اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

ساماندهی عرضه و تقاضای چوب در تویسرکان/ صحت و سقم قطع درختان در تویسرکان مشخص شود

فرماندار تویسرکان از ساماندهی خریداران و فروشندگان چوب در این شهرستان خبر داد و گفت: مراکز خرید و فروش چوب باید محصور، مسقف و مجهز به دوربین مداربسته و امکانات ایمنی باشند در غیر این صورت اجازه فعالیت ندارند.

ساماندهی عرضه و تقاضای چوب در تویسرکان/ صحت و سقم قطع درختان در تویسرکان مشخص شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، سید رسول حسینی ظهر امروز در جلسه‌ قاچاق چوب با اشاره به اینکه وضعیت امروز چوب به مشکلی همه‌گیر تبدیل شده و تنها مختص تویسرکان نیست اظهار کرد: این امر در تویسرکان به واسطه اینکه شاکله اصلی شهرستان بر مبنای درختان گردوست، با حساسیت بیشتری همراه است.

 وی با بیان اینکه ورود و خروج چوب در سطح شهرستان کم نیست و نمونه آن ورودی مسیر تویسرکان به کنگاور است که به محلی برای بارگیری یا تخلیه تبدیل شده است تاکید کرد: ما باید برای ساماندهی خرید و فروش چوب تصمیمی جدی و قاطع و با برنامه داشته باشیم.

فرماندار تویسرکان با تاکید بر ممانعت از قاچاق کالا در سطح شهرستان، تصریح کرد: خریداران و فروشندگان چوب باید طبق مصوبه این جلسه در مکانی محصور و مسقف فعالیت کنند، در غیر این صورت اجازه کار ندارند.

وی بیان کرد: اتحادیه مربوطه باید در نحوه فعالیت فعالان عرصه چوب اعم از ورود و خروج، مسئله بارنامه، ایمنی و... فعالان حوزه نظارت داشته باشد که متاسفانه در شهرستان تعطیل است.

حسینی با تاکید بر اینکه مراکز عرضه و تقاضای چوب باید به دوربین مداربسته و امکانات ایمنی در شهرستان مجهز باشند گفت: یکی از مراکز خرید و فروش چوب در شهر تویسرکان در کنار جایگاه سوخت قرار دارد که اگر اصول ایمنی در این مرکز رعایت نشود موجب خسارت جبران‌ناپذیری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اگر اتحادیه مربوطه فعال بود، به سهولت صحت و سقم قاچاق چوب مشخص و به‌موقع جلوی آن گرفته می‌شد، از برگزاری جلسه‌ای به همین منظور روز در همین هفته خبر داد و افزود: ظواهر امر نشان از قطع درختان در تویسرکان دارد، این موضوع همه‌جانبه بررسی می‌شود و در این باره با مسئولیت بنده تصمیم قاطع گرفته خواهد شد.

فرماندار تویسرکان خواستار اخذ تایید صلاحیت افراد فعال در بخش چوب شد و از عدم پیگیری مصوبات انتقاد کرد و تصریح کرد: مصوبات جلسات مربوط به چوب باید جدی‌تر از همیشه مورد پیگیری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه گزارش هفتگی گشت مشترک دستگاه‌های مرتبط در زمینه چوب به بنده ارائه شود افزود: در اذهان عمومی شهرستان موضوع قاچاق چوب شکل گرفته، اما حدود ۹۵ درصد از چوب خرید و فروش شده از درختان غیر مثمر در شهرستان است.

حسینی خواستار فعال شدن نمایندگی امور عشایر در شهرستان شد و گفت: متاسفانه برخی از عشایر سبب ایجاد مشکلاتی شده‌اند که در این خصوص با مسوولان امر جلسه‌ای را بعد از تعطیلات خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات مابین دستگاه‌های اجرایی مرتبط حل شود افزود: عملکرد مسوولان برای جلوگیری از خسارت وارده برخی عشایر در محدوده شهر باید به موقع باشد، چراکه مسئولیت‌پذیر بودن آن مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

لزوم نظارت بر ساخت‌و سازهای غیر مجاز که منجر به قطع درختان می‌شوند 

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان نیز اظهار کرد: طی جلسات برگزار شده حدود ۷۰ درصد چوب خارج شده از شهرستان از درختان غیر مثمر و سرشاخه‌های ناشی از قطع درختان برای سرشاخه‌کاری از سال گذشته تاکنون بوده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۵ درصد دیگر از چوب خارج شده ناشی از آفات و خشکی درختان است افزود: طبق گزارش نیروی انتظامی گزارش‌های سرقت چوب در شهرستان بسیار محدود بوده است.

مسعود اکبری با بیان اینکه هیچ کشاورز عاقلی درخت گردوی ۵۰ ساله خود را قطع نمی‌کند، گفت: اگر موردی هم باشد منبت‌کاران ما در اشترمل و جیجانکوه در محل خریداری می‌کنند.

وی بیان کرد: چهار مرکز خرید و فروش چوب در شهرستان فعالیت دارند که در خصوص فعالیت‌ قانونی آن‌ها مقرر شد اداره صمت امکان صدور پروانه را برای فعالیت قانونی این افراد فراهم کند، منتهی استدلال اداره صمت این بود که این مراکز چون محصور و مسقف نیستند، صدور مجوز ممکن نیست.

اکبری تصریح کرد: برای ساخت و ساز نیز شاهد قطع درختان هستیم که این موضوع نیز نیازمند نظارت بیشتر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

صیانت از باغ شهر تویسرکان ضرورت دارد

شهردار تویسرکان نیز از تشکیل پرونده سرقت قطع درخت مثمر انگشت شمار در شهرستان و برخورد قانونی با آن‌ها خبر داد و گفت: با توجه به اینکه قیمت چوب بالا رفته، قطع درختان هم زیاد شده است.

احسان پیری با تاکید بر اخذ تصمیم قاطع از سوی مسئولان برای مقابله با قطع درختان تاکید کرد: تویسرکان یک باغ‌شهر است و جایگزین کردن یک درخت بسیار مشکل خواهد بود باید این موضوع به دقت بررسی و مراقبت شود.

کشف ۲۲ فقره محموله چوب در تویسرکان

فرمانده انتظامی تویسرکان نیز با اشاره به کشف ۲۲ فقره قاچاق چوب از سال گذشته تاکنون به میزان حدود ۴۰۰ تن برای خارج از شهرستان اظهار کرد: ۱۲ پرونده از تعداد پرونده بالا منجر به تشکیل پرونده قضایی قاچاق چوب شده که دو پرونده درخصوص سرقت بوده است.

محمد معصومی با بیان اینکه در راستای اقدامات پیشگیرانه گشت مشترک پلیس، جهاد کشاورزی ، منابع طبیعی را تشکیل می‌دهیم تاکید کرد: اگر خریداران و فروشندگان چوب ساماندهی شوند دلالان به راحتی شناسایی می‌شوند.

انتهای پیام/89010
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول