اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

دلیل آتش سوزی در دامن خائیز مشخص شد/متخلفین دستگیر شدند

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از دستگیر شدن کسانی خبر داد که خائیز را آتش زدند.

دلیل آتش سوزی در دامن خائیز مشخص شد/متخلفین دستگیر شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج در سال‌های اخیر منابع طبیعی و مناطق حفاظت شده استان کهگیلویه و بویراحمد به دلایل مختلف در معرض نابوی قرار گرفته‌‌اند.

در 10 سال اخیر و همزمان با اولین روزهای گرم سال یعنی از اوایل خردادماه خبرهای ناگواری در استان کهگیلویه و بویراحمد در این حوزه شنیده می‌شود.

خبر آتش‌سوزی‌ها دیگر برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد عادی شده و برای آن‌ها جای تعجب نیست که هر نقطه‌ای از جنگل‌ها و مراتع استان در آتش بسوزد.

اما در کنار این اخبار اسف‌بار موضوعی که بیش از هر چیز موجب تاسف و تالم است به موضوع انسانی بودن دلیل آتش سوزی‌ها و البته در بسیاری از موارد به عمدی بودن آتش‌ سوزی‌ها برمی‌گردد.

چه بسیار اراضی و عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان که در سال‌های اخیر به دلیل سودجویی افراد برای تصرف زمین‌ها در آتش سوخته شد و بلوط‌های چندین صد ساله در آتش سودجویان ایستاده و زنده زنده در آتش سوختند.

در آخرین نمونه از آتش سوزی‌های اسف‌بار در اراضی حفاظت شده و منابع ملی به آتش سوزی منطقه خائیز باید اشاره کرد.

  مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: عاملان آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع منطقه حفاظت شده خائیز شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شدند.

سید اسدالله هاشمی  اظهار داشت: دو دامدار ساکن در حاشیه کوه خائیز به دلیل اختلاف ملکی اقدام به آتش زدن اراضی مورد اختلاف می‌کنند که به دلیل بی احتیاطی و شدت وزش باد، آتش به مراتع و جنگل‌‌های خائیز سرایت کرده . چندین روز در آتش سوختند.

وی با اشاره به اینکه این دو دامدار متخلف شناسایی و بعد از تشکیل پرونده به دستگاه قضایی معرفی شدند، عنوان کرد: هم اکنون دو دامدار متخلف به قید ضمانت از زندان آزد شده‌اند و بدون شک پرونده آنان با دقت توسط دستگاه قضایی بررسی می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه ۴۰ هکتار از جنگل‌ها، مراتع و گونه‌های گیاهی منطقه حفاظت شده خائیز در آتش سوخت، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد به حیات وحش بویژه گونه شاخص کل و بز خسارتی وارد نشده است.

وی تصریح کرد: جنگل‌ها و مراتع خائیز بعد از چندین روز آتش سوزی با تلاش نیروهای مردمی، تشکل‌های مردم نهاد، سپاه پاسداران و بسیج، هوانیروز ارتش، شرکت بهره برداری نفت و گاز، دستگاه‌های عضو ستاد بحران، جنگلبانان و محیط بانان مهار شد.

انتهای پیام/82009/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول