اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

انجام طرح مدیریتی برای 295 منطقه حفاظت شده/تاسیس مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی

معاون محیط ‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفت: طرح مدیریتی براساس شرح خدمات جدید 295 منطقه حفاظت شده ایران تا پایان امسال اجرا خواهد شد.

انجام طرح مدیریتی برای 295 منطقه حفاظت شده/تاسیس مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، کیومرث کلانتری ظهر امروز در جمع کارکنان محیط زیست و خبرنگاران استان کردستان در سنندج، اظهار کرد: شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی «راه‌حل‌ها در طبیعت نهفته است» است این شعار بیانگر اهمیت فراوان تنوع زیستی است.

 به گفته  معاون محیط ‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط ‌زیست، تعرض‌ها، افزایش آلودگی و پسماندها موجب می‌شود بیشتر تیشه به ریشه خود بزنیم.

شناسایی 1300 گونه جانواری

وی خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست متولی تنوع زیستی است و در حال حاضر براساس آمار بیش از 8 هزار گونه گیاهی و یک هزار و 300 گونه جانوری شناخته شده در کشور وجود دارد.

به گفته وی، ایران علاوه بر تنوع زیستی از تنوع اقلیمی مطلوبی برخوردار است، اما از نظر جنگل و آب فقیر است.

 ایران علاوه بر تنوع زیستی از تنوع اقلیمی مطلوبی برخوردار است

 

 معاون محیط ‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط ‌زیست با بیان اینکه ایران کشور آسیب پذیر و شکننده‌ای در بحث محیط زیست است، گفت: حفاظت از محیط زیست با بهره‌برداری درست و اصولی از منابع و سرمایه‌گذاری و توسعه در این زمینه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

به گفته این مقام مسئول، طرح مدیریتی براساس شرح خدمات جدید 295 منطقه حفاظت شده ایران تا پایان امسال اجرا خواهد شد.

مناطق حفاظت شده در ایران 11.2 درصد و میانگین جهانی است

وی با بیان اینکه متوسط مناطق حفاظت شده در ایران 11.2 درصد و میانگین جهانی در این زمینه 14 درصد است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 18.5  میلیون هکتار از عرصه‌های کشور جزو مناطق حفاظت شده است.

در حال حاضر 18.5  میلیون هکتار از عرصه‌های کشور جزو مناطق حفاظت شده است

 

 معاون محیط ‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط ‌زیست  اظهار کرد: این سطح حفاظت شده شامل 295 منطقه در کشور است که 150 منطقه از این تعداد طرح مدیریتی دارند.

وی با تاکید براینکه طرح مدیریتی با شرح خدمات جدید تدوین شده که تا قبل از پایان خرداد ماه امسال به تمام استان‌ها ابلاغ می‌شود، افزود: اگر هر سال برای۱۰ منطقه طرح مدیریتی تدوین شود بیش از ۲۰ سال زمان نیاز داریم تا همه مناطق دارای این طرح شوند با اقدامات و تلاش های صورت گرفته تا پایان امسال تمام مناطق حفاظت شده کشور دارای طرح مدیریتی براساس شرح خدمات جدید می‌شوند.

به گفته وی، استان‌هایی که سطح مناطق حفاظت شده آنها از متوسط کشور کمتر است باید به دنبال ارتقای مناطق شکار ممنوع خود باشند.

مناطق حفاظت شده کردستان ۱.۳ درصد از متوسط کشوری پایین تر است

وی با اشاره به اینکه سطح مناطق حفاظت شده کردستان ۱.۳ درصد از متوسط کشوری پایین تر است، گفت: اولویت کردستان باید رسیدن به میانگین کشوری باشد چراکه اولویت کشور هم رسیدن به میانگین جهانی در این رابطه است.

معاون محیط ‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط ‌زیست از مردم کردستان به عنوان مردمی دوستدار محیط زیست نام برد و افزود: این بهترین و بزرگترین پشتوانه برای حفاظت از محیط زیست به شمار می‌رود.

ظرفیت های لازم برای استفاده از  بالگرد در حریق های احتمالی در محیط زیست ایجاد می شود

 

وی از ایجاد ظرفیت های لازم برای استفاده از ظرفیت بالگرد در حریق های احتمالی در محیط زیست خبر داد و گفت:  امیدواریم شاهد حریق های غیرقابل کنترل در مناطق حفاظت شده و محیط زیست کشور نباشیم.

تاسیس مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی

وی از تلف شدن 40 هزار قطعه پرنده در سال گذشته خبر داد و گفت:  مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی در آینده نزدیک در کشور تاسیس خواهد شد.

 معاون محیط ‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط ‌زیست  تصریح کرد: 100 میلیارد تومان برای صیانت از زاگرس اختصاص داده شده است.

کشف 100 مورد تخلفات در حوزه شکار

فریبا رضائی مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان  هم در این جلسه از کشف 100 مورد تخلفات در حوزه شکار و صید و 14 مورد کشف سلاح غیرمجاز طی سال گذشته در استان خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته 557 مورد پروانه شکار و صید پرنده و ماهی در استان صادر شده است.

 سال گذشته 557 مورد پروانه شکار و صید پرنده و ماهی در استان صادر شده است

 

به گفته وی، 15 مورد رفع تصرف مناطق تحت مدیریت محیط زیست و 18  هزار نفر ساعت آموزش برای جوامع محلی، دهیاران و قضات در سطح استان انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان بیماری هاری به دلیل سوء مدیریت در جایگاه دفع را از بیماری‌های غالب در حیات وحش استان است بیان کرد و گفت: روزانه یک‌هزار و 500  تن زباله در 10 سایت شهری کردستان دفن می‌شود.

انتهای پیام/2330/71/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول