اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

کلر ژوبرت: اگر مردم دنیا منصف بودند، تنفر بیشتری نسبت به اسرائیل داشتند

نویسنده‌ای که از مسیحیت به اسلام گرویده است، گفت: اگر مردم منصف دنیا می‌توانستند سرنوشت «فلسطین» را برای سرزمین خودشان تصور و تجسم کنند، تنفر بیشتری را نسبت به اسرائیل تجربه می‌کردند. ادبیات می‌تواند در ایجاد چنین درکی نقش مهمی ایفا کند.

کلر ژوبرت: اگر مردم دنیا منصف بودند، تنفر بیشتری نسبت به اسرائیل داشتند

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، «کلر ژوبرت» در سال ۱۹۶۱ میلادی در پاریس متولد و در یک خانواده مسیحی بزرگ شد، اما در ۱۹ سالگی مسلمان شد و سپس با یک دانشجوی ایرانی ازدواج کرد.

«کلر ژوبرت» لیسانس علوم تربیتی و فوق لیسانس ادبیات کودکان است و در حال حاضر در ایران زندگی می‌کند. وی مهارت ویژه‌ای در توصیف حقایق زندگی به زبان کودکان دارد و در کتاب‌هایش، دنیا را به خوبی ترسیم کرده و اتفاقات تلخ و شیرین زندگی را به زبان ساده و روان برای کودکان بیان می‌کند.

ژوبرت از معدود نویسندگانی است که آثارش را تصویرگری می‌کند. وی تاکنون کتاب‌های بسیاری به زبان‌های فارسی و فرانسوی برای کودکان و نوجوانان نوشته است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب‌های «دعای موش کوچولو»، «امین‌ترین دوست»، «در جست‌وجوی خدا»، «قصه مارمولک سبز کوچولو»، «وای! نه»، «خداحافظ راکون پیر»، «گربه کوچه ما» و «کلوچه‌های خدا» نوشته کِلِر ژوبرت و اثری با ترجمه او به نام «زرد و صورتی» را منتشر کرده است.

با این بانوی نویسنده درباره موضوع مقاومت و فلسطین گفت‌وگو کردیم.

* پرداختن به بعضی مفاهیم در داستان کودک واقعا دشوار است

«کلر ژوبرت» در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره مفهوم «مقاومت» و «ظلم ستیزی» و جایگاه آن در ادبیات کودک و نوجوان اظهار داشت: این دو مفهوم مقاومت و ظلم ستیزی قطعا جایگاه مهمی در ادبیات کودک دارند. اطلاع ندارم که چه تعدادی کتاب در ایران و خارج از ایران با این دو موضوع برای بچه‌ها نوشته شده‌ است، ولی خیلی مهم است که کودکان از سنین پایین با آنها مأنوس شوند و یاد بگیرند از حق خودشان و دیگران دفاع کنند و در مقابل انواع ظلمی که شاهدش هستند، بایستند.

این نویسنده اظهار داشت: پرداختن به بعضی مفاهیم در داستان کودک واقعا دشوار است، اما برای این دو مفهوم موقعیت‌های داستانی فراوانی قابل تصورند که بتوان از طریق‌شان اهمیت مقاومت و ظلم‌ستیزی را به تصویر کشید. حتی با مصداق‌های خیلی کوچک و ملموسی هم می‌توان بیان‌شان کرد؛ مصادیقی که مربوط به زندگی روزمره کودکان می‌شود و با آنها آشنا هستند، مانند ایستادن در مقابل یک همکلاس زورگو یا دفاع از حق پایمال شده یک دوست. 

* کاش مردم فلسطین با امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورایی مأنوس‌تر بودند

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در مورد فلسطین تا به حال داستانی ننوشته‌ام، اما یکی از داستان‌هایی که برای اربعین نوشتم با عنوان «چرا؟ چرا؟ چرا؟» تا حدودی قابل تطبیق با موقعیت فلسطین است: پرندگان درختی که از زورگویی یک دارکوب در عذاب‌اند و با متحد شدن و ایستادن در مقابلش، او را بیرون می‌کنند. کاش مردم فلسطین با امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورایی مأنوس‌تر بودند.

* اگر مردم دنیا منصف بودند تنفر بیشتری نسبت به اسرائیل را تجربه می‌کردند

ژوبرت در پایان ابراز داشت: اگر مردم منصف دنیا می‌توانستند سرنوشت «فلسطین» را برای سرزمین خودشان تصور و تجسم کنند، احتمالا تنفر بیشتری نسبت به اسرائیل را تجربه می‌کردند و موضع دیگری می‌گرفتند. ادبیات می‌تواند در ایجاد چنین درکی نقش مهمی ایفا کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول