اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

شخم و تصرف، دام غیر مجاز و آتش‌سوزی 3 عامل تخریب منابع طبیعی است

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: شخم و تصرف، دام غیر مجاز و آتش‌سوزی به ترتیب سه عامل اصلی در تخریب منابع طبیعی در سال گذشته بوده است.

شخم و تصرف، دام غیر مجاز و آتش‌سوزی  3 عامل تخریب منابع طبیعی است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، رضا مهدیون بعد از ظهر امروز در جلسه مدیریت بحران استان با اشاره به اینکه مساحت کل جنگل‌های طبیعی استان 70 هزار هکتار است، اظهار کرد: مساحت مراتع استان یک میلیون و ۲۳۵ هزار هکتار اعلام است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان افزود: همه ساله از اواسط خرداد تا اواخر مهر‌ماه احتمال آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها افزایش می‌یابد و این امر توجه به موضوع پیشگیری از حریق را بیش از پیش نمایان می‌کند.

وی ادامه داد: امسال نیز به دلیل بارش‌های خوب بهاری و به تبع آن افزایش پوشش گیاهی بالا و افزایش دما طی روزهای گذشته، این امکان متصور است که شاهد وقوع آتش سوزی در مراتع باشیم.

مهدیون گفت: مناطق بحرانی به مـناطقی گـفته می‌شـود که از نظر مـوقعیت و شـرایط طبیعی، پوشـش گیاهـی و جنگلی، در راستای توسعه راه‌ها، وجود اراضی کشاورزی و مباحث گردشگری بیشتر در معرض آتش‌سوزی قرار می‌گیرد.   

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در ادامه با بیان اینکه شخم و تصرف، دام غیر مجاز و آتش‌سوزی به ترتیب سه عامل اصلی در تخریب منابع طبیعی در سال گذشته بوده است، ادامه داد: در سال گذشته حدود 414 مورد وصول گزارشات مردمی از طریق سامانه 1504 ثبت شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 49 فقره توقیف چوب آلات جنگلی و پیشگیری از قاچاق چوب صورت گرفته است، افزود: آمار اخراج دام غیر مجاز توسط یگان حفاظت در همین بازه زمانی 168 مورد بوده و قلع و قمع و رفع تصرف در اراضی ملی هم 112 مورد بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۷ افزایش داشته است.

مهدیون گفت: از اعتبارات صندوق توسعه ملی به منظور تامین نیروهای گشت و حفاظت استفاده شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان پیگیری تامین تجهیزات انفرادی اطفای حریق ( لباس،کفش، دستکش، قمقه، بیل و آتش کوب) از سازمان و از اعتبارات یگان، اقدامات اولیه برای انعقاد قرارداد نیروهای دیده بان در راستای اطفای حریق، تهیه لیست نیروهای کشیک و گشت پیشگیری و اطفای حریق در اداره کل و شهرستان‌ها، پاسخگویی 24 ساعته به سامانه امداد و جنگل و مرتع کد خدماتی عمومی 1504 برای اخذ گزارشات مردمی را از اقدامات نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در راستای پیشگیری و کنترل آتش سوزی برشمرد.

وی خاطر نشان کرد: پیگیری تشکیل کلاس‌های آموزشی و ترویجی با جوامع بهره‌بردار محلی در سطح روستاهای مناطق حساس و بحرانی، مکاتبه با جهاد کشاورزی مبنی بر توجیه کشاورزان نسبت به عدم آتش سوزی بقایای کشاورزی، مکاتبه با محیط زیست مبنی بر تغییر فصل شکار و یا اتخاذ تمهیدات لازم در این خصوص، مکاتبه با راهداری به منظور پاکسازی حاشیه و حریم جاده‌ها، مکاتبه با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری استان برای اخذ اعتبار لازم در مورد اطفای حریق، تشکیل شورای حفاظت ویژه اطفای حریق و برگزاری دو جلسه با 30 مصوبه، برنامه‌ریزی تهیه و پخش بروشور در راستای حفاظت از منابع طبیعی و ملی استان، برنامه‌ریزی تهیه و پخش کلیپ‌های آموزشی برای پیشگیری از حریق با استفاده از ظرفیت صدا و سیما، مطبوعات و ...، برنامه‌ریزی برگزاری مانور اطفای حریق استانی و جذب همیاران طبیعت را هم از دیگر اقدامات پیشگیرانه در سال گذشته اعلام کرد.

انتهای پیام/۷۳۰۰۹/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول