اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

جنس بودجه شرکت­‌های دولتی با بودجه عمومی تفاوت دارد/روش شفافیت مالیات پرداختی افراد در برخی کشورها

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه جنس بودجه شرکت­‌های دولتی با بودجه عمومی تفاوت دارد، گفت: بودجه شرکت­های دولتی شبیه صورت­‌حساب­‌هایی است که هر مغازه برای خودش دارد. لزوما اعداد مندرج در این صورت‌­حساب‌­ها مساوی سود مغازه نیست.

جنس بودجه شرکت­‌های دولتی با بودجه عمومی تفاوت دارد/روش شفافیت مالیات پرداختی افراد در برخی کشورها

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیدعباس پرهیزگاری کارشناس اقتصادی در برنامه «دیده بان» رادیو اقتصاد درباره اهمیت شفافیت هزینه­‌ها و درآمدهای دولت در بودجه عمومی کشور گفت: همه مردم انتظاراتی از بودجه کشور دارند. هر شهروندی به عنوان یک فرد ایرانی که در کشوری با ذخایر غنی زندگی­ می­‌کند، این سوال برایش مطرح است که سهم او از بودجه چقدر است و از این منابع چه خدماتی به او داده می­‌شود؟ این قبیل سوالات می­‌تواند در بحث شفافیت هزینه‌­ها و درآمدهای بودجه دسته‌­بندی کرد.

پرهیزگاری در مورد منابع تامین درآمد بودجه خاطر نشان کرد: در این خصوص سه محور وجود دارد: یک محور بحث مالیاتی است که تمام افراد و فعالین اقتصادی که در طول سال درآمدهای مختلفی دارند، پرداخت می‌­کنند. در این رابطه اینکه درآمدهای مالیاتی چگونه وصول می­شوند و چه موضوعاتی مشمول مالیات می­شوند، موضوعات مستقلی هستند که می­توان درباره بهینه و عادلانه بودن آن­ها جداگانه صحبت کرد. شفافیت مبحث مالیات می­‌تواند به مردم کمک کنند تا آگاه شوند چه بخشی از هزینه و خدماتی که دولت ارائه می­کند از مسیر مالیات تامین می­شود. برای مثال در بودجه سال گذشته 165 هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی وصول شد.

این کارشناس اقتصادی افزود: محور بعدی واگذاری دارایی­های مالی از قبلی استقراض و فروش اوراق است. محور سوم هم واگذاری دارایی سرمایه‌­های است که بخش عمده آن فروش و صادرات نفت و مشتقات نفتی و همچنین فروش اموال دولت است. مجموع این سه محور «منابع و مصارف عمومی» را در بودجه تشکیل می­دهند که مبلغ آن حدود 500-400 هزار میلیارد تومان است. همچنین بخش دیگری در بودجه وجود دارد که از آن با عنوان «درآمد و مصارف اختصاصی» یاد می­شود و میزان حدود 70 هزار میلیارد تومان است. این حوزه برای مثال شامل بیمارستان­های دولتی است که در عین کسب درآمد از طریق ارائه خدمات، باید حقوق کادر پزشکی خود را از راه درآمد حاصله بپردازند. براین اساس حاصل جمع ارقام منابع و مصارف عمومی با مصارف اختصاصی، کل بودجه عمومی کشور است.

*جنس بودجه شرکت­های دولتی با بودجه عمومی تفاوت دارد

وی تصریح کرد: در کنار این موضوع باید به بودجه شرکت­های دولتی نیز اشاره کرد که از لحاظ ارقام، بودجه این شرکت­ها دو سوم بودجه کل کشور است اما جنس این ارقام با بودجه مصارف عمومی تفاوت­هایی دارد؛ لذا کارشناسی و صحیح نیست که این دو عدد را با هم جمع بزنیم. زیرا این تصور اشتباه حاصل خواهد شد که بودجه شرکت های دولتی، دو سوم کل بودجه عمومی کشور است.

پرهیزگاری برای توضیح بهتر این موضوع افزود: بودجه شرکت­های دولتی شبیه صورت­‌حساب­‌هایی است که هر مغازه برای خودش دارد. لزوما اعداد مندرج در این صورت‌­حساب‌­ها مساوی سود مغازه نیست. برای مثال بودجه شرکت ملی نفت که تقریبا نیمی از بودجه شرکت‌­های دولتی را به خود اختصاص داده، کل نفت استخراج شده به قیمت غیریارانه‌­ای را منعکس می­کند. لذا جنس بودجه شرکت­‌های دولتی با بودجه عمومی تفاوت دارد.

این کارشناس اقتصادی در مورد سهم هریک از محورهای سه‌­گانه تامین درآمد بودجه سال جاری اظهار داشت: در بودجه سال 99، از محل فروش دارایی­های سرمایه­ای یعنی صادرات نفت و فروش اموال دولتی حدود 110 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است. شفاف بودن ارقام بودجه به این موضوع کمک می­کند که هر شهروند متوجه شود که چقدر درآمد نفت حاصل شده است و و از این مبلغ سرانه هر فرد به چه میزان است تا در نهایت انتظارات جامعه با آن تنظیم شود.

وی ادامه داد: در بودجه سال جاری درآمد دولت از راه فروش نفت 40 تا 50 هزار میلیارد تومان لحاظ شده که اگر این رقم را به 80 میلیون نفر تقسیم کنیم، سهم هر فرد ایرانی ماهانه 40 تا 50 هزار تومان می­شود. با اطلاع از این مساله، این سوال پاسخ داده می­شود که سهم منابع طبیعی کشور در بودجه و خدماتی که دولت ارائه می­دهد چقدر است.

پرهیزکاری خاطر نشان کرد: همین محاسبه را می­توان در بحث مالیات انجام داد. همان طور که اشاره کردم این موضوع انتظارات را نسبت به بودجه و خدمات دولتی روشن می‌کند. همچنین به ما کمک می‌کند تا وقتی در آینده بخواهیم هزینه‌های دولت و بودجه­‌ریزی برای خدمات را بررسی کنیم، ببینیم آیا دولت توانسته است برای مثال سرانه 40 هزار تومانی هر شهروند از صادرات نفت را به نحو بهینه خرج کند؟

وی افزود: در از طریق شفافیت درآمدهای مالیاتی نیز می­توان به این نکته پی برد که سهم فعالین اقتصادی کشور در تامین هزینه‌­های عمومی چقدر است. در حال حاضر ممکن است به علت غیر عادلانه بودن نحوه مالیات­‌ستانی و پایه‌­های مالیاتی بر برخی افراد فشار زیادی وارد باشد و برخی دیگر که درآمدهای زیادی دارند و بعضا هم برای آن چندان زحمت نکشیده‌­اند، سهم اندکی را بپردازند. اما بودجه می تواند نشان دهد مثلا مالیات بر ثروت یا مالیات اقشار خاص چه سهمی از تامین هزینه‌­های کشور را پوشش می­‌دهد.

*ابتکار پاکستان برای شفافیت مالیات پرداختی توسط افراد مختلف

این کارشناس اقتصادی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر برخی کشورها بدون آنکه شخص‌­محور باشد، مالیات پرداخت شده را شفاف می‌­کنند. یعنی با کدهای رمزگذاری شده معلوم می­‌شود هر فرد چقدر مالیات داده است. پاکستان از جمله این کشورها است. در این کشور بدون ذکر نام فرد، و صرفا با درج عنوان شغلی‌­اش، مشخص می­‌شود چه میزان مالیات پرداخت کرده است، ضمن آنکه مالیات افراد حاکمیتی با ذکر نامشان مشخص می­‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول