اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

نهادهای سیاست‌گذار در حوزه ارتقای سواد رسانه‌ای کودکان ورود کنند

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره گفت: در ارتقای آموزش سواد رسانه ای تنها خانواده دخیل نیست بلکه باید برخی از نهادهای سیاست گذار و بالادستی در این زمینه ورود کنند.

نهادهای سیاست‌گذار در حوزه ارتقای سواد رسانه‌ای کودکان ورود کنند

یوسف خجیر رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره، در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، با اشاره به حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، اظهار داشت: استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی و رسانه های جدید در هر دو مقطع پیش از کرونا و پس از کرونا افزایش یافته و دلیل این امر همزیستی خانواده ها و والدین با این رسانه هاست. یعنی کودکان هم به نوعی با رسانه های جدید هم زیستی پیدا می کنند، ‌بدون آنکه القائات اولیه داشته باشند.

وی افزود:‌ متأسفانه خانواده های ما به معنای واقعی سواد رسانه را یاد نگرفته اند و نمی توانند به درستی از این رسانه استفاده کنند. یعنی آنها نمی دانند که رژیم مصرف رسانه ای شان باید به چه نحوی باشد.

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره تصریح کرد: امروز کودکان و نوجوانان ما به واسطه آنکه نظام آموزشی مان به سمت فضای مجازی سوق یافته است، ناچار هستند که بیشتر در این رسانه های جدید قرار بگیرند، یعنی کودکان و نوجوانان ما در گفتمان جدیدی از رسانه های جدید قرار گرفته اند.

وی بیان کرد:سوق یافتن نظامی آموزشی به فضای مجازی سبب شده است تا کودکان و نوجوانان به نسبت قبل بیشتر از فضای مجازی و رسانه های جدی استفاده کنند، بدون آنکه از  الزامات سواد رسانه ای بهره مند باشند.

خجیر اظهار داشت: متأسفانه ما بدون برنامه ریزی کودکان و نوجوانان را به سمت رسانه های جدید هول داده ایم و همین امر سبب شده است که آنها با فضایی آشنا شوند که هیچ اطلاعاتی در مورد آن ندارند و حتی نسبت به محتوای این فضا برای آنها زمینه سازی نکرده ایم و به ایجاد بسترسازی مناسبی برای آنها نپرداخته ایم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که اپلیکیشن شاد را به کودکان و نوجوانان معرفی کردیم، آنها به سمت یادگیری نصب و استفاده از آن پرداختند، همین امر سبب شد که کنجکاوی آنها به سمت دیگر اپلیکیشن ها بیشتر شود.

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره تصریح کرد: متأسفانه از آنجا که خانواده های مان هسته گریز شده اند و به جای برقراری ارتباطات میان فردی با کودکان شان از فضای مجازی و رسانه های جدید استفاده می کنند، کودکان و نوجوانان مان را هم به همین روش هسته گریزی عادت می دهیم. درواقع هسته گریزی یعنی با توجه به شرایط جوامع مدرن، خانواده ها کم تحملی شده اند و به جای آنکه کودک را به سمت آسودگی سوق دهیم تا سکوت کمتری کنند و ما راحت تر باشیم، آنها را با تکنولوژی های جدید همچون لب تاپ، تبلت و گوشی سرگرم شان می کنیم.

در حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی می تواند ‌در سطح رسانه ها، نهادهای مدنی فعال، دانشگاه ها و مدارس وارد عمل شد و البته در کنار این سطوح خانواده هم نقش مهمی در ارتقای سواد رسانه ای دارند.

 

وی ادامه داد:‌ سرگرم کردن کودکان با تکنولوژی های جدید سبب می شود که در آینده ای نه چندان دور همین وابستگی به رسانه های جدید در کودک بدون الزامات اولیه و داشتن سواد رسانه ای آسیب های بسیاری آنها را تهدید کند.

خجیر اظهار داشت:‌ در دو اپلیکیشن آموزشی همچون شاد و نابو، می توانستیم آموزش های بسیاری را در راستای ارتقای سواد رسانه ای کودکان و نوجوانان داشته باشیم تا آنها روش های استفاده از رسانه را یاد بگیرند و بدانند که از این نوع رسانه ها می توانند استفاده مفیدی داشته باشند.

وی با اشاره به ارتقای سواد رسانه ای کودکان تصریح کرد: امروزه دسته بندی سواد رسانه ای مرسوم بوده و سواد رسانه ای کودک، مبحث بسیار تخصصی است؛ چراکه جهان به سمت تکنولوژی می رود و نمی توانیم آن را نادیده بگیریم. ما باید کودک را از ابتدای کودکی با ارتباطات و فرهنگ جدید رسانه آشنا کنیم و این آموزش ها باید از دوران مدرسه آغاز شود.

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره تصریح کرد: در ارتقای آموزش سواد رسانه ای تنها خانواده دخیل نیست بلکه باید برخی از نهادهای سیاست گذار و بالادستی در این زمینه ورود کنند. امروز تأکید سواد رسانه ای بر جوانان و خانواده است درحالی که باید تأکید بیشترمان بر کودکان باشند؛ چراکه در دوران کودکی می توان بیشتری تأثیرگذاری را داشت.

هسته گریزی یعنی با توجه به شرایط جوامع مدرن، خانواده ها کم تحملی شده اند و به جای آنکه کودک را به سمت آسودگی سوق دهیم تا سکوت کمتری کنند و ما راحت تر باشیم، آنها را با تکنولوژی های جدید همچون لب تاپ، تبلت و گوشی سرگرم شان می کنیم.

وی خاطرنشان کرد:‌رسانه هایی همچون خبرگزاری فارس و صداوسیما می توانند با همراهی نهادی مدنی وارد حوزه ارتقای سواد رسانه ای کودکان شوند. امروز ما شاهد دوره های آموزشی ویژ معلمان، جوانان و خانواده ها در فرهنگسراها هستیم، در حالی که می توانیم این آموزش ها را به سمت کودکان سوق دهیم، زیرا کودکان در دوران رشد هستند.

خجیر در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی می تواند ‌در سطح رسانه ها، نهادهای مدنی فعال، دانشگاه ها و مدارس وارد عمل شد و البته در کنار این سطوح خانواده هم نقش مهمی در ارتقای سواد رسانه ای دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول