اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

کم آبی مردم منطقه مشکین دشت را کلافه کرد/راه حل مسؤولان خرید پمپ و مخزن آب است!

معضل کم آبی همواره در فصل گرما گریبانگیر مردم منطقه مشکین دشت می‌شود که پس از گذر چندین سال از مشکل تا کنون راه‌ل طولانی مدت اجرایی نشده است و مسؤولان پیشنهاد خرید و نصب مخزن و پمپ آب به شهروندان می‌کنند!

کم آبی مردم منطقه مشکین دشت را کلافه کرد/راه حل مسؤولان خرید پمپ و مخزن آب  است!

به گزارش خبرنگار فارس در فردیس، هر سال با شروع فصل گرما، افت فشار و قطعی آب در مناطق مختلف  مشکین دشت بیداد می‌کند. در اوج گرمای تابستان مردم برخی محلات این شهر، گاهی یک یا چند روز بی آب هستند و هرساله  پیگیری از مسؤولان، جز صرفه جویی در مصرف آب، فرسودگی شبکه‌ها و نصب مخزن پاسخی ‌ندارد.

نشست امروز شورای اسلامی شهر مشکین دشت با حضور جمعی از اهالی منطقه باغ کاشانی و مدیر و معاون آبفای مشکین دشت و محمد شهر برگزار شد تا شاید نمایندگان مردم بتوانند برای رفع این مشکل، راه حل مناسبی بیابند.

خانم خباز یکی از اهالی که در صحن شورا حاضر شده می‌گوید: خانه ام یک طبقه است؛ پمپ داریم ولی مخزن نصب نکردیم و هر روز معمولا از ۹ صبح تا ۳صبح روز بعدی، آب قطع است.

خانمی دیگر که در آپارتمانی ۸ واحدی زندگی می‌کند می‌گوید: با وجود پمپ و مخزن ذخیره، آب نداریم و هر روز مجبورم دوتا بچه‌هایم را به منزل خاله و عمه شان بفرستم.

نمایندگان مردم در پارلمان شهری مشکین دشت نیز بر  بحران بی آبی هر ساله اعتراض دارند و اتصال به شبکه آب‌های سطحی و استفاده از آب سد طالقان را به عنوان برنامه بلند مدت و همچنین راهکاری سریع و سهل الوصول برای رفع مشکل بی آبی شهر را  از مسؤول آبفای مشکین دشت  خواستار شدند.

ضرورت تفکیک امور آب مشکین دشت و محمد شود

محمدحسین محمدمیرزا، عضو شورای عالی استان‌های کشور و شورای اسلامی مشکین دشت  با اشاره به مساعدت مدیریت شهری در  اختصاص ملک به حفر چاه و مجموعه آبفا در مشکین دشت،  گفت: مردم از نمایندگان خود انتظار دارند تا مشکلات را پیگیری کرده و از سرمایه‌های شهر برای بهبود خدمات به شهروندان بهره گیری شود. در حالیکه سال‌هاست برای رفع مشکل بی آبی اقدام عاجلی انجام نشده است.

وی تصریح کرد: توسعه و بهسازی شبکه آب  و تفکیک امور آب مشکین دشت از محمدشهر ضروری است.

مدیر آبفای مشکین دشت و محمدشهر دسترسی به آب‌های سطحی استان را از برنامه‌های بلندمدت آبفای البرز دانست و افزود: این پروژه از طریق خط ۹۰۰ میلیمتری باید به فردیس و سپس مشکین دشت انتقال پیدا کند که هنوز این امر انجام نشده است و در حوزه تصمیم گیری وظایف اداره شهرستان نیست.

شاهین شاپوری در پاسخ به درخواست مدیریت آب و قطعی  برنامه ریزی شده در سطح شهر مشکین دشت گفت: مشکل قطعی آب در مشکین دشت با این روش قابل حل نیست و تا کنون برنامه قطعی آب در سطح شهر ندشته ایم و  تمامی موجودی آب را در شبکه قرار دادیم اما  مصرف آب با توجه به شرایط کرونایی ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته در زمان مشابه افزایش داشته و منحنی مصرف آب حتی از میزان توزیع نیز بیشتر است.

وی ساخت و ساز غیرمجاز، نصب انشعابات غیر مجاز ، افزایش جمعیت و عدم نصب مخزن را از جمله مهمترین مشکلات کمبود آب در مشکین دشت برشمرد و بیان کرد: مهمترین و ساده ترین راه حل مشکل کم آبی مشکین دشت نصب مخزن ذخیره آب در منازل است که متاسفانه این امر در مشکین دشت فرهنگسازی نشده و اغلب مشترکین، پمپ را بدون مخزن و به صورت مستقیم بر روی انشعابات نصب می‌کنند که این امر یک  معضل فرهنگی است و باید فرهنگسازی شود.

مدیر آبفای مشکین دشت همچنین یادآور شد: در قانون برای انشعابات غیرمجاز جرم انگاری نشده و  حتی قطعی‌های چندباره این مشکل راحل نمی‌کند. قدمت ۵۰ ساله و فرسودگی  شبکه آب مشکین دشت، رشد جمعیت و کمبود اعتبارات نیز توسعه و اصلاح شبکه را با مشکل مواجه می‌کند.

توزیع آب عادلانه انجام می‌شود

وی در خصوص ادعای اعضای شورا مبنی بر ارسال  آب مشکین دشت به محمد شهر، افزود: طبق قانون توزیع عادلانه آب جزو  بیت المال است و مربوط به منطقه خاصی نبوده و عمومیت دارد؛ با این حال آب مشکین دشت به محمدشهر داده نمی‌شود.

شاپوری گفت: رینگ کردن و اتصال شبکه از مناطق پرآب شهرستان فردیس به مشکین دشت، می‌تواند اندکی از مشکلات کم آبی منطقه را رفع کند.

گفتنی است  علیرغم تلاش اعضای شورا در این نشست مشکل کم آبی درمشکین دشت همچنان پابرجاست.

منبع آب شهرستان فردیس از ۶۲ حلقه چاه زیرزمینی تعیین می‌شود و با وجود دو سد بزرگ در استان البرز مردم شهرهای فردیس و مشکین دشت از آن محرومند.

خط انتقال لوله ۹۰۰ میلیمتری که از سال ۹۳ قرار است فردیس را به شبکه آب‌های سطحی متصل کند؛ علیرغم خرید لوله‌های آن، به دلیل داشتن معارض در شهرک طالقانی اجرا نشده و  قرار است تغییر مسیر داده و اجرا شود.

همچنین شایان ذکر است، ابوالفضل اینانلو، فرماندار فردیس در گفت‌وگوی اخیر خود با خبرنگار فارس در این خصوص گفت: پروژه خط انتقال لوله ۹۰۰ میلیمتری با تامین اعتبار لازم از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان،  به اجرا می‌رسد.

اما همچنان هر ساله مردم شهرستان فردیس به ویژه مشکین دشت با مشکلات کم آبی مواجهند و این امر آنطور که شایسته است؛ پیگیری نمی شود.

انتهای پیام/ج/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول