اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

اولویت‌های میانه«توسعه راه ها و تامین آب شرب»/ از عدم آبگیری سد شهریار تا بی آبی شهر کاغذکنان

منتخب مردم میانه در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه راه های ارتباطی شهری و روستایی و موضوع تامین آب شرب سالم و بهره برداری کامل از سدهای احداث شده مهمترین مطالبات و نیاز مردم این شهرستان هستند.

اولویت‌های میانه«توسعه راه ها و تامین آب شرب»/ از عدم آبگیری سد شهریار تا بی آبی شهر کاغذکنان

مهدی اسماعیلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: میانه بزرگ‌ترین شهرستان آذربایجان‌شرقی با بیش از ۴۰۰ روستا و دارای بیشترین مسیر روستایی استان است اما با این وجود در موضوع مسیر ارتباطی اقدامات چندانی در این شهرستان صورت نگرفته است.

وی توسعه راه ارتباطی شهری و روستایی را یکی از اولویت‌های مهم شهرستان میانه عنوان کرد و افزود: بیشترین تلفات جاده‌ای شهرستان در مسیر میانه به سرچم و قره‌چمن وجود دارد و بر همین اساس به دنبال پیگیری موضوع ساماندهی و توسعه مسیرهای ارتباطی میانه در مجلس یازدهم هستیم.

نماینده مردم میانه از وضعیت آب شرب این شهرستان به عنوان یکی دیگر از مشکلات مردم منطقه نام برد و گفت: شاخص املاح محلول در آب میانه ۸۰۰ است که عددی بسیار بالا برای استفاده به عنوان آب شرب است.

وی خاطرنشان کرد: اتمام تنها ۳۰ کیلومتر لوله‌گذاری باقی مانده برای انتقال آب سد گرمی چای به میانه که ۱۵ سال پیش احداث شده و نیازمند اختصاص اعتبار است، می‌تواند مشکل آب شرب مردم میانه را حل کند، مردمی که بدلیل وضعیت نامناسب آب مصرفی اکنون دچار انواع بیماری‌های کلیوی شده‌اند و این مهم را از طریق مسئولان استانی و ملی پیگیری خواهیم کرد.

اسماعیلی به موضوع اتمام و بهره‌برداری کامل از سدهای آیدوغموش و شهریار نیز اشاره کرد و گفت: بیش از یک و نیم دهه از افتتاح سد آیدوغموش می‌گذرد که در ابتدا ۱۵ هزار هکتار نیز به عنوان پایاب این سد در نظر گرفته شده بود اما بدلیل عدم همکاری مسئولان و به بهانه های مختلف این عدد به 7 هزار و ۶۰۰ هکتار تقلیل یافته و از این میزان نیز تنها دو هزار و ۲۰۰ هکتار از آب سد برخوردار شده اند.

عدم آبگیری سد شهریار

 وی عدم آبگیری سد شهریار را نیز مشکلی جدی در بخش کاغذکنان میانه برشمرد و افزود: بدلیل کم کاری های چند ساله مسئولان و عدم تملک اراضی واقع در خزانه سد، مردم منطقه از مزایای احداث این سد برخوردار نشده اند و منطقه کاغذکنان که همانند دشت مغان از لحاظ کشاورزی مستعد است، امروز در خشکسالی و بی آبی می سوزد و جمعیت ۳۲ هزار نفری آن به 8 هزار نفر کاهش یافته است.

منتخب مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تکمیل و بهره برداری کامل سدهای این شهرستان اظهار داشت: تنها یکی از نتایج مخرب این مشکلات و کمبودها، مهاجرت ۵۴ هزار نفر از مردم میانه بین سال های ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۵ بوده و این در حالی است که تمام این موارد با اندکی توجه و تخصیص اعتباراتی ناچیز قابل حل هستند و امیدواریم با پیگیری این موضوعات از طریق مجلس و در سطح استانی و کشوری قدمی برای کاهش مشکلات مردم میانه برداشته شود.

انتهای پیام/۶۰۰۰۲/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول