اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

15 دقیقه تماس کمتر از 2 متر، زنگ خطری برای ابتلا به کرونا/ ماسک «بشور و بپوش» استاندارد نیست

رئیس بیمارستان گلستان کرمانشاه گفت: پنج دقیقه تماس کمتر از 2 متر با فرد مشکوک به کرونا، به عنوان یک عامل خطرناک در تشخیص این بیماری تلقی می‌شود که شانس آلودگی را بالا می‌برد.

15 دقیقه تماس کمتر از 2 متر، زنگ خطری برای ابتلا به کرونا/ ماسک «بشور و بپوش» استاندارد نیست

سیاوش وزیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه در خصوص رفتارهای ویروس کرونا در فصل گرما، اظهار داشت: به شکل اساسی با بهبود وضعیت آب و هوایی و گرم شدن هوا، بیماری‌های تنفسی ویروسی کمتر می‌شود، اما در کرونا چنین امنیت خاطری وجود ندارد و انتقال آن در 47 درجه سانتی‌گراد هم رخ می‌دهد از این رو روی گرم شدن هوا برای قطع زنجیره انتقال نباید حساب باز کرد.

وی ادامه داد: طی روز گذشته (آمار پنجم خردادماه)، 579 آزمایش تشخیص کوید 19 در استان انجام شده که 167 مورد بیمار قطعی کرونا بوده که 152 مورد بیمار بستری و 12 مورد نیز مربوط به بیماران سرپایی بوده است.

رئیس بیمارستان گلستان کرمانشاه (مختص بیماران کرونایی) تصریح کرد: این نشان می‌دهد این بیماری به شکل فعال در جامعه در حال چرخش است و به صورت خوشه‌های در خانه و خانواده است و اطرافیان نزدیک را به علت عدم رعایت موارد بهداشتی مبتلا می‌کند.

وی با تاکید بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، اضافه کرد: با فرد مبتلا یا مشکوک به کرونا اگر 15 دقیقه تماس کمتر از 2 متر داشته باشیم به عنوان یک عامل خطرناک در تشخیص این بیماری تلقی می‌شود که شانس آلودگی را بالا می‌برد.

وزیری همچنان بر رعایت فاصله 2 متری، شست و شو مدام دست‌ها و استفاده از ماسک برای کسانی که از بیمار کرونایی پرستاری می‌کند و همچنین توجه به تهویه اتاق تاکید داشت و افزود: از ابتدای اسفند تا روز گذشته 3 هزار و 688 نفر در این خصوص در استان بستری شده که تا کنون هیچ بیماری به این حد بستری نداشته است.

وی یکی از دغدغه‌های این روزها را با توجه به فصل گرما بحث تهویه هوا و خنک کردن منزل عنوان کرد و گفت: وقتی کولر گازی را روشن می‌کنید برای ارتقا کاری آن باید میزان تهویه را به حداقل برسانید یعنی فضا بسته باشد، حال اگر در محیط بسته فرد کرونایی باشد یک محیط خطرناک را ایجاد می‌کند چون که کولر‌ها فاقد فیلتر ضدویروس هستند و چرخش مجدد ویروس آلودگی را شدیدتر می‌کند.

این متخصص بیماری عفونی و تب‌دار ادامه داد: وقتی کولر را روشن می‌کنید به میزان کمی ورودی هوا وجود داشته باشد تا امکان تهویه با محیط بدون سقف و باز وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: تقریبا همه کشورهای درگیر پیگیر روند بازگشایی مشاغل و اماکن عمومی هستند، باید به زندگی با کرونا عادت کنیم و استفاده از ماسک، شست و شوی دست‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی تبدیل به رفتار مستمر شود.

وزیری در خصوص آخرین اخبار ساخت واکسن کوید 19، افزود: از ابتدای شروع همه‌گیری کرونا حدود 100 مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی دنیا مشغول ساخت واکسن هستند، اما همگی در مراحل ابتدای ساخت هستند و هیچکدام مجوز مصرف در انسان را پیدا نکرده‌اند احتمال اینکه دارای مجوز کارآزمایی تا شهریورماه شوند، وجود دارد.

وی در رابطه با آنچه باید درباره ماسک استاندارد بدانیم، گفت: بعضی افراد به صورت دستفروشی ماسک‌های عرضه می‌کنند که فاقد فیلتر است و استاندارد و تولید یک مرکز علمی نیست.

وزیری در پایان، خاطرنشان کرد: ماسک سه لایه جراحی و N95 قابل قبول است که قابل شست و شو هم نیستند بعضی از ماسک‌ها از پارچه‌های بی‌کیفیت تهیه می‌شوند که به اصطلاح می‌گویند قابل شست و شو است به طور کلی ماسک «بشور و بپوش» قابل اعتماد نیست این تنها یک خوشبینی ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول