به گزارش خبرگزاری فارس، هفتاد و پنجمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی تئاتر با سردبیری سیدمصطفی مختاباد زیر نظر دفتر پژوهش و انتشارات نمایش ادارهکل هنرهای نمایشی منتشر شد.
در این شماره مقالههای زیربه چاپ رسیدند که عبارتند از: معناباختگی رویای امریکایی در دو نمایشنامه آلیس کوچولو و مرگ بسی اسمیت از آثار ادوارد آلبی با تکیه بر نظریه جورج هربرت مید/ نویسندگان: مینا جهانگیری/ فاضل اسدی امجد/ علیرضا امید بخش
هستی و نیستی و نمود آن در آثار ژان پل سارتر/ نویسندگان: حمید کاکاسلطانی، حسین اردلانی، محمد عارف، مطالعه روند نمایشنامهنویسی برای کودکان در دوران معاصر براساس نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا/ نویسنده: ندا غفاری، ریل تایم فیلم: همزمانی و این همانی تصاویر در صحنه تئاتر/ نویسنده: لیلی گلهداران
تأثیر محدودیتهای اجتماعی ـ نظارتی بر خلاقیتهای اجرایی در تئاتر ایران/ نویسنده: مهدی تاجالدین، تغییر و تحول متنی نسخ دو مجلس تعزیه میرعزا در دو دهه 80 و 90 شمسی/ نویسندگان: سید مهدی حسینی، سید مصطفی مختاباد.
شماره 75 فصلنامه تئاتر، ویژه زمستان 1397 و با بهای ده هزار تومان برای علاقهمندان حوزه تئاتر منتشر و توزیع شده است.
*پس از بازگشایی سالنهای تئاتر/ «حادثهای در شهر عروسکها» دوباره روی صحنه میرود
نمایش عروسکی «حادثهای در شهر عروسکها» به کارگردانی عادل بزدوده، که اولین بار حدود ۵۰ سال پیش در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری به اجرا در آمد، برای سومین بار روی صحنه میرود.
«حادثهای در شهر عروسکها» بهعنوان اولین تئاتر عروسکی مدرن برای کودکان در سالهای ۵۰-۵۱ به کارگردانی واتک اجرا شد. این نمایش از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۶ در مراکز کانون سراسر کشور و همچنین بر روی تریلی تئاتر سیار کانون برای مناطقی که کانون کتابخانه نداشت، بهصورت رایگان اجرا شد.
عادل بزدوده درباره این نمایش گفت: این سومین بار است که این نمایش را با همان تکنیک عروسک دستکشی بازتولید میکنم پیش از این، دو بار در دهه ۷۰ با مرحوم کامبیز صمیمیمفخم و گروهی از هنرمندان در مرکز تولید تئاتر کانون اجرا شد.
این کارگردان افزود: هدف از احیای این نمایش، نشان دادن اهمیت تاریخی آن و معرفی قدرت و توانمندی نمایش عروسکی به علاقهمندان این حوزه نمایشی است. همچنین دومین دلیل برای اجرای مجدد آن حیاتی است که این نمایش دارد.
وی با اشاره به اینکه یک گروه بلغارستانی این نمایش را ۳۰ سال در کشورهای مختلف اجرا کرد، افزود: این نمایش پر از حوادث دوست داشتنی، پندهای خوب و موقعیتهای پرکشش برای کودکان است. شرکت لحظهبهلحظه و مداخله بهجای تماشاگران در طول نمایش از دلایل موفقیت این نمایش در بین مخاطبانش است و مطمئنم کودکان امروز هم از آن لذت میبرند.
بزدوه با تاکید بر اینکه اجرای این نمایش فرقی با گذشته نکرده است، افزود: حتی از دکور و عروسکهای قدیمی این نمایش هم دوباره استفاده شده است. دو عروسک و تعداد محدودی از آکساسوار صحنه را از ورژن سال ۵۱ و برخی عروسکها و دکور را از نسخه دهه ۷۰ در اجرای تازه استفاده میکنم.
این عروسکساز در پایان سخنانش گفت: گروه بالای ۸۵ درصد آماده و دکور هم تا حدودی آماده است و قرار بود ۲۰ فروردین اجرای خود را آغاز کنیم که متأسفانه با شیوع ناگهانی بیماری کرونا کار متوقف شد که امیدوارم هر چه زودتر دوباره به رونق سالنهای تئاتر کودکان برگردیم. هر چند این نمایش را با تغییراتی در نحوه اجرا میتوانیم برای اجرای آنلاین هم به دست مخاطب برسانیم اما با توجه به شکل مداخلهگر و مشارکتپذیری آن در هنگام اجرا، بهتر است بر روی صحنه و در مقابل تماشاگر حقیقی اجرا شود.
این نمایش قرار است پس از بازگشایی سالنهای تئاتر در مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون در پارک لاله بهروی صحنه برود.
انتهای پیام/