به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری، برخی کاربران فارس با ثبت سوژه در سامانه «فارس من» نوشتهاند: «چرا تناسبی بین دروس دانشگاه و بازار کار وجود ندارد؟»
این کاربران نوشتهاند که «یکی از دغدغههای اصلی هر دانشجو خصوصاً رشته کامپیوتر بحث کار و آینده کاریش است. مطالب و واحدهای درسی رشته کامپیوتر فاصله زیادی با بازار کار دارد، دانشجو باید از دانشگاه تخصص بگیرد نه اینکه صرفاً یکسری دیتا و اطلاعات به دانستههایش اضافه کند. دروس این رشته مدتهاست قدیمی شده است و در دنیایی که با سرعت پیش میرود یادگیری این دروس دردی را دوا نمیکند و دانشجو خودش باید در مؤسسات و مراکز آموزشی اقدام به یادگیری مطالبی کند که بازار کار وجود دارد.
این یعنی علمی را در دانشگاه یاد میگیرید که برای بازار کار دانشجو خروجی ندارد. از مسؤولین خواهشمندیم این شکاف بین دروس و بازار کار را در اولویت کارشان قرار دهند.»
* برنامه درسی دانشگاهها پشت درهای بسته نوشته نشود
در پیگیریها، ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنیوحرفهای در این باره به خبرنگار فارس، گفت: ارتباط مداومی بین دانشگاه، بازار کار، صنعت و بخشهای بیرونی وجود دارد که نباید از بین برود. تحولاتی مانند فناوری، تکنولوژی و صنعت در برخی دانشگاهها صورت میگیرد که باید به صورت مداوم با یکدیگر حرکت کنند؛ همچنین نباید برنامههای درسی در اتاقهای در بسته دانشگاهها توسط افراد دانشآموخته نوشته شود که متاسفانه گاهی اوقات شاهد چنین کاری در دانشگاهها هستیم.
رئیس دانشگاه فنیوحرفهای در ادامه گفت: دانشگاه باید روی بخشهای کارورزی، پروژه و دروس عملی به صورت دقیق نظارت داشته باشد. ماهیت اکثر دروس دانشگاهی نظری و در چارچوب کلاسهای دانشگاه است و اگر فایلی ایجاد کنیم تا دانشجو و استاد همراه با هم در صنعت حضور پیدا کنند تا ارتباط مداوم پیدا شود و به شناخت مسائل بپردازند قطعاً این مسالهشناسی به بهترین نحو ممکن پیش خواهد رفت.
* نظارت دقیق دانشگاهها روی بخشهای کارورزی، پروژه و دروس عملی
وی افزود: متاسفانه عدهای متخصص بدون اینکه ارتباطی با بازار کار، صنعت و تحولات فناوری و بیرون از دانشگاهها داشته باشند به صورت تک بعدی رفتار میکنند و فاصله زیادی بین صنایع و دانشگاهها بوجود میآورند؛ بنابراین باید بین دانشگاهها، بازار کار علیالخصوص بخشهای خصوصی و افرادی که فناوریهای پیشرو را در اختیار دارند و کارهای پژوهشی و تحقیقاتی انجام میدهند ارتباط مداوم برقرار باشد و برنامههای درسی به صورت درستی نوشته شود.
صالحی عمران افزود: در کشورهای صنعتی دانشجو و استاد در دانشگاهها، مرزهای دانش و داخل سیستم آموزشی با یک برنامهریزی مدون به سمت صنعت میروند و از نزدیک با فناوریهای جدید آشنا میشوند و این چرخه دائمی باعث میشود از این طریق بلافاصله رفع ایرادات و مشکلات حوزه صنعت نمایان میشود و برنامههای درسی باید مبتنی بر نیازهای بازار کار تدوین شود.
انتهای پیام/