفت:‌ در حوزه دریاچه ارومیه به عنوان همکار با محیط زیست مشارکت کرده‌ایم،‌ سازمان محیط زیست تمهیداتی برای آب دریاچه ارومیه اندیشیده است، به هر حال با افزایش بارش‌ها، سطح آب در این دریاچه افزایش می‌یابد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول