اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

بخش مولد انگیزه کافی برای سرمایه گذاری ندارد/سیر صعودی شکاف اجتماعی از سال ۹۲

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: علیر‌‌غم افزایش درآمد اسمی خانوارها، چنین به نظر می رسد که در این آمار که علی رغم بالا رفتن قدرت خرید، ما احساس می کنیم که طبقه متوسط کشور در حال تجزیه است که این بسیار مهم است.

بخش مولد انگیزه کافی برای سرمایه گذاری ندارد/سیر صعودی شکاف اجتماعی از سال ۹۲

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران امروز (یکشنبه 18 خرداد 99) در صحن علنی مجلس طی گزارشی با اشاره به آمار مراکز رسمی، اظهار داشت: بر اساس آمارهای مرکز آمار نرخ تشکیل سرمایه ثابت از سال ۹۰ به بعد تا به امروز همواره نزولی بوده است.

وی افزود: نرخ تشکیل سرمایه در ماشین‌آلات طی ۹ ماهه اول سال ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد منفی ۱۵ درصدی را ثبت کرده، در صورتی که نرخ سرمایه تشکیل سرمایه در ماشین‌آلات در سال ۹۷ با نرخ منفی ۷ درصد برابر بوده است؛ این مقایسه این معنا را به ما می دهد که بخش مولد انگیزه کافی برای سرمایه گذاری ندارد.

شافعی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ضریب جینی از سال ۹۲ روند صعودی داشته که نشان دهنده افزایش قابل توجه نابرابری و شکاف اجتماعی است.

* طبقه متوسط کشور در حال تجزیه است

رئیس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد:‌ علیر‌‌غم افزایش درآمد اسمی خانوارها، چنین به نظر می رسد که در این آمار که علی رغم بالا رفتن قدرت خرید، ما احساس می کنیم که طبقه متوسط کشور در حال تجزیه است که این بسیار مهم است.

وی افزود: این در وضعیتی است که نفت خام ما از 52 دلار در سال 2017 به 39 دلار در سال 2020 کاهش یافته و مسائل و مشکلات ناشی از کرونا بر کشور حکم فرما بوده و این واقعیت را با آمارهای گذشته باید پیوند داد.

شافعی با بیان اینکه وضعیت فعلی کسب و کار مسئله مهم برای فعالان اقتصادی است، تصریح کرد: مجلس در سال 91 یک اقدام اساسی و پایه ای و بنیادی برای اقتصاد کشور به وجود آورد و آن تصویب بهبود مستمر قانون فضای کسب و کار بود.

* آمار نامطلوب درباره فضای کسب و کار

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه بررسی‌های محیط کسب و کار آمار خوبی ندارد، خاطرنشان کرد:  رقم شاخص ملی محیط کسب و کار در زمستان ۹۵، ۵.۸۳ بوده است در پاییز ۹۷، ۶.۳ بوده است و هرچه این عدد بالاتر برود حاکی از بدتر شدن محیط کسب و کار است و در زمستان ۹۸ این عدد به ۶.۵ رسیده است.

وی ادامه داد: آنچه به عنوان مهمترین عوامل در این ارتباط از سوی فعالان اقتصادی کسب نظر شده ترکیب موانع کسب و کار از تابستان 97 تا زمستان 98 به این صورت بوده که اولین عامل و مهعمترین عامل بر کسب و کار فعالان اقتصادی اثر داشته غیر قابل پیشبینی بودن و تغییرات مستمر در قیمت مواد اولیه به ویژه در بخش تولید بوده است.

* معضل غیر قابل پیش بینی بودن در فضای کسب و کار

شافعی «بی ثباتی سیاست ها قوانین و مقرارات و رویه های اجرای» و «دشواری تامین مالی» را از دیگر موانع در کسب و کار عنوان و تصریح کرد: در یک سال پیش تامین مالی اولین مشکل بود و این تبدیل شده به غیر قابل پیش بینی بودن محیط کسب و کار و مواد اولیه.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: البته در مورد بهبود محیط کسب و کار پس از تاکیدی که مقام معظم رهبری از ابتدای تصویب این قانون داشتند تاکنون این عملی ترین اقدامی بوده که وزارت اقتصاد و دارایی انجام داده و آن هم در دو هفته قبل گشایش پنجره واحد در محیط کسب و کار در تهران و  4 استان بوده است و وزیر اقتصاد قول دادند تا آخر سال در تمام استان ها پنجره واحد را افتتاح کنند که این یکی از عوامل بسیار مهمی است که در شروع کسب و کار برای فعالان اقتصادی تسهیلات و جذابیت‌های لازم را فراهم خواهد کرد.

* تشکیل دادگاه‌های تجاری بر اساس توصیه رهبری

وی گفت: ما امیدواریم بر اساس توصیه رهبری به زودی تشکیل دادگاه های تجاری در کشور شاهد باشیم که می تواند بر محیط کسب و کار اثرگذار باشد.

شافعی تصریح کرد: اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف چند سالی است که یک دبیرخانه مشترک تشکیل دادند و یک هماهنگی کامل در ارتباط با بخش اصناف و خصوصی دارند و معمولا نظرات به مجلس با هماهنگی این سه اتاق است و معتقدند که بازوان مشورتی قوای سه گانه هستند. 

وی گفت: ما معتقدیم که اصلاح سیستم پاداش دهی به نفع تولید از طریق بالابردن هزینه فعالیت‌های غیر مولد و مسکوت ساختن راه های دستیبای به درآمدهای سهل الوصول و بی‌زحمت ناشی از فعالیت های سوداگرایانه و اجرای یک سیستم جامع مالیاتی بر تمام فعالیت های رقیب تولید به طور همزمان همسویی سیاست‌های پولی، مالی ارزی و تجاری در راستای جهش تولید، سبب فائق آمدن بر انبوه مشکلات موجود و زمینه سازی تولید خواهد شد.

* عدم هماهنگی سیاست های مالی و تجاری صدماتی بر تولید وارد کرده است

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: انچه از ابتدا تاکنون شاهد بودیم سیستم پاداش‌دهی در کل به کارهای غیر مولد بیشتر از کارهای مولد بوده است.عدم هماهنگی سیالست های ارزی پولی، مالی و تجاری صدمات بسیاری بر اقتصاد کشور وارد کرده و هماهنگی این‌ها می تواند نتیجه قابل توجهی برای اقتصاد کشور ایجاد  کند.

شافعی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات اساسی ما در بخش تولید عدم تدوین یک استراتژی توسعه صنعتی که از ضروریات اقتصاد کشور اسست، گفت:  اتاق‌های سه گانه آماده‌اند که اگر این ماموریت به اتاق داده شود استراتژی توسعه صنعتی کشسور را تدوین و ارائه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول