اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

مصرف شیر در مهار عفونت کرونا ویروس موثر است

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: لاکتوفرین موجود در شیر در پاسخ ایمنی میزبان در برابر حمله شدید سندرم تنفسی حاد کرونا ویروس با افزایش فعالیت لنفوسیت‌ها نقش دارد.

مصرف شیر در مهار عفونت کرونا ویروس موثر است

لاله مظفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه در خصوص نقش مصرف شیر در مقابله با بیماری کرونا، اظهار داشت: تحقیقات جدید نشان می‌دهد لاکتوفرین موجود در شیر در پاسخ ایمنی میزبان در برابر حمله شدید سندرم تنفسی حاد کرونا ویروس با افزایش فعالیت لنفوسیت‌ها نقش دارد.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: این پروتئین در اکثر ترشحات از جمله شیر، اشک، بزاق و همین‌طور به میزان زیاد در گرانول‌های اختصاصی نوتروفیل‌ها یافت می‌شود.

وی افزود: لاکتوفرین شیر شتر 6-2 میلی‌گرم بر میلی‌لیتر، شیر انسان 5-1 میلی‌گرم بر میلی‌لیتر و شیر گاو  یک درصد تا  چهار درصد میلی‌گرم بر میلی‌لیتر است.

مظفری ادامه داد: خواص بیولوژیکی آن شامل تنظیم جذب آهن در روده، محرک رشد سلول‌های حیوانی، خواص ضد‌التهابی، تعدیل‌کننده فعالیت سیستم ایمنی بدن و فعالیت ضد باکتریایی، ویروسی و توموری است.

وی تصریح کرد: لاکتوفرین به عنوان جزئی از سیستم ایمنی ذاتی معرفی شده و در عین حال در واکنش‌های ایمنی اختصاصی نیز به طور غیرمستقیم دخالت می‌کند.

این کارشناس یادآور شد: به علت موقعیت استراتژیک لاکتوفرین در سطح مخاطی یکی از اولین سیستم‌های دفاعی است که از ورود عوامل تهاجمی میکروبی از راه مخاط جلوگیری می‌کند.

وی اظهار داشت: لاکتوفرین بر روی رشد و تکثیر عوامل عفونی مختلف مانند باکتری‌های گرم منفی، گرم مثبت، تک یاخته، ویروس انگل و قارچ‌ها تأثیر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: لاکتوفرین با جذب آهن آزاد محیط را عاری از این عنصر می‌کند و در نتیجه باکتری‌ها و پاتوژن‌هایی که برای زندگی رشد و تکثیر خود به آهن نیاز دارند از آن محروم می‌مانند و قادر به ادامه زندگی نمی‌شوند و بدین ترتیب لاکتوفرین به طور غیرمستقیم عفونت را مهار می‌کند.

مظفری خاطرنشان کرد: با توجه به معضل جهانی بیماری کرونا، تأثیر مثبت لاکتوفرین بر کنترل فعالیت عوامل ویروسی مشابه با کرونا گزارش شده است و امروزه استفاده از لاکتوفرین در دنیا روبه افزایش بوده و امکان به کارگیری آن در مقیاس تجاری وجود دارد.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول