اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

کارآفرینی با عطر گل محمدی/ شهروند مه ولاتی با ایجاد اولین واحد گلابگیری، گل کاشت

شهروند مه‌ولاتی که به دور از هیاهوی شهر در گوشه حیاط منزل خود مشغول به گلاب‌گیری سنتی است، ثابت کرده می‌توان در کنار خانواده آستین همت را بالا زد، با گل محمدی کارآفرینی کرد و روزهای سخت را در کنار خانواده شیرین کرد.

کارآفرینی با عطر گل محمدی/ شهروند مه ولاتی با ایجاد اولین واحد گلابگیری، گل کاشت

خبرگزاری فارس، مه‌ولات - در این روزهای بهاری که بیشتر اخبار به کرونا و بهار همدلی هموطنان عزیزمان ختم می‌شوند برداشت گل محمدی و به دنبال آن گلاب‌گیری به شکل سنتی و صنعتی در شهرستان‌هایی همچون مه‌ولات انجام می‌شود.

از سوی دیگر «علیرضا پشت‌چمن» شهروند مه‌ولاتی که به دور از هیاهوی شهر در گوشه حیاط منزل خود مشغول به گلاب‌گیری سنتی است، ثابت کرده می‌توان در کنار خانواده آستین همت را بالا زد، با گل محمدی کارآفرینی کرد و روزهای سخت را در کنار خانواده شیرین کرد.

حال و هوای برداشت گل محمدی در ماه مبارک رمضان

حوالی ساعت 10 صبح است، ابتدای مسیر لازم است به مغازه  شهروند مه‌ولاتی که گلاب‌گیری را به صورت سنتی انجام می‌دهد بروم، گلاب‌گیری فقط در مدت کوتاهی انجام می‌شود، بنابراین، علیرضا پشت‌چمن برای رونق اقتصادی زندگی خود و خانواده‌اش مغازه داروگیاهی دارد.

وارد مغازه که می‌شوم، او با مشتری در حال گفت‌وگو است، صبر می‌کنم تا کارش تمام شود، مغازه این شهروند مه ولاتی دارای قفسه هایی است که شیشه‌های مختلف گیاهان دارویی در هر طبقه قرار گرفته است، بعد از سلام و احوال پرسی برای برداشت و خرید گل محمدی راهی شادمهر مه‌ولات می‌شویم، حدود ۵۰ کلیومتر از فیض‌آباد که مرکز شهرستان است تا مقصدمان که یکی از روستاهای شادمهر مه‌ولات بوده در راه بودیم. هوا گرم است، با دهان روزه کمی سختی این مسیر پر از گودال روستایی ما و خودروی‌مان را اذیت می‌کند، بلاخره بعد از حدود نیم ساعت به محل مزرعه گل محمدی رسیدیم.

کارگران مشغول کار هستند

کارگران مشغول برداشت گل محمدی هستند، کودکان هم در کنار بزرگ‌ترها در حال جمع‌آوری گل هستند، صدای پرندگان دلنشین است و خستگی این مسیر طولانی را از ما گرفته، طوری که دلم می‌خواهد تا افطار در این مزرعه دلنشین باشم، آفتاب سوزان است، چند تصویر از کارگران می‌گیرم، پشت چمن در حال جمع کردن گل محمدی از مزرعه می‌شود، او در حالی که این کار را انجام می‌دهد می‌گوید: حدود ۱۰ سال است که مشغول به گلاب‌گیری هستم.

به وقت گلابگیری سنتی

خرید گل محمدی که به پایان می‌رسد، مسیر بازگشت به مه ولات را پی می‌گیریم، قرار است به منزل پشت چمن برویم تا مراحل گلاب‌گیری سنتی را انجام دهد.

در مسیر وقتی می‌گویم، به نظر می‌رسد گلاب‌گیری آن هم به صورت سنتی کار سختی باشد، او از مراحل گلاب‌گیری سنتی سخن می‌گوید: گل‌ها را بعد از جمع آوری داخل دیگ مخصوص ریخته و در ادامه آب را به آن اضافه می‌کنیم، سپس باید درب دیگ را ببندیم، مرحله بعدی بستن نیچه به دیگ گلابگیری سنتی و وصل کردن آن به پارچی است که بخار گل‌های محمدی وارد آن می‌شود.

این شهروند مه ولاتی با حوصله مراحل را برای من توضیح می‌دهد، به گفته او وقتی که نیچه‌ها را به سر دیگ وصل شد، حدود ۸ ساعت طول می‌کشد تا بخار از طریق نیچه به داخل پارچ وارد شود و توسط آبی که در دور پارچ مسی است بخار گل محمدی تبدیل به گلاب سنتی شود.

اولین بار که گلاب سنتی گرفتم

به منزل این شهروند مه ولاتی که می‌رسیم، با ورود به حیاط دیگ مسی و بزرگ در انتهای حیاط خودنمایی می‌کند، با پشت چمن به سمت این دیگ می‌روم، نزدیک که می‌شوم با تعارف میزبان در فاصله‌ای از دیگ می‌نشینم و در حالی که او سر دیگ را باز می‌کند تا گل های محمدی را داخل آن بریزد، می‌خواهم خاطره‌ای از این کار تعریف کند، ناگهان در همان حال می‌ایستد، می‌گوید: اولین بار که گلاب سنتی گرفتم طبق نذری که داشتم آن را به کاروانی که عازم کربلا بود تحویل دادم و این گلاب برای شست‌وشوی صحن حضرت زهرا (س) استفاده شد و زمان برگشت کاروان از طرف خادمان بسته متبرکی و لوح دریافت کردم که این بهترین خاطره من است.

همه چیز از یک سفر شروع شد

پشت چمن در خصوص دلیل ورودش به عرصه گلاب‌گیری سنتی می‌گوید: چند سال قبل، سفری به نیاسر کاشان داشتم و وقتی روند گلابگیری سنتی را دیدم شیفته این کار شدم و تصمیم گرفتم به عنوان اولین نفر در مه‌ولات این کار را انجام دهم و خوشحال هستم که این کار را در کنار کانون گرم خانواده شروع کرده‌ام.

این شهروند مه ولاتی از مشارکت خانواده‌اش در انجام این کار سخن می‌گوید و اضافه می‌کند: نیم هکتار مزرعه گل محمدی دارم که حدود یک تن گل محمدی برداشت می‌کنم و این گل‌های محمدی را تبدیل به حدود 2 هزار لیتر گلاب کرده و از فروش آن در طول سال به طور میانگین ماهانه یک میلیون و 500 هزار تا 2 میلیون تومان درآمد دارم.

که عشق آسان نمود اول

پشت چمن به این نکته اشاره می‌کند که به جوانانی که به این کار اشتیاق دارند پیشنهاد می‌کنم وارد این کار شیرین و لذت‌بخش شوند، می‌گوید: تصمیم دارم در آینده‌ای نزدیک یک کارگاه بزرگ گلاب‌گیری در حاشیه جاده درست کنم تا هم برای چند جوان شهرمان اشتغال ایجاد شود و هم گردشگران و مسافرانی که از مه‌ولات عبور می‌کنند از روند گلاب‌گیری سنتی بازدید کنند و لحظاتی شیرینی برایشان رقم بزنم.

پس از پایان کار گلاب‌گیری در مسیر به آمارهایی که امسال مدیر جهاد کشاورزی مه ولات اعلام کردند نگاه می‌کنم، براساس آمارهای اعلام شده، برداشت گل محمدی از ۱۲ هکتار در مه‌ولات آغاز شده و حتی پیش‌بینی شده ۴۸ تن گل محمدی تولید شود، مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان به این نکته هم اشاره داشته که یک واحد گلاب‌گیری  صنعتی و همچنین دو واحد بسته‌بندی گیاهان دارویی در مه ولات  راه اندازی شده که آماده ارائه خدمت به تولیدکنندگان انواع گیاهان دارویی هستند تا تولیدکنندگان دغدغه فروش محصول را نداشته باشند و محصول خود را با قیمت مناسب روانه بازار مصرف کنند.

==================

گزارش: مهدی محدثی

==================

انتهای پیام/ 70031/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول