اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

صندوق املاک و مستغلات بهترین مدل ورود مسکن به بورس/فروش طرح توسعه بازارپذیر به جای فروش زمین

یک کارشناس مسائل مالی گفت: یکی از راه حل‌های موفق ورود مسکن به بورس، استفاده از صندوق املاک و مستغلات (صام) است. در حقیقت دارایی این صندوق سرمایه‌گذاری مستغلات و املاک است که امکان مدیریت یکپارچه را بر روی دارایی‌های خود را به وجود می‌آورد.

صندوق املاک و مستغلات بهترین مدل ورود مسکن به بورس/فروش طرح توسعه بازارپذیر به جای فروش زمین

مجید شاکری اقتصاددان و کارشناس مسائل مالی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضمن بیان این نکته که عرضه مسکن به عنوان یک کالای غیر همگن در بورس، کار ساده‌ای به حساب نمی‌آید، عنوان کرد: دیدگاهی در بدنۀ دولت وجود دارد که معتقد به همگن کردن زمین‌های بزرگ دولتی به وسیلۀ خرد کردن زمین و فروش آن در بورس است که دیدگاه صحیحی به حساب نمی‌آید.

این کارشناس حوزه مالی در توضیح ایرادات دیدگاه خرد کردن زمین‌های بزرگ دولتی، گفت: استفاده از شیوۀ مذکور منجر به فروش دارایی‌های دولت شده و تعهد توسعه‌ای دولت بر زمین فروخته شده را لغو می‌کند. از طرفی خرد کردن زمین‌های بزرگ دولتی منجر به از بین رفتن سهم مقیاس این زمین‌ها شده و ارزش مکان‌های مختلف یک زمین ثابت را از دست می‌دهیم. همچنین سرمایه خرد توانایی مشارکت در بازار به وجود آمده را ندارد و این امر منجر به از دست رفتن بخش عمده‌ای از تقاضا می‌شود.

*صندوق املاک و مستغلات (صام)، بهترین مدل حضور مسکن در بورس

شاکری در تبیین راهکارهای موفق ورود مسکن در بورس، اظهار داشت: یکی از راه حل‌های موفق در این حوزه، استفاده از صندوق املاک و مستغلات (صام) است. در حقیقت دارایی این صندوق سرمایه‌گذاری مستغلات و املاک است که امکان مدیریت یکپارچه را بر روی دارایی‌های خود را به وجود می‌آورد.

وی در بیان برتری‌های مدل استفاده از صندوق املاک و مستغلات، عنوان کرد: در این روش با حفظ مدیریت یکپارچه دارایی، امکان فروش آن به سرمایه‌دار خرد وجود خواهد داشت. همچنین تعریف طرح توسعه بر روی دارایی از بین نمی‌رود و این دارایی از سوی دولت به فروش نرفته و در حقیقت بخشی از برنامه توسعه بازارپذیر دولت به فروش می‌رسد.

*استفاده از صندوق املاک و مستغلات منجر به سامان یافتن بازار مسکن کوچک و متوسط می‌شود

این کارشناس مسائل مالی، با اشاره به تفاوت‌های صندوق املاک و مستغلات با صندوق زمین و ساختمان، بیان کرد: صندوق زمین و ساختمان محلی برای تامین مالی پروژه‌های ساختمان تلقی می‌شود درحالی که صندوق املاک و مستغلات به مدیریت املاک پرداخته و در سمت بخش تقاضا بازار فعالیت می‌کند.

شاکری در بیان تاثیرات صندوق املاک و مستغلات بر بازار مسکن، گفت: استفاده از ابزار صندوق املاک و مستغلات منجر به تحریک بخشی از سازندگان به منظور افزایش عرضه در حوزه املاک کوچک و متوسط می‌شود که نقدپذیری دارایی خود را در بازار مسکن لوکس از دست داده‌اند. این امر منجر به سامان بازار مسکن کوچک و متوسط و افزایش عرضه در این بخش است.

وی در پایان ضمن بیان این نکته که استفاده از صندوق املاک و مستغلات به منظور حضور مسکن در بورس نیاز به ایجاد زیرساخت جدید ندارد، گفت: در شرایطی که دنیا، تجربه موفقی در این حوزه در قالب صندوق املاک و مستغلات داشته و این تجربه به ادبیات اجاره‌داری در ایران نزدیک است، استفاده از شیوه‌هایی که نتیجه مشخص ندارند، غیر معقول به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول