اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نماینده عراقی: گفت‌و‌گوهای راهبری با آمریکا به زودی آغاز می‌شود

یک نماینده عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت که بغداد و واشنگتن بر سر آغاز گفت‌وگوهای راهبردی از میانه ماه ژوئن به توافق رسیده‌اند.

نماینده عراقی: گفت‌و‌گوهای راهبری با آمریکا به زودی آغاز می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کاطع الرکابی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق امروز (جمعه) از آغاز گفت‌وگوهای راهبردی با دولت آمریکا از میانه ماه آتی میلادی خبر داد.

او به خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت که در توافق با طرف آمریکایی نیمه ماه آتی میلادی زمان آغاز گفت‌وگوها در نظر گرفته شده است، اما در شرایطی که هنوز پست وزیر خارجه مشخص نیست، دولت هیچ برنامه‌ای در خصوص این گفت‌وگوها ارائه نداده است.

این نماینده وابسته به ائتلاف «دولت قانون» در ادامه از الکاظمی خواست تا هرچه سریعتر کابینه خود را جهت آمادگی برای انجام این گفت‌وگوها تکمیل کند.

به گفته وی گفت‌و‌گوهای عراق و آمریکا طبق خواسته واشنگتن در زمان دولت سابق صورت خواهد گرفت. او به توافق استراتژیک میان دو کشور بعنوان مبنای این گفت‌وگو‌ها اشاره کرد.

الرکابی افزود: «گفت‌و‌گوهای عراق و آمریکا از سال ۲۰۰۸ آغاز شد و دو توافق از آن به دست آمد: توافق اولیه به همکاری‌های استراتژیک و دومی به خروج نیروهای آمریکایی از عراق منجر شد.» وی تأکید کرد که توافقاتی نیز میان وزارتخانه‌های دو کشور وجود دارد و گفت‌وگوهای پیش رو به تکمیل تعهدات دو جانبه نیز خواهد پرداخت.

«مصطفی الکاظمی» پیش از این در گفت‌و‌گوی تلفنی با «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در خصوص آمادگی برای آغاز گفت‌و‌گوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن بحث و رایزنی کرده بود.

«عبدالحسین الهنین» مشاور الکاظمی نیز گفته است که دولت عراق نامه‌ای از جانب دولت آمریکا مبنی بر آغاز گفت‌و‌گوهای راهبردی در ماه ژوئن دریافت کرده است. به گفته وی دولت عراق هیأتی مشتکل از سرپرست وزارت خارجه و نمایندگانی از ارتش، سازمان‌های امنیتی، اطلاعاتی و دیگر طرف‌های مربوطه برای این منظور در نظر گرفته است.

در همین ارتباط، «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا، اواخر فروردین ماه گذشته، ضمن اعلام آمادگی کشورش برای دور جدیدی از گفت‌و‌گو‌ی استراتژیک با عراق، گفته بود: «دولت رئیس‌جمهور ترامپ، فراهم کردن مقدمات برای برگزاری دور جدیدی از گفت‌و‌گوی استراتژیک با عراق را ادامه می‌دهد؛ مرحله‌ای که وزیر مایک پامپئو آن را ابتدای این هفته مطرح کرده بود و زمان آن را در نیمه ماه ژوئن آینده تعیین کرده بود».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول