اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

تب کرونا در بروجرد بالا گرفت/ بازگشت محدودیت‌ها ثمره عدم توجه مردم است

آمار ابتلا به بیماری کرونا در سایه بی‌‌توجهی شهروندان بروجردی به اصول و پروتکل‌های بهداشتی و خودمراقبتی روند فزونی به خود گرفته و به مرحله هشدار رسیده است.

تب کرونا در بروجرد بالا گرفت/ بازگشت محدودیت‌ها ثمره عدم توجه مردم است

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، با ورود مهمان منحوسی به نام کرونا از اوایل اسفند ماه ۹۸ به کشورمان و اعمال برخی محدودیت‌ها و رعایت قرنطینه خانگی از سوی بسیاری از مردم در مقاطعی بیماری به مرحله مدیریت رسیده و به دنبال آن خیلی‌ها منتظر مهار بیماری بودند.

اما این مهم در شهرستان بروجرد و با حذف یکباره محدودیت‌ها و شکستن قرنطینه خانگی از سوی بسیاری از مردم نه تنها عملا محقق نشد که در روزهای اخیر با بی‌مبالاتی شهروندان آمار ابتلا به بیماری روندی افزایشی به خود گرفته و به مرحله هشدار رسیده است.

متأسفانه برخی‌ها با عبور از فروردین ماه بی‌توجه به اصول و پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی به زندگی عادی خود بازگشتند، تا اینگونه زنگ خطر و هشدار افزایش ابتلا به صدا درآید.

 

کافی است سری به خیابان‌های شهر بزنی تا ببینی کمتر از ۲۰ درصد مردم خود را مقید به رعایت اصول خود مراقبتی می‌دانند و بقیه بی‌تفاوت به حساسیت موضوع روال زندگی خود در پیش از ظهور کرونا را از سر گرفته‌اند.

به همین منظور امروز جلسه ستاد مقابله با کرونا برگزار شد، تا شاید اعمال برخی محدودیت‌ها از آمار ابتلا به بیماری بکاهد، اگر چه بعید است محدودیت‌های چند روزه و  نصفه و نیمه تاثیر چندانی در مدیریت بیماری داشته باشد. 

*مردم کرونا را فراموش کرده و به زندگی عادی بازگشته‌اند

رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: متأسفانه پس از ۲۰ فروردین ماه رعایت پروتکل‌های بهداشتی به منظور جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر کرونا آن‌گونه که باید جدی گرفته نشد و برخی‌ها گمان کردند بیماری در مرحله کنترل و مهار است.

محمد کاکاوند با اشاره به آمار بالای ابتلای روزانه به ویروس کرونا در بروجرد بیان کرد: اکنون در صحنه مقابله با این بیماری سیستم بهداشتی و درمانی تنها است.

 

وی عنوان کرد: پیشتر با اعمال محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزان انتشار بیماری با روند درمانی و بهبود بیماران در یک سطح قرار داشت، اما به یکباره با رها کردن موضوع اینک بیماری از مراحل دیگر مانند پیشگیری و درمان پیشی گرفته است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد با محدود خواندن توان و ظرفیت نیروی انسانی و فضاهای درمانی تاکید کرد: با ورود مسافران خوزستانی به بروجرد نگرانی‌ها درباره افزایش همه‌گیری دو چندان شده است.

*قرنطینه؛ تنها راه مقابله و مهار کرونا

کاکاوند با تاکید بر اینکه کرونا درمان دارویی و واکسن نداشته و تنها راه مقابله با آن اعمال قرنطینه است، افزود: اعمال قرنطینه و لغو زودهنگام آن هیچگونه عایدی به دنبال نداشته و موجب مهار بیماری نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در صورتیکه شیوع بیماری بر روند درمانی بیماران پیشی گیرد، سیستم درمانی دیگر پاسخگوی حجم بیماران نیست.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد قرنطینه مطلق را تنها راه مهار کرونا برشمرد و ادامه داد: در شرایط فعلی و با فعالیت صنوف و شلوغی بیش از حد خیابان‌ها نمی‌توان انتظار داشت بیماری کنترل شود.

 

کاکاوند اظهار کرد: با تلاش کادر درمانی میزان مرگ و میر ابتلا به کرونا پایین آمده و به حدود ۴ درصد رسیده است، اما با افزایش شیوع و همه‌گیری بیماری دیگر ظرفیت مراکز درمانی جوابگو نخواهد بود.

وی عنوان کرد: ظرفیت تست‌گیری از افراد مشکوک به کرونا به ۵ تا ۶ برابر افزایش یافته و روزانه نمونه‌گیری از حدود ۱۷۰ نفر انجام می‌شود.
*ابتلای ۹۶۹ بروجردی به بیماری کرونا

فرماندار بروجرد با تاکید بر اینکه از ابتدای اسفند ماه ۹۸ تاکنون ۸۴ هزار و ۳۸۴ نفر در این شهرستان ویزیت شده‌اند، گفت: از این تعداد تا روز گذشته آمار موارد مثبت ابتلا به بیماری ۹۶۹ نفر است.

عبدالرحیم رحیمی اظهار کرد: از ابتدای شروع بیماری تا روز گذشته ۳ هزار و ۹۸۰ نمونه آزمایشگاه‌ها ارسال شده که از این تعداد ۲ هزار و ۴۳۱ تست منفی و بقیه مثبت بوده‌اند.

 

وی با اشاره به اینکه تا دیروز ۵۸۰ نمونه در انتظار پاسخ هستند، خاطر نشان کرد: به این ترتیب از مجموع تست‌های انجام شده قریب به ۲۵ درصد مثبت و مابقی منفی بوده‌اند.

فرماندار بروجرد تاکید کرد: از زمان شیوع کرونا تاکنون ۹۰ نفر در بروجرد جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۳۵ نفر به بیماری کرونا مبتلا بوده و ۵۵ نفر دیگر کرونایی نبوده‌اند.

رحیمی بیان کرد: از ابتدای شیوع این ویروس ۴۷۴ بیمار پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شده‌اند.
وی تصریح کرد: روز گذشته ۲۳۵ نفر با علائم مشکوک به کرونا به مراکز درمانی مراجعه کرد‌ه‌اند و یک نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده است.

*بازگشت دوباره برخی محدودیت‌ها

فرماندار بروجرد با اشاره به بازگشت برخی از محدودیت‌ها تا پایان هفته جاری گفت: علاوه بر ممنوعیت فعالیت مراکز تفریحی، اقامتی و سوئیت‌های اجاره‌ای، پارک‌ها تعطیل و دستفروشان جمع‌آوری می‌شوند.

رحیمی عنوان کرد: با توقف فعالیت ناوگان اتوبوسرانی درون شهری، برگزاری مراسم ختم و عروسی ممنوع بوده و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در واحدهای تجاری و اصناف ضروری است، به‌طوریکه بی‌توجهی به این اصول موجب پلمب صنوف می‌شود.

وی ادامه داد: در صورتیکه اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رعایت نشود، این واحدها پلمب می‌شوند.

فرماندار بروجرد با انتقاد از عملکرد روسای اتحادیه‌ها و اصناف گفت: در صنوفی که بیش از ۵ تخلف دیده شود، منجر به تغییر رئیس اتحادیه می‌شود.

رحیمی عنوان کرد: همچنین از امروز و با کنترل مبادی ورودی، از ورود خودروهای دارای پلاک خوزستان به شهرستان بروجرد جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به تعطیلی میدان دام افزود: همچنین مدیران ادارات باید تدابیری اتخاذ کنند که عدم حضور برخی نیروها در ادارات منجر به ازدحام مراجعه‌کنندگان نشود.

فرماندار بروجرد تاکید کرد: همچنین نماز عید سعید فطر در روز عید در این شهرستان برگزار نخواهد شد.

رحیمی مهمترین مشکل در شهرستان بروجرد را بی‌توجهی بسیاری از شهروندان به رعایت اصول بهداشتی دانست و از رسانه‌ها خواست فعالیت‌های خود را در حوزه فرهنگسازی و به منظور ارائه هشدارهای لازم به مردم بیشتر کنند.

انتهای پیام/۸۵۰۱۲/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول